حرکت به سمت توسعه یافتگی در مسیر بازآفرینی شهری با تدبیر مدیریت شهری توسعه گرا

شهر در نگاه صاحب‌نظران یک کالبدی زنده و پویا است. نمودی از تعاملات و فعالیت‌های همه‌جانبه ساکنان آن است. در سال‌های اخیر توجه جدی مدیریت شهری در ساری بر ارائه خدمات متوازن به همه نقاط شهری حکایت از رعایت اصول و موازینی داشته که هوشمندی تصمیم گیران شهر را نشان می‌دهد. محتوای «بازآفرینی شهر» در یک تحلیل جامع نه‌تنها به پیکره فیزیکی و سازه‌ای برمی‌گردد اما با نگاهی عمیق‌تر به گستره کالبدی و تاریخی و فرهنگی یک شهر مرتبط است. بر اساس دیدگاه صاحب‌نظران، مساحت بافت‌های بیش از ۱۰۰ هزار هکتار در کل کشور برآورد می‌شود که در این مناطق حدود ۶ میلیون خانوار و جمعیتی حدود۲۱ میلیون نفر زندگی می‌کنند. در بسیاری از این نقاط جمعیت متراکم‌تری نسبت سایر نقاط شهری زندگی می‌کنند. در آمار دیگری تراکم جمعیتی مناطق غیررسمی (حاشیه‌نشین) به‌طور متوسط حدود ۲۵۰ نفر در هکتار است که ۵ تا ۷ برابر متوسط تراکم شهری است.

ساری به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین شهرهای شمال کشور، در برخی از نقاط خود دارای بافت‌های تاریخی و گاها ناکارآمد ازلحاظ نحوه بهره‌برداری موثر است. پیشینه زیاد سازه‌ها و غیرمقاوم بودن آن‌ها، نه‌تنها آسیب‌پذیری‌شان را در برابر حوادث طبیعی و غیرطبیعی بیشتر می‌کند، بلکه در درازمدت باعث گسترش شکاف‌های اجتماعی و جمعیتی و نامتعارف شدن روند تعاملات اقتصادی و فرهنگی با سایر نقاط شهر می‌شود. محلات جنوبی شهر ساری همچون غفاری، آزادی و چمران و یا مناطق روستایی که به‌تازگی به پیکره شهر ملحق شده‌اند همچون شرف‌آباد، ذغال چال و... همگی نیازمند برنامه‌ریزی‌های خاص بوده‌اند که در سال‌های اخیر به‌صورت جدی موردتوجه مدیریت شهری ساری قرارگرفته‌اند.

ساری؛ شهر پیشرو در مدیریت بر بافت‌های ناکارآمد

در این راستا بر اساس بررسی‌های میدانی صورت گرفته در شهر ساری، بخش زیادی از خدمات ساختمانی، توزیعی، حمل‌ونقلی و حتی نیازهای تولیدی و مصرفی ساری درنقاط حاشیه‌ای شهر در قالب کارگری در محیط‌های صنعتی و ساختمانی، دست‌فروشی و حمل‌ونقل صورت می‌گیرد. به همین دلیل شهرداری ساری توانست با در نظر گرفتن اصل توزیع متوازن خدمات و انجام فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی موثر در این نقاط همچون راه‌اندازی بیشترین سراهای تداوم، قرارگاه جهادی و حمایت از کلینیک‌های مشاوره‌ای و سایر اقدامات فرهنگی و زیست‌محیطی همچون کانکس‌های تفکیک زباله، ساماندهی توزیع محصولات و راه‌اندازی بازارهای هفتگی و جدیت در بهبود روند نوسازی و بهسازی از طریق اجرای دقیق طرح‌های تفصیلی و جامع شهری با توجه به اسناد بالادستی مرتبط با سند بازآفرینی شهری و همچنین برنامه ششم توسعه کشور، نقش محوری خود را در پیشتازی بازآفرینی شهر ایفا نماید.

