فرهنگ‌سازی مهم‌ترین رسالت رسانه در حوزه مدیریت ترافیک است

فرهنگ‌سازی مهم‌ترین رسالت رسانه در حوزه مدیریت ترافیک است

به‌گزارش روابط عمومی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری قزوین؛ مدیرکل صداوسیمای مرکز قزوین با بیان اینکه مرکز کنترل ترافیک شهرداری از نظر تجهیزات و امکانات در سطح بسیار مطلوبی قرار دارد، گفت: رسانه باید آنچه از سوی مدیریت شهری در حال انجام است را معرفی کند تا شهروندان بدانند که تمام شهر با تجهیزات بروز و کارآمد از طریق مرکز کنترل ترافیک دائماً رصد شده و از این طریق ترافیک شهر مدیریت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه توسعه و ارتقاء تجهیزات به تنهایی ما را به نقطه مطلوب نخواهد رساند، افزود: مردم باید بدانند که چراغ‌ها و دوربین‌های هوشمندی که در تقاطع‌ها نصب شده، هر لحظه مانیتور می‌شود و امکان بررسی تخلفات و مدیریت ترافیک را از طریق مرکز کنترل ترافیک مهیا می‌کند.

انبارلویی افزود: اگاهی از این فرآیند منظم و سازمان‌یافته و دانستن اینکه رفتار ترافیکی شهروندان رصد می‌شود، موجب می‌شود که افراد رفتار خود را تصحیح کرده و کمتر مرتکب تخلف شوند.

وی تصریح کرد:  اگرچه این تجهیزات در رصد وضعیت شهر، بررسی مشکلات و رفتار ترافیکی شهروندان و مدیریت ترافیک نقشی بسزا دارند، آنچه نیازمند تغییر است رفتار ترافیکی شهروندان است و رسانه در این زمینه رسالتی مهم بر عهده دارد.

مدیرکل صداوسیمای مرکز قزوین با تآکید بر ضرورت ارتقای فرهنگ جامعه، نهادینه‌کردن فرهنگ ترافیک را مهم‌ترین رسالت رسانه در این زمینه دانست و اظهار داشت: تجهیزات عمدتاً نقش کنترل، بازدارندگی و هشداردهندگی دارند و اگر رفتار صحیح در جامعه نهادینه شود، حتی بدون وجود تجهیزات هم مشکل چندانی رخ نخواهد داد.

وی اضافه کرد: اگر تجهیزات کنترل ترافیک شهر به‌خاطر نقص فنی یا قطع برق، حتی برای چند دقیقه کوتاه قطع شود، در شرایط فرهنگی فعلی، اوضاع به‌سرعت از کنترل خارج خواهد شد و احتمال ایجاد هرج‌ومرج و گره ترافیکی و حتی تصادف بسیار زیاد است؛ اما اگر فرهنگ ترافیک و شیوه رفتار صحیح برای شهروندان نهادینه شده باشد، در نبود ابزارهای کنترلی نیز مشکلی رخ نخواهد داد.

وی با بیان اینکه مولفه‌های بسیاری در تغییر رفتار اجتماعی نقش دارد، گفت: باید فرهنگ رعایت‌کردن قوانین در جامعه نهادینه شود و شهرندان بپذیرند که این رعایت‌کردن در زندگی خود فرد و کل جامعه موثر است.

مدیرکل صداوسیمای مرکز قزوین با اشاره به اینکه برای رساندن جامعه به سطح مطلوب فرهنگی هر نهادی باید وظیفه خود را به درستی انجام دهد اظهار داشت: وظیفه صدا و سیما قضاوت رفتار و عملکرد شهروندان یا دستگاه‌ها نیست؛ بلکه رسانه ابزاری برای نمایش درست و نادرست است تا افکار عمومی بتواند با آگاهی قضاوت کرده و عملکردها و رفتارها اصلاح شود.

وی با بیان اینکه ذهنیت افراد جامعه مبنای قضاوت آن‌هاست و این ذهنیت ممکن است بر اساس اطلاعات درست یا غلط شکل گرفته باشد، تصریح کرد: این ذهنیت باید بررسی و در صورت لزوم اصلاح شود و رسانه موظف است کمک کند تا رویکرد صحیح کارشناسی‌شده به جامعه عرضه شده و دلایل تصمیمات برای مردم توضیح داده شود.

انبارلویی رسانه را نخ تسبیح همگرایی بین دستگاه‌های مختلف نامید و گفت: رسانه می‌تواند بین دستگاه‌ها ارتباط و تعامل موثر ایجاد کند و موجب تسهیل انجام کارها و ارائه خدمات به مردم شود.

وی با تاکید بر اینکه ایجاد تغییر و نهادینه‌کردن فرهنگ ترافیک نیازمند همکاری مثلث معاونت ترافیک شهرداری، پلیس راهور و رسانه ملی است، پیشنهاد کرد به‌منظور برنامه‌ریزی و تولید محتوا، یک کارگروه کارشناسی متشکل از این سه دستگاه تشکیل شود.

پایان پیام.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری قزوین

    منبع خبر

    شهرداری قزوین

    شهرداری قزوین

    شهرداری قزوین یک شهرداری در شهر قزوین می باشد

      نظرات