مهندس علی طوماری در نشست تخصصی شهرسازی :در یک شهر سالم مردم می توانند دارای فکر سالم باشند.#


نشست تخصصی شهرسازی با حضور استاندار آذربایجان شرقی،  توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان استان و با مشارکت معاونت شهرسازی و معماری شهرداری کلانشهر تبریز برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی استان در این دیدار که با حضورمهندس علی طوماری رئیس سازمان نظام مهندسی استان  و تنی چند از اعضای هیات مدیره ، اعضای گروه تخصصی شهرسازی سازمان همچنین دکتر پورمحمدی استاندار آذربایجان شرقی، مهندس سلطانی مدیرکل راه و شهر سازی استان، دکتر ایرج شهین باهر شهردار کلانشهر تبریز وتعدادی از معاونان ایشان در محل سالن اجتماعات  معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تبریز برگزار گردید مهندس طوماری در ابتدا ضمن خوش آمد گویی به میهمانان شرکت کننده در این نشست اظهارداشت:

متاسفانه اهمیت موضوع شهرسازی از طرف متولیان و مسئولین حوزه های شهرسازی به درستی جا نیفتاده  و علت بسیاری از مشکلات در شهرها هم از این ناحیه به وجود میاید. وی ادامه داد: درنتیجه این مسائل سازمان های نظام مهندسی باید در جهت معرفی جایگاه واقعی و اهمیت موضوع شهرسازی تلاش بسیاری نمایند. علی طوماری ادامه داد: متاسفانه ما در حال حاضر دارای شهری سالم نیستیم چرا که شهرسازی ما دچار بیماری و آسیب های فراوانی شده است.

وی تاکید کرد: اگر قرار است شهری توسعه یافته و امن داشته باشیم این مهم بدون حضور مهندسان شهرساز امکان پذیر نخواهد بود. همه ما آماده هستیم موضوعات شهرسازی و هر رشته و موضوعی که در جامعه مهندسی مورد غفلت واقع شده را به جامعه و مسئولان بشناسانیم تا اثرگذاری خود را داشته باشند.
مهندس طوماری رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان ، اظهار کرد: ما امیدواریم توجه ویژه ای به رشته شهرسازی شود تا این رشته از مهجور بودن خارج و از مهندسان این رشته حمایت شود.

مهندس طوماری ضمن اظهار خوشحالی از حضور اعضای مهندس در جایگاههای اجتماعی و فنی کشورافزود: جامعه ی مهندسی استان بعد از سالها انتظار درحال حاضر شاهد آن است که اعضای این بخش از جامعه مهندسی استان درراس عالیترین مقامات اجرایی کشور، استان و شهر قرار دارند.

وی با اشاره به اهمیت حضور اعضای سازمان در بخش های مختلف اجرایی کشور و استان افزود: این موضوع بسیار مهم است که جامعه به این تفکر باورداشته باشد که حضور مهندسان در عرصه های مختلف فنی و اجرایی کشور می تواند منشا خیر و برکت برای کشور و استان بوده و در آینده می توانیم با حضور مهندسان در این عرصه شاهد توسعه متوازن دربسیاری از عرصه ها باشیم.

وی ادامه داد: خوشبختانه بسیاری از مدیران اجرایی و فنی کشور و استان  از جمله آقای دکتر پور محمدی استاندار محترم آذربایجان شرقی، آقای دکتر ایرج شهین باهر شهردار کلانشهر تبریز، آقای مهندس سلطانی مدیرکل محترم راه و شهرسازی استان و بسیاری از همکاران گرانقدرمان جزو جامعه مهندسی می باشند و امیدواریم بتوانیم از فرصت پیش آمده در جهت پیشبرد اهداف عمرانی و ارتقای سطح مهندسی استان و درراستای داشتن محیطی سالم و مفیداز هرنظر ، بهینه و پاک نهایت استفاده را بنماییم.چرا که در یک شهر سالم است که مردم می توانند دارای فکر سالم باشند. طوماری ادامه داد: درحال حاضر آلودگی آب و هوا و خاک از دغدغه های اصلی ماست که در آینده بسیار نزدیک تهدیدی جدی تلقی می گردد.

