استفاده مدیریت شهری از نقطه نظرات مجموعه مشورتی

استفاده مدیریت شهری از نقطه نظرات مجموعه مشورتی

به گزارش مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شهرداری بیرجند، اولین جلسه مشورتی شورای اسلامی شهر و شهردار بیرجند با حضور نخبگان و فرهیختگان استان در محل سالن جلسات شورای اسلامی برگزار و از نقطه نظرات مجموعه مشورتی استفاده شد.

شهردار بیرجند در این جلسه گفت: پس از فعالیت ۱۴ ساله در مجموعه های شهرداری، حدود یک سال و یک ماه است که خدمتگزار شهروندان بیرجندی هستم و مجموعه شهرداری بیرجند را با دلگرمی از سوابق، تجربیات، اصالت، قانونمندی و فرهنگی که در شورای اسلامی و شهروندان این شهر دیدم انتخاب کردم.

مهندس محمد علی جاوید اظهار داشت: قانونمندی اعضای شورای اسلامی شهر، عدم مداخله در امور شهرداریها که در قانون به عنوان وظایف شورا پیش بینی نشده و دقت در بحث نظارتی، راهبردی و سیاستگذاری منجر به اجرای بهتر تجربیات گردید.

وی افزود: یکی از مهم ترین حوزه های شهرداری، حوزه شهرسازی می باشد که طی یک سال اخیر سعی در اصلاح برخی امور این حوزه نمودیم و در وهله اول انتخاب معاون شهرسازی برای مجموعه صورت پذیرفت.

وی با بیان اینکه تمام برنامه ریزی ها و اقدامات صورت گرفته بر اساس منابع درآمدی شهرداری می باشد اضافه کرد: پس از تحقق ۱۰۴ درصدی بودجه در سال گذشته، در سال ۹۷ با ارزیابی دقیق از شهر، بودجه را با مبلغ ۸۰ میلیارد تومان بستیم که پس از دو مرحله افزایش در حال حاضر متمم  با ۱۰۴ میلیارد تومان تقدیم شورا شده و تمامی اصلاحیه های بودجه نیز برای انجام پروژه های عمرانی و زیرساختی بوده است.

شهردار بیرجند اذعان داشت: عملیات فرزان که در سال ۸۵ آغاز و امور بدون پایه و اساس قانونی و تملک های غیر قانونی کار را سخت تر کرده بود امسال با تملک ۷ واحد مسکونی و ۹ واحد تجاری به مبلغ ۷ میلیارد تومان که نقدا پرداخت شد به همراه اتمام ۱۰۰ درصدی عملیت عمرانی پل موسی بن جعفر (ع) که در حال حاضر نصب گاردریل در محل در حال انجام می باشد جزو مهم ترین اقدامات عمرانی شهرداری در سال ۹۷ می باشند.

جاوید در ادامه به بهسازی آیلندهای سطح شهر با تغییر گونه های درخت و فضای سبز در بلوارها، استفاده از سنگ به جای بلوک های بتنی، اصلاح سیستم آبیاری قطره ای و قطع تعداد زیادی از انشعابات آبهای شرب اشاره کرد و یادآور شد: اجرای آسفالت خصوصا در شمال شهر، میادین و راستگردهایی که از مصوبات شورای ترافیک استان عملی نشده بود از دیگر اقدامات عمرانی سال گذشته می باشد.

به گفته وی اجرای بازار محلی و چهارشنبه بازار جدید با سطح زیر بنای ۵۵۰۰ متر مربع که بیش از ۷۵ درصد عملیات اجرایی آن انجام شده و پیگیری بحث پسماندها و تفکیک از مبدا و پردازش زباله ها در مقصد با کمک زباله گردها از اهم فعالیت های شهرداری در حوزه خدمات شهری می باشد.

وی از تک برگی شدن پروانه های ساختمانی، پرداخت عوارض با دستگاه pos در محل مناطق، کاهش مهلت کارشناسی جهت صدور پروانه ساختمانی، جمع سپاری و برون سپاری خدمات و استفاده از جدیدترین نرم افزار کلان شهرها در شهرسازی مناطق به عنوان مهم ترین اقدامات حوزه شهرسازی در سال جاری یاد کرد.

