اجرای عملیات مالچ پاشی در کانون های گرد و غبار استان قم

اجرای عملیات مالچ پاشی در کانون های گرد و غبار استان قم


به گزارش اداره کل مدیریت بحران استان قم؛محسن اوروجی عصر دوشنبه در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان قم افزود: بیستمین مانور سراسری زلزله نیز ۷ آذرماه در ۲۵ مدرسه استان با حضور دبیران کارگروه های تخصصی شورای مدیریت بحران برگزار شد.
وی با اشاره به ارائه آموزش پناه گیری سریع و تخلیه اضطراری به دانش آموزان قم و استمرار این طرح آموزشی در مدارس استان، خاطرنشان کرد: آموزش های لازم در هنگام وقوع زلزله در ساختمان های بلندمرتبه قم نیز در صورت درخواست همشهریان انجام خواهد شد.
اوروجی با اشاره به ضرورت تشکیل کمیته ویژه برای مقابله با پدیده گرد و غبار در استان، تصریح کرد: با توجه به استمرار خشکسالی، باید باید برنامه ریزی و اقدامات موثر برای مقابله با پدیده گرد و غبار در قم انجام شود.
وی با اشاره به انجام پروژه های نهال کاری درقم، گفت: در سال گذشته برای نخستین بار عملیات مالچ پاشی در کانون های گرد و غبار استان انجام شد و امیدواریم با توسعه اقدامات به ویژه در حوزه نهال کاری و تامین حقابه های زیست محیطی، معضل گرد و غبار کاهش چشمگیری داشته باشد.
جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان قم با حضور سید محمدرضا هاشمی سرپرست استانداری قم، معاونان استاندار و جمعی از مدیران و کارشناسان دستگاههای اجرایی مرتبط در سالن جلسات امام جواد(ع) استانداری برگزار شد.

*تدابیر لازم برای فصل سرما در قم اندیشیده شود

سرپرست استانداری قم نیز با اشاره به نزدیک شدن به فصل سرما، بر آمادگی مسئولان مدیریت بحران در قم تاکید کرد و گفت: تدابیر لازم برای ذخیره اقلام ضروری بایستی اندیشیده شود.
سید محمدرضا هاشمی سرپرشت استانداری قم در جلسه ستاد مدیریت بحران استان قم طی سخنانی با بیان اینکه ۳۴ مورد حادثه در کشور رخ داده است گفت: ۱۸ مورد از این حوادث در قم مشاهده شده اند.
وی با بیان اینکه بعضی حوادث قابل پیش بینی نیستند افزود: البته در مواردی همچون تخریب منابع طبیعی که منجر به سیل و گرد و غبار می شود عامل انسانی دخیل است و می توانیم از اینگونه حوادث جلوگیری کنیم.
هاشمی با تاکید بر هوشیاری مسئولان استان در پیشگیری از حوادث غیرطبیعی و کاهش خسارات ناشی از بلایای طبیعی گفت: کار کردن در استانهایی که در مسیر تردد مسافرین هستند باید با توجه بیشتری انجام شود، چون سایر استان ها نیز متاثر از مشکلات خواهند بود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در حوزه بیمه حوادث نیازمند اطلاع رسانی هستیم، گفت: کشاورزان بایستی در این زمینه آموزش ببینند تا جبران خسارات برایشان آسانتر شود.
سرپرست استانداری قم همچنین ضرورت آماده سازی و استحکام بنای مکان های عمومی را مورد توجه قرار داد و بیان داشت: مدارس قدیمی به عنوان بخشی از ابنیه ی عمومی نیازمند مقاوم سازی هستند و می توانیم پیشگیری از آسیب پذیری آنها را داشته باشیم.
هاشمی گفت: در ساخت و سازها نیز نظام مهندسی نقش مهمی ایفا می کند و بایستی نظارت لازم بر ساختمان های در حال ساخت را داشته باشد.
وی در ادامه به بحث ریزگردها اشاره کرد و با بیان اینکه امروز بخش قابل توجهی از ریزگردها منشا داخلی دارند افزود: اگر در بحث ریزگردها در قم دچار مشکل شویم ۲۵ میلیون نفر از جمعیت کشور با بحران زیست محیطی مواجه خواهند بود.
سرپرست استانداری قم خاطرنشان کرد: حل مشکل ریزگردها با اعتبارات قطره چکانی قابل حل نیست و بایستی در این زمینه مدیران ملی حمایت های لازم را داشته باشند.
هاشمی همچنین با اشاره به آغاز فصل سرما گفت: اقلام ضروری از جمله سوخت، انبار غله و دارو بایستی به اندازه یک ماه نیاز مردم در انبارهای قم ذخیره شود.
وی تصریح کرد: مدیران بحران باید به صورت شبانه روزی در دسترس باشند و مانورهای آمادگی را در دوره های زمامی مشخصی برگزار کنند.

پایان پیام

لینک اصل خبر در سایت دفتر مدیریت بحران استان قم

    منبع خبر

    دفتر مدیریت بحران استان قم

    دفتر مدیریت بحران استان قم یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات