صنعتی‌سازی مسکن پایان‌ می‌گیرد؟

صنعتی‌سازی مسکن پایان‌ می‌گیرد؟

www.BanaNews.irانبوه‌سازان: وام‌ساخت در شرایطی ۱۲درصد کاهش یافته که هزینه‌ساخت حداقل ۱۰ درصد نسبت به سال قبل بیشتر شده است

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) کاهش وام ساخت مسکن برای پروژه‌هایی که با سیستم تولید قطعات پیش‌ساخته احداث می‌شود، فعالان این صنعت را نسبت به ادامه کار با تردید مواجه کرده است.

محاسبات انبوه‌سازان نشان می‌دهد در حال حاضر هزینه ساخت هر متر مربع بنای مسکونی با روش صنعتی –LSF- 30 هزار تومان نسبت به پارسال همین موقع افزایش یافته است که برای پوشش این رشد هزینه، باید سقف وام در بدترین حالت تغییر نکند. این در حالی است که با تصمیم بانک‌مرکزی وام ۲۵ میلیون تومانی هم‌اکنون به ۲۲ میلیون تومان تبدیل شده است.

انبوه‌سازانی که سال گذشته خطوط تولید صنعتی ساختمان مسکونی وارد کردند و طی این مدت با تعریف پروژه‌های ۳۰۰ تا ۵۰۰ واحدی، در این راه فعال شدند، تصمیم اخیر دولت به کاهش ۱۲ درصدی سقف وام صنعتی‌سازی مسکن را رسیدن به پایان این مسیر کوتاه تعبیر می‌کنند.

ساخت‌وساز به روش صنعتی طرح دولت در سال ۸۸ بود که برای آغاز آن، ابتدا وزارت صنایع مامور مدیریت پروژه شد و سپس وزارت‌مسکن به عنوان سیاست‌گذار در حوزه ساخت، بر این طرح مسلط شد. اکنون مدیریت دوگانه بر پروژه صنعتی‌سازی مسکن، انبوه‌سازان را سردرگم کرده؛ طوری که برایشان مشخص نیست برای پیگیری مشکلات و خواسته‌ها باید به کدام یک از این دو نهاد مراجعه کنند.

به گزارش دنیای‌اقتصاد، اولین تجربه ساخت صنعتی مسکن زمستان ۸۸ با تعریف ۱۱۰۰ واحد مسکونی در شهر جدید پرند آغاز شد که البته هنوز این پروژه به بهره‌برداری نرسیده است.

برخی معتقدند صرف یک‌سال و ۳ ماه زمان برای سریع‌سازی در حالی که ساخت‌وسازهای معمولی نیز اغلب در همین بازه‌ زمانی احداث می‌شود، باعث شده نگاه‌ مسوولان به بازدهی صنعتی‌سازی تغییر کند و شاید همین، علت تصمیم به کاهش وام صنعتی‌سازی بوده است. اما انبوه‌سازی که در پروژه ۱۱۰۰ واحدی پرند، هم‌اکنون واحد آماده تحویل دارد، در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» اعلام کرد: هر حرکت جدیدی هزینه‌هایی هم دارد و نباید این پروژه را زیر سوال برد. روزی که کلنگ ساخت ۱۱۰۰ واحد مسکونی‌مهر زمین‌زده شد، تعداد پیمانکارانی که بتوانند با روش‌های صنعتی، ساخت‌وساز کنند حدود ۲۵ پیمانکار بود؛ اما الان این تعداد به بیش از ۱۰۰ شرکت رسیده است که نشان می‌دهد فاز آزمایشی این طرح، پاسخ داده است. وی افزود: در این پروژه شرکت‌هایی که تجربه نسبی داشتند توانستند در شهریور سال گذشته، واحدها را به مرحله تکمیل برسانند؛ اما متاسفانه به علت مسائل مربوط به قراردادها، متقاضی به ما برای تحویل معرفی نشد.

مهدی مستاجران مدیر عامل شرکت سی‌بن‌سازه مهر گفت: مقرر شده بود زمانیکه ساخت واحدها به مرحله پایان سفت‌کاری می‌رسد، متقاضیان مسکن‌مهر به سازنده‌ها معرفی شوند تا از یک‌سو تکلیف جانمایی‌ها مشخص شود و از سوی دیگر، آورده نقدی اعضا به پروژه تزریق شود؛ اما در حالی که از مهرماه سال گذشته ۵ بلوک آماده شده بود، تاکنون متقاضی معرفی نشده است. در فاز۵ پرند نیز که واحدهای مسکونی از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار شده‌اند، هنوز متقاضی معرفی نشده است. وی با بیان اینکه در طول یک‌سال اخیر پروژه پایلوت ۱۱۰۰ واحدی با فراز و فرودهای متعددی روبه‌رو شد و تا حدودی ناهماهنگی‌های درون سازمانی باعث تاخیرها شد، افزود: به عنوان مثال چند ماه بعد از مراسم کلنگ‌زنی و اجرای عملیات، به ما اعلام شد باید روشی که با آن در حال ساخت هستیم توسط مراجع تحقیقاتی بخش مسکن مورد تایید قرار بگیرد و همین مورد که علی‌القاعده باید قبل از شروع ساخت‌وساز، پیش‌شرط قرار می‌گرفت، حدود دو ماه کار را به عقب انداخت.

مستاجران با اشاره به اینکه انرژی زیادی برای قانع‌کردن مسوولان برای به کارگیری سیستم‌های جدید ساخت مسکن گذاشته شده، تصریح کرد: مرور وقایع یک‌سال گذشته در کارنامه صنعتی‌سازی مسکن نشان می‌دهد دو گروه مخالف این پروژه هستند، گروه اول از اساس با این طرح مشکل دارند و گروه دوم افرادی هستند که چون خودشان با این روش ساخت‌وساز نمی‌کنند، علاقه‌ای به توسعه آن ندارند.

وی افزود: هم‌اکنون پیمانکاران صنعتی‌ساز توانمندتر شده‌اند و پتانسیل شروع حرکت بزرگ در این حوزه وجود دارد، طوری که توان برخی شرکت‌ها نسبت به سال گذشته حداقل ۵ برابر افزایش یافته، اما مسوولان ظاهرا بدون آنکه نرخ تورم و افزایش هزینه‌ها را محاسبه کنند، تصمیم گرفتند وام ساخت صنعتی را کاهش دهند.

مستاجران تصریح کرد: ورق گالوانیزه که در سیستم –LSF- مورد استفاده قرار می‌گیرد، سال گذشته با قیمت هر کیلوگرم ۸۵۰ تومان در اختیار تولیدکننده‌های قطعات پیش‌ساخته مسکن قرار می‌گرفت، اما قیمت این محصول در سال جاری به ۱۲۰۰ تومان در هر کیلوگرم رسیده است. همچنین دستمزد کارگر ساختمانی برای هر متر مربع ساخت‌وساز به روش –LSF- در سال گذشته ۱۲ هزار تومان بود که این رقم نیز هم‌اکنون به ۱۷ هزار تومان افزایش پیدا کرده است.

وی تاکید کرد: هزینه ساخت صنعتی به روش –LSF- در مقایسه با سال گذشته متر مربعی ۳۰ هزار تومان افزایش یافته، اما قیمت قراردادها همان متر مربعی ۳۰۰ هزار تومان –نرخ سال گذشته- ثابت مانده و همچنین وام ساخت نیز کاهش پیدا کرده است.

این انبوه‌ساز در ادامه گفت: در صورتی که سقف وام به حالت قبل برنگردد، دو راه پیش‌روی پیمانکاران وجود دارد، کیفیت ساخت را پایین بیاورند یا اینکه پروژه‌ها را تعطیل کنند که البته راه دوم منطقی‌تر و قابل‌ قبول‌تر است.

مدیر عامل شرکت سی‌بن‌ سازه مهر افزود: در حالی که در بسیاری از کشورهای صنعتی دنیا، آیین‌نامه‌های سنتی‌سازی مسکن منسوخ شده در کشور ما هنوز برنامه‌ریزی‌ها برای ساخت‌وساز مبتنی بر روش‌ قدیمی است. وی در ادامه گفت: در مناطق شمالی تهران، برخی انبوه‌سازان سنتی‌ساز به استفاده از روش –LSF- روآورده‌اند، طوری که بعد از یکبار استفاده از این روش، روش قدیمی ساخت‌ را کاملا کنار گذاشتند. همچنین این روش در احداث بیمارستان‌های بزرگ در تهران رونق گرفته و حمایت‌های خوبی از آن می‌شود.

 

 

    نظرات