نشست جمالی نژاد با مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی/ باید کاری کنیم روستاها و شهرهای کوچک هم در رسانه ها دیده شوند

نشست جمالی نژاد با مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی/ باید کاری کنیم روستاها و شهرهای کوچک هم در رسانه ها دیده شوند

رییس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور در دیدار با مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) گفت : باید کاری کنیم روستاها و شهرهای کوچک هم در رسانه ها دیده شوند و با ایجاد امکانات و توزیع مناسب خدمات به مانایی جوانان کمک کنیم وگرنه، در حق آنها و کشور جفا کرده ایم.

به گزارش ایرنا، مهدی جمالی‌نژاد چهارشنبه ۱۹ دی در دیدار ضیاء هاشمی مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی تصریح کرد: همه رسانه ها از جمله ایرنا باید کمک کنند تا با توجه بیشتر به شهرهای کوچک و روستاها و ارائه تصویری زیبا، امید به مردم و ساکنان این مناطق تزریق شود.

وی با تاکید بر نقش مهم ایرنا در کم کردن دیوار بی اعتمادی میان مردم و شهرداری ها گفت: در شرایط فعلی باید تلاش کنیم نشاط اجتماعی و شادابی را به شهرها بیاوریم.

جمالی نژاد افزود: شهرداری ها و دهیاری ها نخستین خاکریز مطالبات مردم هستند و با اعتمادسازی می توانیم بسیاری از مشکلات را حل کنیم.

وی با تاکید بر اهمیت هویت دادن به شهرهای کوچک و روستاها به منظور کاهش مهاجرت به کلان شهرها خاطرنشان کرد: در این زمینه، ابتدا باید بازاندیشی، بازخوانی و سپس بازآفرینی شهری داشته باشیم و به توزیع متناسب جمعیت و تمرکززدایی در کشور کمک کنیم.

«ضیاء هاشمی» مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) نیز در این دیدار با تاکید بر نقش مهم رسانه ها در حوزه اعتماد سازی، گفت: طرح مطالبات مردم در رسانه ها نه تنها مسئولان را تضعیف نمی کند بلکه موجب تقویت آنها، افزایش سرمایه اجتماعی و استحکام نظام می شود.

وی افزود: با طرح مطالبات در رسانه ها، مردم احساس می کنند دغدغه هایشان به مسئولان منتقل شده است بدون آن که نیاز باشد با روش های ناهنجار، این دغدغه ها و مطالبات را به گوش آنها برسانند.

وی تصریح کرد: این روند به نوبه خود موجب تقویت اعتماد و سرمایه اجتماعی در جامعه می شود.

وی، اعتماد را یک سرمایه اجتماعی دانست و سرمایه گذاری در این حوزه را «بسیار کم هزینه و پربازده» توصیف کرد.

هاشمی با بیان این که که رسانه در حوزه اعتمادسازی نقش تعیین کننده ای دارد، خاطرنشان کرد: ایرنا تلاش می کند با نگاهی خلاقانه و رویکردی شجاعانه وارد این حوزه شود.

وی همچنین گفت: «رسانه حلقه اتصال میان افکار عمومی و مسئولان است و اگر مخاطب احساس کند رسانه، صادق است و علاوه بر بیان نقاط مثبت و دیدگاه مسئولان، درد دلها و حرفهای او را هم مطرح می کند، به رسانه اعتماد خواهد کرد.»

مدیرعامل ایرنا افزود: رسانه ها برای نقش آفرینی در این حوزه باید رویکرد حرفه ای داشته باشند و از دانش و مهارت های روز استفاده کنند.

هاشمی در همین راستا به تشریح برنامه های خبرگزاری رسمی کشور پرداخت و تصریح کرد: ما با ایجاد تحول در بخش بهره گیری از فناوری های روز و چندرسانه ای ، سرمایه گذاری در حوزه تصویری و تقویت گروههای خبری و پژوهشی تلاش می کنیم نگاه جامعی به مسائل داشته باشیم.

رویکرد سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور ارزان اداره کردن شهرها است

معاون عمران و توسعه شهری وزارت کشور همچنین در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه کم شدن هزینه در شهرها خودش نوعی درآمد است، گفت: یکی از رویکردهای سازمان شهرداری ها ارزان اداره کردن شهرها است .

جمالی نژاد با بیان اینکه خودکفایی شهرداری ها به معنای بالا رفتن هزینه های خدمات شهری نیست، افزود: کسب درآمد به معنای کم شدن هزینه ها است و همیشه گفته ایم کم شدن هزینه در شهرها خودش نوعی درآمد است .

جمالی نژاد اظهار داشت: در شرایط سخت اقتصادی شاید خیلی از طرح ها اولویت نداشته باشد و بیشتر باید به سمت طرح های اولویت دار برویم به ویژه پرداخت به موقع حقوق و مزایای کارکنان که موضوع بسیار مهمی است. تلاش می کنیم با اولویت بندی و برنامه محوری در شهرها حتی شهرهای کوچک داشته باشیم .

معاون عمران و توسعه شهری وزارت کشور در پاسخ به تغییرات صورت گرفته در بودجه شهرداری ها و دهیاری ها، گفت : تلاش کردیم بسیاری از احکام بودجه سال ۹۸ کشور به نوعی تنفیذ شود و امیدواریم یکسری دیگر از آنها در جلسات تلفیق اصلاح شود .

جمالی نژاد تاکید کرد: تلاش می کنیم در شرایط سخت اقتصادی و بودجه انقباضی، شهرداری ها را به سمت اداره خودکفای شهرها ببریم؛ شهرداری ها نهادهای غیردولتی با مدیریت درآمد و هزینه توامان هستند علاوه بر اینکه باید از آنها حمایت و پشتیبانی کنیم به استناد ماده ۶۲قانون شهرداری ها به نوعی از هر لحاظ به آنها کمک کنیم اما در نهایت در بحث مدیریت درآمد، شهرداری ها را به سمتی راهنمایی کنیم تا بتوانند به شکل خودکفا شهرها را اداره کنند تا تمرکز ما بیشتر در حوزه های زیرساختی و زیربنایی شهرها باشد .

جمالی نژاد در پاسخ به این پرسش که آیا تایید صلاحیت شهرداران کلانشهرها توسط وزارت کشور با وظایف شوراهای اسلامی شهر و روستا تداخل دارد، گفت: براساس تقسیم بندی صورت گرفته شهرداران یکسری از شهرها توسط وزارت کشور منصوب می شوند در واقع انتخاب شهرداران با اعضای شورای اسلامی شهر است اما برای بررسی صلاحیت عمومی و تخصصی در شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت به وزارت کشور واگذار می شود و این فرایند در بقیه شهرها در استانداری ها صورت می گیرد .

وی تصریح کرد: اعضای شورای شهر براساس شرایط احراز تصدی شهرداری در آیین نامه اجرایی شهرداران را انتخاب می کنند و وزارت کشور شهردار را منصوب می کند .

فیلم مصاحبه با خبر گزاری ایرنا

لینک اصل خبر در سایت سازمان شهرداریها و دهیاریها

    منبع خبر

    سازمان شهرداریها و دهیاریها

    سازمان شهرداریها و دهیاریها

    سازمان شهرداریها و دهیاریها یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات