معرفی زمینه های سرمایه گذاری و مشارکت شهرداری میانه

معرفی زمینه های سرمایه گذاری و مشارکت شهرداری میانه

معرفی زمینه های سرمایه گذاری و مشارکت برای کارآفرینان و فعالان اقتصادی در شهر میانه

روند کاهشی منابع درآمدی شهرداری ها در سال های اخیر و مشکلات ناشی از این وضعیت شهرداری های سراسر کشور را در مسیر استفاده ازظرفیت های اقتصادی شهرها و ایجاد منابع پایدار درآمدی برای تامین مخارج و هزینه های اداره شهر سوق داده است.

بهره گیری از مشارکت بخش خصوصی در احداث و راه اندازی مراکز تجاری و خدماتی و رفاهی از جمله زمینه های تولید درآمد و ایجاد ارزش افزوده در بخش های مختلف است که شهرداری ها به دلیل گستردگی حوزه وظایف در آن ها حضور دارند.

شناسایی و معرفی این ظرفیت ها و امکانات به بخش خصوصی می تواند مجرایی برای تحقق گام به گام ایده ها در این زمینه باشد، هرچند شاید به باور برخی، شماری از این طرح ها و ایده ها بلندپروازانه و دور از دسترس باشند ولی نباید از نظر دور داشت که بسیاری از موفقیت های بشر و حرکت شتابان به سوی رشد و توسعه و پیشرفت در عرصه های علمی و فن آوری و اقتصاد و مدنیت ریشه در افکار و آرزوهایی دارند که زمانی در عصر خود یک رویای دست نیافتنی به نظر می رسیدند.

بر همین اساس واحد امور مشارکت و سرمایه گذاری شهرداری میانه با گردآوری مجموعه طرح ها و ایده های مطرح در حوزه عمران و توسعه شهری میانه که قابل ارائه در قالب بسته های مشارکت و سرمایه گذاری می باشند تلاش دارد توجه سرمایه گذاران و فعالان بخش های مختلف اقتصاد شهری را به این زمینه ها که ذیلاً شمرده می شود معطوف نماید تا جرقه ای بر تحقق اهداف درآمدی و توسعه شهری در میانه باشد.

مشارکت در طرح های عمران و توسعه شهری

۱. طرح بازآفرینی بافت فرسوده اطراف حرم امامزاده اسماعیل(ع)

طرح بازآفرینی پیکره شهری در محدوده بافت فرسوده و قدیمی شهر میانه در گستره ای به وسعت ۳۰ هکتار در مجاورت بقعه امامزاده اسملعیل(ع) از موقعیت ممتازی در قلب منطقه تجاری و خدماتی شهر واقع شده و ظرفیت تبدیل شده به یک مجموعه بزرگ و مدرن تجاری – خدماتی و گردشگری را دارا می باشد. این طرح با برخورداری از امتیازات ویژه و امکان استفاده از تسهیلات و اعتبارات ملی ویژه نوسازی و احیاء بافت های فرسوده و همچنین معافیت های چشمگیر از عوارض نوسازی و احداث در تعرفه عوارض محلی، از نرخ بازده بالا و اطمینان زیادی در موفقیت اجرا و سودآوری برخوردار است.

  • ۲. طرح احداث کمربندی دور شهر

این طرح در قالب طرح تفصیلی مصوب شهر به منظور ایجاد رینگ ترافیکی دور شهر به طول تقریبی ۱۷ کیلومتر به صورت بلوار شش بانده ایجاد می شود و تاکنون قریب به ۴ کیلومتر از آن با پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصد انجام یافته است.

  • ۳. طرح های احداث تقاطع ها و گذرهای غیر هم سطح

رشد و توسعه پیکره شهری و بالا رفتن حجم ترافیک روزانه، لزوم توجه جدی به اصلاح و توسعه معابر و گذرهای شهری و فراهم آوردن بستر رفت و آمد روان و دسترسی آسان به نقاط مقصد شهری را موجب گردیده است.

در همین راستا نیاز به طراحی و اجرای گذرها و تقاطع های غیر هم سطح به عنوان یکی از بهترین روش های روان سازی ترافیک مورد توجه مدیران و کارشناسان شهرداری میانه بوده و این شهرداری آمادگی دارد با مشارکت بخش خصوصی نسبت به احداث این نوع پروژه های شهری در قالب طرح های مشارکت مدنی اقدام نماید.

  • احداث مجتمع تجاری و خدماتی

طرح احداث مجتمع تجاری و خدماتی در زمین واقع در ابتدای خیابان بانک ملی با قرار گرفتن در هسته مرکزی شهر و نزدیکی به بازار سنتی و مراکز عمده تجاری و بازرگانی و خدماتی یکی از بهترین گزینه ها با مرغوبیت و مزیت های بسیار بالای تجاری و خدماتی است. این ملک مناسب برای احداث مرکز تجاری و خدماتی بوده و اقدامات قانونی لازم برای اخذ مجوز احداث آن از نهادهای ذیربط انجام گرفته و هم اکنون این زمین با کاربری تجاری- خدماتی با سطح اشغال صد در صد آماده احداث می باشد. چشم انداز آتی این طرح از ضریب اطمینان بسیار بالایی در بازدهی و سودآوری برخوردار بوده و موقعیت تجاری فوق العاده آن تضمین محکمی برای موفقیت طرح به شمار می آید.

  • احداث مجتمع رفاهی و تفریحی در پارک جنگلی
  • شهر میانه علیرغم قدمت تاریخی و سابقه طولانی شهرنشینی و وجود آثار فرهنگی و تاریخی زیاد و مواهب طبیعی متعدد، متاسفانه از نعمت وجود اماکن تفریحی و گردشگری مدرن و روزآمد محروم مانده و این امر زمینه بسیار مساعد و بکری را برای سرمایه گذاری در حوزه تفریح و سرگرمی و گردشگری فراهم ساخته است. شهرداری میانه با انجام مطالعات لازم و تهیه پلت فرم های اولیه طرح تکمیل، تجهیز و بهره برداری پارک جنگلی زمینه را برای مشارکت بخش خصوصی و سرمایه گذاری در این طرح فراهم ساخته است. نیاز روزافزون مردم و شهروندان و مسافران عبوری از شهر میانه به اماکن تفریحی و توریستی و اقامت کوتاه مدت ضریب اطمینان بسیار بالایی را برای بازدهی و سودآوری این طرح فراهم ساخته است.
  • سرمایه گذاری در اجرای تبلیغات محیطی
  • نیاز روزافزون فعلان بخش های مختلف بازرگانی و تولیدی به معرفی محصولات و خدمات خود به مشتریان هدف، بازار پرسودی را در حوزه تبلیغات به وجود آورده است و تبلیغات در محیط شهری نیز یکی از پرتقاضاترین بخش های صنعت تبلیغات در دنیای معاصر است. در شهر میانه تاکنون اقدام عملی در جهت ساماندهی تبیلغات محیطی و بهره برداری بهینه از این فرصت صورت نگرفته است و حوزه تبلیغات محیطی همچنان به عنوان یکی از زمینه های بکر سرمایه گذاری در این شهر محفوظ مانده است. موارد زیر به عنوان فاز اول سامان دهی تبلیغات محیطی مجوزهای لازم را از شورای اسلامی شهر اخذ نموده و آماده واگذاری به مشارکت کننده بخش خصوصی است:
  • ۱. ساخت و نصب تعداد ۵۵ دستگاه استرابورد
  • ۲. خرید و نصب تعداد سه دستگاه تلویزیون شهری
  • ۳. تبلیغات بر روی عرشه پل های هوایی
