در ایجاد مسیر دوچرخه سواری، ایمنی و فرهنگ سازی باید همگام پیش روند

رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر کرمان:


در ایجاد مسیر دوچرخه سواری، ایمنی و فرهنگ سازی باید همگام پیش روند




سرویس خبر :مدیریت ارتباطات و بین الملل شهرداری

رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر کرمان تاکید کرد: در ایجاد مسیر دوچرخه سواری در شهر کرمان، باید موارد ایمنی و فرهنگ سازی همگام با هم پیش روند.
رامین ارجمند کرمانی، ایجاد مسیر دوچرخه سواری در شهر کرمان را قابل اجرا دانست و گفت: در این  راستا با دعوت از کارشناسان کشور هلند و برگزاری جلسه ای در شورای شهر، تجربه راه اندازی مسیر دوچرخه سواری در شهرهای این کشور مورد بررسی قرار گرفت.

وی تصریح کرد: سیاستگزاری، فرهنگ سازی، طراحی اصولی و ایمنی مسیرهای دوچرخه، چهاررکن اصلی ولازم برای ایجاد مسیر دوچرخه سواری است و بسیاری از کلان شهرها با رعایت این اصول، توانسته اند در این راه موفق باشند.

ارجمند کرمانی  به برگزاری جلسه ای با حضور"جرالد ون درهوپ" کارشناس ارشد طراحی شهری از کشور هلند اشاره کرد و افزود: هلند ۱۷ میلیون نفر جمعیت و۲۳ میلیون  دوچرخه دارد و ۳۵ هزار کیلومتر مسیر دوچرخه سواری در شهرهای آن طراحی شده است.

وی افزود: با ارایه  نمونه های ذکر شده متوجه شدیم که مسیر دوچرخه سواری در این کشور در مسیر های فرعی با رنگ قرمز و در مسیر های اصلی با موانع سبک از معبر اصلی جدا شده است.

رییس کمیسیون معماری وشهرسازی شورای شهر خاطر نشان کرد: در کشور هلند در تقاطع هایی که چراغ راهنمایی و رانندگی و جود ندارد حق تقدم با دوچرخه است و در معابر اصلی، مسیر دوچرخه سواری با علایم گرافیکی مشخص می شود.

وی تامین نور را یکی از آیتم های مهم برای دوچرخه سواری ایمن قلمداد  کرد و گفت: طبق قانون کشور هلند در صورتی که دوچرخه سواری  چراغ نداشته باشد مشمول جریمه می شود.
ارجمند کرمانی به فرهنگ استفاده از دوچرخه در کشور هلند اشاره و خاطر نشان کرد: دوچرخه سواری اصولی در دروس دانش آموزان وجود دارد و در مدارس تعلیم داده می شود.
وی ضمن ابزار خرسندی از انتقال تجربه ایجاد مسیرهای دوچرخه سواری ایمن در شهرهای بزرگ گفت: ایمنی سازی دوچرخه سواری در شهر کرمان باید بومی سازی شود.

وی با اشاره به بررسی فرصت ها و چالش های پیش رو در راه اندازی مسیر دوچرخه سواری در شهر کرمان افزود:  کرمان شهری مسطح و بدون شیب است و این ظرفیت مناسبی برای راه اندازی مسیر دوچرخه سواری است.

ارجمند کرمانی گفت: در این جلسه در کنار فرصت های پیش رو، وضعیت ناهموار پیاده‌روها ، رواج فرهنگ ماشین سواری  و نهادینه نشدن فرهنگ استفاده از دوچرخه  به عنوان چالش پیش رو درنظر گرفته شده است.

وی تاکید کرد: هر چند شهر کرمان برای راه اندازی مسیر دوچرخه سواری در مراحل اولیه بوده و با مشکلاتی مواجه است اما من اعتقاد دارم این کار باید شروع شود و فرهنگ آن شکل بگیرد.


مهدیه جعفری

  • برای بزرگنمایی تصویر کلیک کنید ۱۲۰۴.jpg

لینک اصل خبر در سایت شهرداری کرمان

    منبع خبر

    شهرداری کرمان

    شهرداری کرمان

    شهرداری کرمان یک شهرداری در شهر کرمان می باشد

      نظرات