همگرایی بین سازمان و جمعی کارکردن / توجه به پیوست فرهنگی پروژه های فنی و آرامش شهروندان عوامل کلیدی برنامه های مدیریت فرهنگ شهری

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل شهرداری ساری، سومین جلسه پرسش و پاسخ با محوریت موضوع « شهروندمداری» در ساعت ۱۸ روز دوشنبه ۹۷/۱۰/۱۷ در محل روابط عمومی عمارت شهرداری برگزار شد.

هدف از این نشست شفاف‌سازی عملکردها، مخاطب محوری و گردش آزاد اطلاعات در شهرداری ساری و بر اساس ارتباط دوسویه شهروندان با مدیریت شهرداری  و سازمان های تابعه می باشد و به‌صورت مستمر توسط واحد روابط عمومی برگزار خواهد شد.

در این نشست مصطفی نیک نقش رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری ساری ابتدا ضمن بیان برخی از عملکردهای وظیفه ای معاونت فرهنگی و تغییر معاونت فرهنگی به سازمان فرهنگی و اجتماعی مواردی را بیان کرد.

وی وجود نگاه تخصصی تر و برنامه ریزی جامع تر و محتوایی تر در مباحث فرهنگی و اجتماعی را در ساختار سازمانی مهم ترین دلیل تبدیل معاونت به سازمان دانست.

در ادامه نیک نقش به نقش موثر المان های شهری در افزایش شور و نشاط شهروندان و ایجاد انگیزه و علاقمندی  اشاره کرد و هدف از آن ها را در گذشته صرفا زنده نگه داشتن یاد و خاطره بسیاری از اتفاقات گذشته دانست.

وی هدفمندتر شدن المان های شهری و انجام کارهایی با درون مایه هنری، مفهومی و محتوایی بیشتر، که مورد توجه همه گروه های فکری جامعه باشد و غالبا  هنرمندان بومی انجام دهند را در زمره اهداف فعالیت های فرهنگی ذکر کرد.

رییس سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری ساری، بهره مندی از نظرات، ایده ها و پیشنهادات شهروندان را شرط لازم برای امیدآفرینی و ایجاد حس شور ونشاط بیان کرد و استمرار برگزاری مراسم ها و دورهم نشینی های بزرگ را نیز در زمره فعالیت موثر برای افزایش اعتمادآفرینی بین مدیران شهری و مردم دانست. وی همچنین همکاری بین همه دستگاه های متولی امر فرهنگ و مسائل اجتماعی در خارج از مجموعه شهرداری را برای شادی آفرینی بین مردم و مشارکت شهروندان خواستار شد.

این مسئول در تعریف ساختاری شهرداری ساری، آن را یک نهاد عمومی غیردولتی بیان کرد که بودجه درآمدی و فصل هزینه را از مردم تامین می کند، به همین جهت در آن بخش هایی که احساس می شود، نیاز است، شهرداری ارائه خدمات بهتر به شهروندان را انجام خواهد داد.

در برگزاری جشن های مختلف و اتفاقات ورزشی و مباحث فرهنگی و عمرانی و سایر مباحث، شهرداری پیشگام سایر دستگاه ها حرکت می کند و این ضرورت و نیازهایی هست که مردم دارند و شهرداری در واقع به نیازهای مردم پاسخ می دهد.

در ادامه نیک نقش در تعریف فرهنگ شهروندی و شهر شهروندگرا به تعریف مفهوم فرهنگ پرداخت. وی به بیش از ۳۶۳ تعریف در باب فرهنگ اشاره کرد که مهم ترین تعریف از نظر وی «فرهنگ را تغییر الگوی رفتاری در یک موقعیت جغرافیایی مشخص»  و فرهنگ شهروندی را زندگی شهروندی با رعایت حقوق شهروندی خود و سایرین در اجتماع بیان کرد و پیش بُردن زندگی مدنی و مشارکتی باصلابت و مقتدرانه شهروندان را نمونه ای از الگوی  فرهنگ شهروندی دانست. وی به مثالی در زمینه نوع نگاه به «زباله» به عنوان یک فرصت و نه یک چالش برای شهروندان اشاره کرد یا عدم استفاده از خودروهای تک سرنشین را به خصوص در مواقع پیک ترافیکی نمونه دیگری از فرهنگ شهروندی مناسب ذکر کرد.