  • احداث پارکینگ های طبقاتی در بافت متراکم شهری
  • در بافت قدیمی شهر میانه پیش بینی برای ایجاد توقف گاه ها و پارکینگ های عمومی در گذر زمان صورت نگرفته و محدوده وسیعی از هسته مرکزی شهر با مشکل جدی نبود محل پارک خودرو مواجه است. رشد روزافزون استفاده از خودروی شخصی و تردد روزانه هزاران خودرو در سطح شهر روز به روز بر شدت این مشکل می افزاید و در این میان احداث پارکینگ های طبقاتی و مکانیزه به عنوان یکی از مناسب ترین شیوه های حل مشکل مطرح است. تقاضای بسیار بالا برای استفاده از پارکینگ های موقت فعلی نشانگر پتانسیل بالای موجود در این بخش و درآمدزایی مناسب احداث پارکینگ های با ظرفیت بالا در هسته مرکزی شهر می باشد و شهرداری میانه آمادگی دارد با ارائه تسهیلات و معافیت های ویژه در عوارض و مجوزهای ساخت و بهره برداری از سازندگان این تاسیسات حمایت و مشارکت نماید.
  • اجرای طرح مدیریت پسماند شهری (جمع آوری، حمل، تفکیک زباله و تولید کمپوست)
  • صنعت بازیافت زباله های برگشت پذیر و تولید انواع کودهای عالی از پسماندهای فسادپذیر امروزه به عنوان یک فعالیت پرسود در دنیا شناخته می شود. شهر میانه با ظرفیت تولید روزانه ۱۵۰ تن زباله و امکان تجمیع زباله های روستاها و شهرهای اطراف تا مرز ۸۰ تن که در مجموع بیش از ۲۳ تن را شامل می شود پتانسیل لازم برای اجرای طرح تفکیک زباله از مبداء و احداث و راه اندازی کارخانه تولید کمپوست را دارا می باشد و شهرداری میانه آماده استقبال از مشارکت بخش خصوصی در اجرای این طرح و صدور مجوزها و اخذ استعلامات و انشعابات مورد نیاز و اختصاص زمین و دیگر اقدامات لازم می باشد.
  • تجهیز و بهره برداری پارک های سطح شهر
  • ۱. بازپیرایی و تجهیز و نگهداری و بهره برداری پارک انقلاب
  • ۲. تجهیز و نگهداری و بهره برداری پارک بانوان
  • ۳. تجهیز و نگهداری و بهره برداری پارک لاله
  • ۴. تجهیز و نگهداری و بهره برداری پارک فرهنگیان
  • ۵. تجهیز و نگهداری و بهره برداری پارک اندیشه
  • احداث بازارچه های میوه و تره بار و مواد پروتئینی در محلات
  • ۱. احداث و بهره برداری بازارچه میوه و تره بار و مواد پروتئینی شهرک اندیشه
  • ۲. احداث و بهره برداری بازارچه میوه و تره بار و مواد پروتئینی شهرک ولیعصر
  • ۳. احداث و بهره برداری بازارچه میوه و تره بار و مواد پروتئینی کنارگذر جنوبی
  • ۴. احداث و بهره برداری بازارچه میوه و تره بار و مواد پروتئینی شهرک شهید مدنی