دکتر مهدی علیلو دیگر سخنران این نشست نیز ضمن سخنانی با خوش آمد گویی به اعضای حاضر در این نشست اظهارداشت: هدف اصلی جلسه حاضر بررسی چالش های حرفه ای و صنفی مهندسین شهرساز عضو سازمان نظام مهندسی استان می باشد. وی با اشاره به بند ۱ ماده ۲ قانون نظام مهندسی ساختمان که تقویت و توسعه فرهنگ و ارزشهای اسلامی را در معماری و شهرسازی تاکید کرده است بر لزوم توجه به موضوع بند ۹ ماده ۲ اهداف و خط مشی قانون نظام مهندسی اشاره نموده و الزام به رعایت مقررات ملی ساختمان ، ضوابط و مقررات شهرسازی و مفاد طرح های جامع و تفصیلی و هادی شهرها و روستاها از سوی تمامی دستگاههای دولتی ، شهرداریها ، سازندگان و تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی مرتبط با ساختمان به عنوان اصل حاکم در قانون نظام مهندسی  تاکید نمودند . دکتر مهدی علیلو دبیر این نشست در ادامه با استناد به قانون بر لزوم ایفای نقش مهندسان شهرساز در پیش برد توسعه کیفی شهرها و روستاها اشاره نموده و تقاضای حمایت هیات محترم چهار نفره و استاندار محترم را در این زمینه خواستار شدند . علیلو ادامه داد: جهت رسیدن به اهداف مستتر در قانون و جلوگیری از هرگونه تخلفات احتمالی ضرورت دارد که نگرش سیستمی و شفاف بر فعالیت مهندسین شهرساز عملیاتی  شود ایشان خودشان را به عنوان عضو شهرسازی هیات مدیره نظام مهندسی استان در دوره هشتم موظف به فراهم نمودن نگرش سیستمی در همین زمینه نمودند .

استاندار آذربایجان شرقی نیز ضمن سخنانی با اشاره بر اهمیت علوم جغرافیایی بیان کرد: شهرسازی یکی از مهم ترین علوم حوزه مهندسی و جغرافیا است و با شهرسازی می توان به مقوله شهر، نگاه چندوجهی داشت.

استاندار آذربایجان شرقی نیز در ادامه این نشست اظهار داشت:

در تبریز افراد متخصص و تحصیل کرده بسیاری وجود دارند که بهره بردن از حضور آنان در عرصه های مختلف، می تواند زمینه های رشد و اعتلای بسیاری از حوزه ها را فراهم سازد.
پورمحمدی همچنین تاکید کرد: متاسفانه نگاه خرد، جزئی و شخصی به بسیاری از مسائل شهری باعث شده مسائل و مشکلات کلان را نبینیم و در نتیجه با مشکلات فراوانی مواجه شویم. پورمحمدی در بخش دیگری از سخنان خود اعلام کرد: اکنون بیش تر از اینکه مشکل تکنولوژی و سرمایه داشته باشیم، با کمبود تئوری مواجه هستیم.
وی اضافه کرد: مفهوم شهر فقط شامل ساختمان ها و خیابان ها نمی شود، بلکه ما باید به انسان ها نیز به عنوان سرمایه های اجتماعی شهر، ارزش قائل شویم.
وی ادامه داد: اینک بیش از همه چیز نیازمند تدبر و اندیشه هستیم، به همین خاطر باید مشکلات را آسیب شناسی کنیم و به دنبال یافتن راه حل های علمی برای آن ها باشیم.
وی در پایان خاطرنشان کرد: این اندیشه و تفکر است که می تواند ما را در همه امور به موفقیت و موقعیت های مطلوب رهنمون سازد.

مهندس سلطانی مدیرکل راه و شهر سازی استان دیگر سخنران این نشست هم ضمن سخنانی به اهمیت جایگاه مهندسی اشاره و از مهندسان شهر ساز خواست نسبت به حل مشکلات و ارتقاء جایگاه مهندسی شهرسازی تلاش نمایند.

مهندس ایرج شهین باهر شهردار کلانشهر تبریز نیز در این نشست ضمن سخنانی اظهارداشت: در گذشته در پست های مدیریتی، مهندسین شهرساز حضور نداشتند اما خوشبختانه امروز شاهد آن هستیم که مهندسان شهرساز در پست های مدیریتی مهم ایفای نقش می کنند که از جمله آن ها می توان به استاندار آذربایجان شرقی اشاره کرد.
وی از این اتفاق به عنوان فرصتی برای پیاده کردن اهداف شهرسازی یاد کرد و گفت: موضوعات مرتبط با این حوزه را می توانیم در برهه کنونی بهتر از گذشته بررسی و به نتایج عملی مطلوبی برسیم.
شهردار کلانشهر تبریز با بیان اینکه امروزه معاونت شهرسازی در شهرداری، به عنوان یک معاونت درآمدزا تلقی می شود، اظهار کرد: این ها موضوعات و آسیب هایی هستند که در سطح شهر و استان نمی توان حل کرد، بلکه باید در سیاست گذاری های کلان کشوری و تخصیص بودجه ها، مواردی این چنینی مورد توجه قرار گیرند تا درآمد پایدار شهری محقق شود.

لینک اصل خبر در سایت سازمان نظام مهندسی ساختمان استان آذربایجان شرقی

    منبع خبر

    سازمان نظام مهندسی ساختمان استان آذربایجان شرقی

    سازمان نظام مهندسی ساختمان استان آذربایجان شرقی

    سازمان نظام مهندسی ساختمان استان آذربایجان شرقی یک انجمن در شهر تبریز می باشد

      نظرات