نیک نقش، شفافیت در حوزه فرهنگ و رصد کردن معایب و محاسن اتفاقاتی که اطراف ما می گذرد را یک نکته مهم در مقوله فرهنگ دانست و به تاثیر و تحمیل برخی اتفاقات ناخوشایند اقتصادی در زندگی مردم که ناشی از فشارهای سیاسی کشورهای دیگر است اشاره کرد. به همین خاطر بسترسازی کنترل خشم شهروندان را یک رسالت مدیریتی شهری دانست. سراهای تداوم در نقاط مختلف شهر و خانه جهاندیدگان نیز با همین دلایل فعالیت می کنند. وی ضمن اشاره به نیازسنجی و اولویت بندی ساکنین مناطق مختلف شهری به دلیل برخوردارنبودن از الگوهای یکسان فرهنگی و اجتماعی، به برپایی فضاهای مشاوره ای و آموزشی در آن نقاط تاکید کرد.

وی پرورش و سلامت روح و روان و تکیه بر مهارت های زندگی در بین کودکان و سایر گروه های جامعه به خصوص مهارت های کارآفرینی  و مهارت « نه گفتن» به برخی آسیب های اجتماعی به جوانان و گروه های در معرض خطر، را مهم ترین وظیفه سراهای تداوم بیان کرد که به ۲۳ هزار خانوار در شهر ساری ارائه خدمات روان شناسی و مددکاری اجتماعی می کند.

این مسئول در ادامه و در پاسخ به سوالی در زمینه لزوم ارائه مشاوره های اصولی کارشناسان در سراهای تداوم، به بررسی سوابق تخصصی و تجربی این افراد، از فیلتر شورای فنی گزینش در این سازمان اشاره نمود که اعضای این شورا نیز خود دارای مجوز از سازمان بهزیستی می باشند.

مصطفی نیک نقش، برنامه های متنوع در سراهای تداوم برای بانوان  و لزوم توجه جدی به زمینه سازی و مشاوره جهت آرامش روحی بانوان در محیط خانواده به خصوص در سراهای تداوم، برگزاری همایش های تخصصی، تورهای ساری گردی، دوره های مختلف و احداث اولین پارک ویژه بانوان در شهر ساری، تنها بخشی از نگاه مدیریت شهری به این گروه بسیار مهم از شهروندان بیان کرد. همچنین افزایش سطح مطالبات بانوان از مدیریت شهری و راه اندازی فضاهای تخصصی و مشاوره ای اصولی از نتایج موثر فعالیت های شهرداری در آینده نزدیک خواهد بود.

مصطفی نیک نقش در ادامه در پاسخ به سوالی در زمینه فعالیت های فرهنگی و اجتماعی ویژه توان خواهان به  بهره مندی شهروندان با نیازهای ویژه یا توان خواهان از خدمات مطلوب مدیریت شهری اشاره کرد. وی گفت: تقریبا در بیشتر پیاده روها محل گذر توان خواهان مسیردهی شده است. اگر چه ممکن است برخی از پل های عابر پیاده مناسب نباشد اما در آینده نزدیک قرار است در برخی از نقاط پل های عابر پیاده به آسانسور و پله های برقی مجهز شوند. به صورت تخصصی تر نیز با تشکیل کارگروه ویژه معلولان، همکاری با شش مدرسه استثنایی در سطح شهر وجود دارد و همچنین پشتیبانی از نهادهای خدمات رسان به این قشر از جامعه در دستور کار مدیریت شهری قرار دارد. همچنین ارائه خدمات آموزشی به این افراد و خانواده هایشان و برگزاری تورهای تفریحی و کمک به ایاب و ذهاب مدارس برای کودکان و نوجوانان توان خواه بخشی از فعالیت ها بوده است.

وی به جدیت واحدهای پژوهشی در یافتن راهکارهایی برای استفاده از تکنولوژی خدمات دهی مناسب و ایمن علیرغم  هوای مرطوب منطقه و بالابودن هزینه های تعمیر و نگهداری برخی خدمات خاص نظیر پله های برقی و آسانسور اشاره کرد.