قرار گرفتن مراکز عمده عرضه مواد غذایی و میوه تره بار در هسته مرکزی شهر میانه روزانه هزاران نفر را از گوشه و کنار به مرکز شهر می کشاند و سهم عمده ای را در افزایش حجم ترافیک و شلوغی این نقطه از شهر به خود اختصاص می دهد. توجه به ایجاد مراکز جدید و مدرن عرضه مواد غذایی ، محصولات پروتئینی و میوه و تره بار در نقاط مختلف شهر و فراهم ساختن پراکندگی منظمی از شبکه توزیع نیازهای روزانه مردم می تواند به عنوان یک گام مهم و اثربخش در کاهش مراجعات ساکنین نقاط مختلف شهر به مرکز و هم چنین صرفه جویی در وقت و هزینه شهروندان قلمداد شود.

در این راستا شهرداری میانه آمادگی اعطای تسهیلات و امتیازات ویژه به متقاضیان احداث بازارچه های محلی در نقاط ذکر شده دارد و معافیت های قابل توجهی برای صدور مجوزها و پروانه های مربوط به این بخش در نظر گرفته است.

  • احداث مجتمع نمایشگاهی دائمی
  • شهر میانه فاقد مجتمع نمایشگاهی بوده و تقریبا هیچ محل مناسبی برای برگزاری نمایشگاه هنای فصلی یا دائمی در این شهر وجود ندارد. این در حالی است که سالانه تقاضاهای زیادی برای برگزاری نمایشگاه های مختلف تجاری، بازرگانی، فرهنگی و هنری ارائه می شود و در حال حاضر این فعالیت ها در محل های موقتی و نامناسب با مشکلات و نقایص متعدد برگزار می شود. بر همین اساس اراده جمعی بسیار قوی در بین دستگاه های مسئول شهرستان برای استقبال از احداث یک مجتمع نمایشگاهی کامل شکل گرفته و شهرداری میانه نیز آمادگی مشارکت در احداث چنین مرکزی را در نقطه ای مناسب از شهر دارد.
  • احداث شهرک صنوف آلاینده
  • انتقال واحدهای صنفی آلاینده محیط شهری به خارج از شهرها و ساماندهی و اسکان آن ها به صورت مجتمع در محدوده ای مشخص، به عنوان یک سیاست کلی در مدیریت سلامت شهرها در کشور مورد توجه و اهتمام متولیان امر قرار گرفته و در شهر میانه نیز در طول سالیان گذشته قدم هایی در این راستا برداشته شده، اما متاسفانه تاکنون به نتیجه عملی نرسیده است. شهرداری میانه آمادگی دارد در راستای انجام این پروژه بسیار مهم و ضروری از مشارکت بخش خصوصی به هر شکل ممکن، اعم از تامین زمین، صدور مجوزهای لازم، مشارکت در آماده سازی محل، هماهنگی با ادارات و نهادهای ذی ربط و ... استقبال نماید.
  • اجرای طرح آبرسانی و احداث سایت رفاهی و تفریحی ساحل رودخانه قوری چای و شهرچایی
  • حاشیه رودخانه ها در شهرها از عناصر مهم جاذبه های شهری محسوب می شوند و در بسیاری از شهرهای جهان که از مزیت همجواری با رودخانه ها برخوردارند از این فرصت به بهترین نحو بهره برداری شده است. ایجاد تفرج گاه ها و سایت های سیاحتی در این مکان ها اعتبار و چشم انداز ویژه ای به سیمای این گونه شهرها بخشیده است. شهر میانه نیز به دلیل موقعیت مکانی خود به طور ویژه ای از این مزیت برخوردار بوده و وجود رودخانه فصلی قوری چای در شمال و رودخانه دائمی شهرچایی در جنوب شهر قابلیت ویژه ای را مهیا نموده است. به طوری که می توان با اجرای طرح سامان دهی ساحل این دو رودخانه و ایجاد سایت های رفاهی و گردشگری تحولی تاریخی را در کالبد شهری میانه رقم زده و تغییر اساسی در سیما و منظر شهری ایجاد نمود.

در این راستا با توجه به قرار گرفتن تعدادی از سدهای بزرگ و کوچک در نزدیکی شهر و هم چنین امکان استفاده از پساب تصفیه خانه فاضلاب شهری که به عنوان منابع آبی پایدار در دسترس می باشند، شهرداری میانه طرح طرح آبرسانی و احداث سایت رفاهی و تفریحی ساحل رودخانه قوری چای و شهرچایی را در دست مطالعه دارد و به عنوان یکی از زمینه های مهم سرمایه گذاری در توسعه شهری به صاحبان سرمایه و کارآفرینان توصیه می شود.

  • اجرای طرح پمپاژ و انتقال آب تصفیه خانه پسآب شهری برای آبیاری فضای سبز شهری
  • با توجه به کاهش روزافزون منابع آب شیرین به طور عام در کشور و به طور اخص در شهر میانه که ضرورت برنامه ریزی مطلوب برای استفاده بهینه از منابع موجود را می طلبد توجه به بازیافت آب مصرفی و تصفیه و برگردان آن به چرخه مصرف، هدایت پساب تصفیه خانه فاضلاب شهری به شبکه آبیاری فضای سبز به عنوان یکی از مهم ترین گزینه های بهره وری در این بخش در شهرداری میانه مطرح بوده و پیش زمینه های اجرایی این طرح نیز بررسی و مقدمات لازم فراهم گردیده است.
  • تامین سرمایه برای اجرای این طرح نیز یکی دیگر از زمینه های مشارکت و سرمایه گذاری بخش خصوصی در طرح های توسعه و عمران شهری به سرمایه گذاران پیشنهاد می شود.
لینک اصل خبر در سایت شهرداری میانه

    منبع خبر

    شهرداری میانه

    شهرداری میانه

    شهرداری میانه یک شهرداری در شهر میانه می باشد

      نظرات