استاندار سیستان و بلوچستان: هیچ سازمان غیر دولتی، به اندازه نظام مهندسی ساختمان موثر نیست

استاندار سیستان و بلوچستان: هیچ سازمان غیر دولتی، به اندازه نظام مهندسی ساختمان موثر نیست


اعضای هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان با استاندار سیستان و بلوچستان و معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری دیدار کردند.
به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان سیستان و بلوچستان در ابتدای این دیدار رییس سازمان ، گزارشی از عملکرد سازمان ارائه داد. وی افزود: سازمان با دارا بودن نزدیک به ۵۰۰۰ هزار عضو که بیش از۲۰۰۰ نفر از این اعضا داری پروانه اشتغال به کار مهندسی هستند، می تواند بازوی فنی مناسبی برای استانداری باشد. کمیسیون های تخصصصی و شوراهای مشورتی سازمان، می توانند کمکی شایان در مسیر توسعه استان باشند.
دکتر نرماشیری با اشاره به تفاهم نامه میان استانداری و سازمان پیرامون حضور سازمان نظام مهندسی ساختمان استان در پروژه های عمرانی دولتی به عنوان عامل چهارم، از استاندار درخواست کرد که شرایط لازم برای اجرایی شدن این تفاهم نامه فراهم شود.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان، با اشاره به سانحه ناگوار آتش سوزی یکی از مراکز پیش دبستانی زاهدان، حضور فعال سازمان در تیم های بازرسی ایمنی از مدارس را نقطه قوتی برای جلوگیری از تکرار این حوادث دانست و آمادگی سازمان را برای ورود به حوزه بازرسی و کنترل فضاهای عمومی اعلام نمود. وی بیان داشت: متاسفانه یکی از مواردی که سبب افزایش حوادث در فضاهای عمومی و مسکونی می شود مغفول ماندن مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان است که مربوط به قوانین بازرسی و تعمیرات دوره ای ساختمان هاست. در صورت اجرایی شدن این مبحث از بسیاری از حوادث جلوگیری می شود.
دکتر نرماشیری در خصوص ساخت و سازهای سطح شهر زاهدان گفت: ساخت و سازهای استان سیستان و بلوچستان نسبت به سایر نقاط کشور حتی شهرهای بزرگ از لحاظ سازه ای از مقاومت خوبی برخوردار است و البته ما با نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم، و تلاشمان این است که هر روز فاصله خود را با ایده آل ها کم تر کنیم.
استاندار سیستان و بلوچستان نیز در این جلسه به بیان نقطه نظرات خود پیرامون توسعه شهری و عمرانی زاهدان پرداخت.
وی گفت: آنچه که ضروری به نظر می آید ایجاد اعتماد به جامعه مهندسی کشور در بین آحاد جامعه است. نظارت درون سازمانی بر عملکرد مهندسان باید به گونه ای باشد که خدمات مطلوب ارائه شود. متاسفانه شهر زاهدان حتی در خیابان هایی که پیشانی شهر هستند سیما و منظر شهری و هویت مناسبی ندارد. اگر ریشه یابی کنیم، از رییس شورای فنی استان که استاندار است تا حوزه عمرانی استانداری و شهرداری در وضعیت موجود مسئول هستند و در انتها به نظام مهندسی ساختمان می رسیم.
استاندار سیستان و بلوچستان در ادامه افزود: تغییر فضای استان کار یک نفر نیست. هیچ سازمان غیر دولتی نیز به اندازه نظام مهندسی اثرگذار نیست. ما نیاز به تشکیل اتاق فکر داریم و آمادگی خود را با همکاری با نظام مهندسی در این زمینه اعلام می کنیم. طرح جامع شهری زاهدان نیاز به بازآفرینی دارد تا با شاخص های بومی بتواند نیاز شهر را برطرف کند، نظام مهندسی می تواند در انسجام بیشتر این طرح کمک کند.
مهندس مهدی شایان عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور نیز وضعیت مدیریت شهری زاهدان را فاجعه بار خواند و بیان داشت، فضای شهری ما به هیچ عنوان نماینده شایستگی های مردم زاهدان نیست. متاسفانه شهرداران و شوراهای شهر نتوانسته اند سرمایه اجتماعی حاصل از صندوق های رای را به توسعه شهری تبدیل کنند و به نظر می رسد مدیریت شهری دچار فرسایش و کاهش اعتماد به نفس برای ایجاد تغییرات تاثیرگذار شده است.
وی ابراز امیدواری کرد استاندار محترم به عنوان راس هرم مدیریتی استان انتظار می رود تا توجه ویژه به موضوعات شهری را در الویت های خود قرار دهد.
شایان گفت:نیروهای نخبه و متخصصان بومی استان در حوزه معماری و شهرسازی توانسته اند در عرصه ملی و حتی بین المللی بدرخشند اما سوال اینجاست که چرا در استان حضور آن ها چشم گیر نیست. بنابراین می توان گفت حلقه مفقوده نیروهای نخبه استان و حوزه های شهری، استانداری است و امیدواریم این موضوع در برنامه های آتی استانداری مورد توجه قرار گیرد.

لینک اصل خبر در سایت سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور

    منبع خبر

    سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور

    سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور

    سازمان نظام مهندسی ساختمان شورای مرکزی

      نظرات