شهردار بیرجند ادامه داد: اجرای فرهنگسرا در تقاطع صیاد شیرازی، پیاده راه فرهنگی در خیابان جمهوری و میدان اجتماعات و باغ ملی در ۷ و نیم هکتار از اراضی پادگان ۰۴ پس از پیگیری های متعدد از اقدامات شهرداری در حوزه فرهنگی می باشد.

جاوید در حوزه پارکها و فضای سبز از طراحی و اجرای پارک خطی از میدان سفیر امید تا پارک جنگلی که فاز یک آن از میدان سفیر امید تا میدان دانشگاه آزاد در حال انجام می باشد، بهره برداری از پارک سایت اداری و مهرشهر، طراحی پارک خطی مهرشهر و پیش بینی ایجاد فضاهای تفرجگاهی و تفریحی در ۳۸ هکتار پارک جنگلی خبر داد.

وی از تدوین برنامه ۵ ساله راهبردی شهر با همکاری دانشگاه بیرجند با استفاده از نظرات نخبگان و شهروندان خبر داد و افزود: بیرجند جزو ۵ شهر کشور است که محله بندی شهر را آغاز کرده و با تقسیم شهر به ۵۰ محله، خدمات به صورت محله محور تقسیم خواهد شد.

رئیس شورای اسلامی شهر بیرجند نیز در این جلسه، شورا و شهرداری را متولی برخی دغدغه های مردم دانست و اظهار داشت: استفاده از افراد متخصص، چابک و با تجربه در شهرداری اولویت دارد و نخبگان جریان پیشگام جامعه هستند که همیشه برای حل مشکلات موجود در جامعه می‌توانند راه‌حل‌ ارائه کنند و راه‌حل‌های خلاق، بومی و متناسب با فرهنگ انجام دهند .

دکتر ابراهیم تقی زاده اضافه کرد: تاکید ما بر استفاده از خرد جمعی است و ‌اکنون که برنامه های مدیریت شهری در حال تدوین است، می‌توانیم از ظرفیت نخبگان استفاده کنیم .

وی عنوان کرد: نخبگان سرمایه انسانی جامعه ما محسوب می‌شوند و زمینه‌های بسیاری برای استفاده از نخبگان وجود دارد که در ادامه راه از آن‌ها استفاده خواهد شد .

وی با اشاره به اینکه تصیمات باید پشتوانه علمی و کارشناسی داشته باشند و از ظرفیت نخبگان و فرهیختگان برای این امر استفاده گردد اظهار داشت: انتظار شورا و شهرداری از این نشست مشورتی بیان راهکارها و برنامه های عینی و مشخص برای حل مسائل است.

رئیس شورای اسلامی شهر اظهار امیدواری کرد این جلسه نقطه عطفی برای آغاز تعامل و ارتباط میان مدیریت شهری و نخبگان شهر باشد و از آمادگی شورای اسلامی شهر برای تداوم برپایی چنین نشست هایی در حوزه های تخصصی خبرداد.

در ادامه این جلسه تعدادی از فرهیختگان به بیان نظرات و پیشنهادات خود در خصوص برنامه های مدیریت شهری و پیشرفت این برنامه ها پرداختند.

پیگیری مطالبات شهروندان، نظارت عالیه بر طرح ها و حوزه های مختلف شهرداری، رعایت مسایل فنی برای پروژه ها، برگزاری دوره های آموزشی برای کارمندان شهرداری، تامین منابع درآمدی پایدار، شناخت و تقویت عناصر فرهنگی شهر، مشارکت شهروندان در فعالیت های شهرداری، طراحی اصولی فضای سبز، داشتن پشتوانه مردم برای اجرای امور و استفاده از تجربیات افراد متخصص و موفق در شهرهای دیگر از مهمترین خواسته های افراد حاضر در این نشست مشورتی بود.

در پایان مقرر گردید بر اساس مسائل مطرح شده در حوزه های کاری، چندین کارگروه تخصصی ایجاد شود و از نظرات نخبگان و صاحبنظران در این کارگروه ها برای پیشبرد امور شهر استفاده گردد.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری بیرجند

    منبع خبر

    شهرداری بیرجند

    شهرداری بیرجند

    شهرداری بیرجند یک شهرداری در شهر بیرجند می باشد

      نظرات