نیک نقش، به نقش موثر رسانه ها به خصوص رسانه ملی در فرهنگ سازی موثر برای شهروندان اشاره کرد و  جزیره ای کارکردن را باعث هدررفت هزینه ها و جمعی کارکردن را باعث جلوگیری از اتلاف هزینه ها دانست.

در ادامه نیک نقش به همگرایی بین سازمان ها و ادارات برای ارائه خدمات بهتر تاکید کرد و نمود عینی این هماهنگی بین مدیران را، برگزاری نمایشگاهی در زمینه عرضه و طبخ آبزیان با محوریت و برنامه ریزی مدیریت شهری در اینده نزدیک وحمایت شهرداری از برگزاری همایش پیاده روی در ابعاد وسیع و همگانی دانست.

در ادامه رییس سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری ساری، راه اندازی سالن آمفی تئاتر روباز در شمال کشور در مجموعه بوستان ولایت و برگزاری بسیاری از همایش ها و مراسم ها و دورهم نشینی های درفضای باز و زیر آسمان زیبای شهر را بسیار مفرح و شادی آفرین برای شهروندان دانست. همچنین وی به افتتاح ۴ موزه از موزه های این بوستان در ایام دهه فجر و با همکاری سازمان میراث فرهنگی اشاره کرد و از پیش بینی موزه منطقه ای شمال کشور در فاز دو پارک ملل خبر داد. وی وجود کم نظیرترین سینمای تخصصی در بوستان .ولایت و مسجد بسیار مکانیزه و شیک و وجود خانه های گوناگون برای بخش های علمی و فرهنگی نظیر خانه های موسیقی، نجوم و... را  برخی دیگر از امکانات این مجموعه بوستان ولایت دانست.

وی ضمن اشاره به وجود قرارگاه جهادی با هدف ساخت منازل و ترمیم آن ها در مناطق آسیب پذیر شهر بیان کرد: قرار بود با همکاری بسیج سازندگی سپاه این فعالیتهاصورت بگیرد که به دلایل مختلف به اهداف خود نرسید. اما در آینده فعالیت های بسیار خوبی در حال انجام است. از جمله بحث های کارآفرینی و آموزش های مهارت محور که با هماهنگی فنی و حرفه ای تا معضل بیکاری را تا حدودی کمتر نماید.

همچنین نیک نقش در زمینه پیگیری برخی از دغدغه ها و مشکلات کارکنان درون سازمانی شهرداری و سازمان های تابعه و برخورداری از پیوست های گردشگری در طراحی و اجرای پروزه های عمرانی و شعار «فرهنگ هم سنگ عمران» نیز تاکید نمود.و گفت: بوستان ملل و تغییرات مطلوب و چشمگیر در پارک جنگلی شهید زارع نمونه هایی از این گونه طرح ها هستند. مجهز بودن به تجهیزات ورزشی همگانی و توسعه این ورزش در بوستان ها و محلات و نقاط پرجمعیت به امکانات و تجهیزات ورزش همگانی برای استفاده خانواده ها برخی دیگر از اقدامات مدیریت شهری در این زمینه است.

پیشگام بودن شهر ساری در ترویج فرهنگ شهادت و وجود تصاویر این شهدا و همچنین طراحی و نام گذاری بر اساس یک سیستم نرم افزاری با اسامی مفاخر و شخصیت های تاریخی ومعاصر نیز بخشی دیگر از صحبت های مصطفی نیک نقش در این جلسه بوده است.

سیما و نظر شهری و توجه مدیریت شهری به موضوع زیست پذیری در شهر و شب نشینی های سنتی که در رسوم مردم بوده است و همچنین توجه به نورپردازی متناسب با ایجاد حس آرامش در شهروندان آخرین بخش از پاسخ رییس سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری ساری به سوالات شهروندان و کارشناسان بوده است.

شایان ذکر است این نشست  همزمان از شبکه های مجازی پخش شد.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری ساری

    منبع خبر

    شهرداری ساری

    شهرداری ساری

    شهرداری ساری یک شهرداری در شهر ساری می باشد

      نظرات