به دنبالِ تدبیر برای کاهش تهدیدات ایمنی در بازار تبریز

به دنبالِ تدبیر برای کاهش تهدیدات ایمنی در بازار تبریز

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی کلانشهر تبریز، پس از بروز حادثه فجیع در مجتمع تجاری پلاسکو تهران بود که نگاه های نگرانِ ساکنان مجتمع های تجاری تبریز به سمت چالش های ایمنی این مجتمع ها چرخید. حالا در آستانه دومین سالگرد این حادثه، موضوع ایمن سازی مجتمع های تجاری تبریز بویژه در منطقه قدیمی بازار، همچنان محل بحث و گفتگوست.
کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شورای شهر تبریز هم در آخرین نشست خود، با حضور نمایندگان اصناف و بازاریان و همچنین مدیران سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تبریز، این موضوع را در دستور کار قرار داد.
مهمترین چالش در این حوزه مربوط به نهاد مسئول در اجرای طرح های ایمنی است. سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی  اعتقاد دارد مجتمع های تجاری خصوصی نباید انتظار ارائه تجهیزات و نصب آنها را از سوی این سازمان داشته باشند.
قلی زاده، مدیرعامل این سازمان می گوید: سازمان آتش نشانی نهایتا این امکان و اختیار را دارد که طرح ایمنی مجتمع های تجاری خصوصی را طراحی و آموزش های لازم را ارائه کند اما از آنجایی که قانون مسئولیت اجرای طرح ایمنی، خریداری و نصب تجهیزات لازم را بر عهده مالکان مجتمع ها گزارده است، سازمان در این حوزه مسئولیتی ندارد.
با این وجود محمد اشرف نیا، عضو کمیسیون معماری و شهرسازی معتقد است: این شکل از تقسیم مسئولیت ها مربوط به زمان قبل از بروز حادثه است اما پس از وقوع یک اتفاق، فاز جدیدی آغاز می شود که همه ما نسبت به آن مسئولیت داریم.
اشرف نیا در عین حال اجرای طرح های ایمنی و مقاوم سازی مجتمع های تجاری را بسیار ضروری توصیف کرد و ادامه داد: انتساب مسئولیت در حوزه ایمن سازی باید با در نظر گرفتن نحوه بهره برداری از واحد های تجاری باشد. وی تصریح داشت: در واگذاری سرقفلی، عملا مالک مسئولیتی بر عهده ندارد و این مسئولیت بر عهده بهره برداری کننده است، در حالی که در قراردادهای استیجاری، این مالک است که می باید اقدامات لازم را برای اجرای طرح های ایمنی اتخاذ کند.
عضو کمیسیون معماری و شهرسازی پای اتحادیه های اصناف و سازمان صنعت و معدن و تجارت را نیز به میان کشید و عنوان داشت: این نهادها نیز باید به مسئولیت خود در این حوزه پایبند باشند.
اشرف نیا ادامه داد: معمولا بخشنامه ها و دستورالعمل ها در این حوزه چندان راهگشا نیست و این اراده ها و تصمیم ها هستند که مسیر را باز می کنند.
وی با مقایسه هزینه های پیش گیری در مقابل هزینه های مدیریت بحران، عنوان داشت: هم دولت و هم بخش خصوصی باید متوجه باشند که هزینه پیشگیری بسیار پایین تر از هزینه های لازم برای جبرانِ آثار وقوع بحران هستند.
فریدون بابایی اقدم، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی نیز در این نشست با ابراز تاسف از ضعف عملکرد در حوزه ایمن سازی مجتمع های تجاری، عنوان داشت: با نصب چند کپسول آتش نشانی، نمی شود با حجم عظیم  تهدیدات ایمنی مقابله کرد.
وی ضمن تاکید بر ضرورت تشکیل کمیته ای برای مطالعه جداگانه واحدهای تجاری استجاری و سرقفلی، به نسبت حوزه مسئولیت، عنوان داشت: کمیسیون معماری و شهرسازی ظرف یک ماه آتی بار دیگر بر اساس گزارش این کمیته ها، به موضوع ورود پیدا خواهد کرد.
بابایی اقدم عنوان داشت: با توجه به مراجعات بالای شهروندان تبریزی به مجتمع های تجاری بویژه در منطقه بازار، هرگونه سهل انگاری در این خصوص، بازی با سلامت مردم به شمار می آید.
وی همچنین گسترش سد معبر در ورودی های مراکز تجاری را عامل تشدید کننده مشکلات ایمنی ارزیابی کرد و عنوان داشت مدیریت این حوزه به طور مشخص بر عهده شهرداری قرار دارد.
بر اساس این گزارش بررسی اختلافات شرکت پخش و پالایش فراورده های نفتی با سازمان آتش نشانی بر سرِ نحوه ایمنن سازی جایگاه های سوخت، موضوع دیگری بود که در کمیسیون معماری و شهرسازی بررسی و مقرر شد کارگروه ایمن سازی جایگاه های سی ان جی، نماینده شرکت پخش و پالایش فراورده های نفتی، نماینده آتش نشانی و نماینده جایگاه داران، در نشستی مشترک با لحاظ استاندارد های ایمنی، مشکلات این حوزه را حل و فصل کنند.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر تبریز

    منبع خبر

    شورای شهر تبریز

    شورای شهر تبریز یک شورای شهر در شهر تبریز می باشد

      نظرات