شاید چند نمونه از مهم‌ترین اقدامات شهرداری ساری را در پروژه‌های عمرانی می‌توان به نوسازی میدان ابن شهرآشوب، احداث پارک ملل، بازگشایی محدوده امام‌زاده یحیی بیان کرد که اثرگذاری اقتصادی این‌گونه فضاها در جنبه‌های گوناگون اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی بر شهروندان  بسیار زیاد است. همین نگاه توسعه گرایانه مبتنی بر فرهنگ باعث شده تا سطح مطالبات و نیازهای شهروندان از مدیریت شهری افزایش‌یافته و به یک نیازهای آرمانی‌تر و توسعه محورتر تبدیل شود.

تاثیرگذاری مدیریت صحیح بر بافت‌های فرسوده بر ساختار شهری ساری

بر اساس آمار اقدامات موثر مدیریت شهری در بهبود وضعیت کاربری‌ها، همچون انتقال پادگان قدیمی ساری و گسترش فضای رفاهی و تفریحی با تکیه‌بر عناصر فرهنگ سنتی و بومی در کنار  الگوبرداری هوشمندانه از سایر نقاط و بهبود و اصلاح‌های هندسی و موقعیت‌های محلات و محدوده‌های نابسامان میانی همچون دخانیات، امامزاده عباس، امام‌زاده یحیی و ارم و... همه نشان از تغییرات اساسی شهرسازی شهری دارد. هویت و سرزندگی، پویایی و سازگاری و تنوع‌بخشی معیارهایی هستند که مولفه‌های پایداری را در شهرها نشان می‌دهند. ساری درگذر زمان هیچ‌گاه تا این حد از ساختار ارگانیک و پویا در لایه‌های جمعیتی خود بهره‌مند نبوده است.

اگرچه همچنان سایه مشکلات و دغدغه‌های اقتصادی که گاها جنبه‌های آسیب‌های اجتماعی نیز پیدا می‌کند، بر مردم شهر افکنده شده است اما توجه ویژه به نیازهای شهروندی متناسب با بافت شهری و پیوستگی در الگوی فعالیت‌های اقتصادی شهروندان در همه نقاط شهر و پویایی تعاملات محلات نسبت به‌کل مرکز شهر و کم‌رنگ شدن مرزهای اجتماعی و فرهنگ جمعیتی توسط مدیریت شهری ساری را به شهری الگو در میان شهرهای شمال کشور مبدل نموده است.

افزایش سرمایه اجتماعی با تکیه‌بر اعتماد و مشارکت شهروندان، راهبرد شهرداری ساری

در استانداردهای شهرسازی کشورهای توسعه‌یافته، مشارکت همان سهیم شدن مردم در تهیه و گردآوری سیاست‌ها و پیشنهادهاست. درواقع هسته مرکزی مفهوم مشارکت، قدرت یافتن شهروندان و تاثیرگذاری بیشتر آنان به طرح‌های شهری است. افزایش سطح امنیت و ایجاد آرامش خاطر شهروندان ساروی به‌خصوص در نقاطی همچون آب انبارنو، محله قلیچ و بهرام اتر که دارای بافت تاریخی هستند و ایجاد پیش‌زمینه‌های ارتباطات دوسویه و پاسخ‌گویی مدیران شهری از طریق حضور در نشست‌های پرسش و پاسخ شهروندمدارانه، نشان از توجه جدی به مشارکت‌های مردمی است. اولویت‌بندی نیازهای ساکنین مناطق و همگرایی بین سازمانی میان نهادهای متولی در امر به سازی شهری و نگاه درآمدزا به طرح‌های بهسازی شهری بخش‌هایی دیگر از سیاست‌های مدیریت شهری ساری است.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری ساری

    منبع خبر

    شهرداری ساری

    شهرداری ساری

    شهرداری ساری یک شهرداری در شهر ساری می باشد

      نظرات