آمادگی شهرداری ساری برای ارتقای شاخص‌های فرهنگی

آمادگی شهرداری ساری برای ارتقای شاخص‌های فرهنگی

بخشی از شیوه‌های زیست فرهنگی، به شکل مستقیم و گاه غیرمستقیم، منبعث از رفتارهای فرهنگی‌ست که می‌توانند به شکل عام یا خاص در جامعه شهری بروز کنند. بخشی از رفتارهای خاص فرهنگی (البته نه به معنای خاص آکادمیک بلکه به‌مثابه رفتارهایی که توسط قشر خواص جامعه انجام می‌شوند) می‌توانند در صورت گسترش و آموزش مناسب به کلیت جامعه شهری تسری پیدا کنند و همه‌گیر شوند. موردی که برای انجام، نیاز به توجه به دو بخش سخت‌افزاری و نرم‌افزاری دارند.

در این‌باره اگرچه متولی اصلی چنین اتفاقی، دستگاه‌های فرهنگی و موسسات و انجمن‌های فرهنگی و هنری هستند اما شهرداری‌ها؛ به‌خصوص سازمان‌های فرهنگی شهرداری‌ها، می‌توانند بسیار کمک‌رسان و موثر باشند.

ساری؛ مرکز و پیشانی و استان مازندران، به گواه آمار و مستندات، در سال‌هایی نه چندان دور از نظر امکانات سخت‌افزاری فرهنگی و هنری (با تمرکز ویژه بر حوزه سینما) اوضاع به مراتب بهتری داشت. این شهر در گذشته دارای ۴ سالن سینمای فعال بود که نقش زیادی در توسعه فرهنگی شهری ایفا می‌کردند، چرا که سینما یکی از مراکز و مواردی‌ست که در کنار تاثیرات مثبت تخصصی فرهنگی و هنری، موجب افزایش فرهنگ مشارکت و کار گروهی می‌شود و در تمام دنیا، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های توسعه فرهنگی به حساب می‌آید.

امروز اما به دلایل متعدد، نه تنها در ساری (که البته نسبت به خیلی دیگر از شهرها در این مورد وضعیت بهتری دارد) بلکه در کل استان مازندران، سالن‌های سینما که اصلی‌ترین رکن رویدادهای سینمایی هستند، از نظر کمیت و کیفیت، اوضاع مطلوبی ندارند. مساله‌ای که باید با شدت و دقت بیشتری توسط نهادهای اصلی این امر پیگیری شود.

اخیرا صحبت‌های دوباره‌ای درباره ساخت پردیس سینمایی در ساری توسط برخی مسئولان و نهادهای فرهنگی شنیده می‌شود که اگرچه خبر مبارکی‌ست اما برای شکسته شدن این طلسم چندساله در مرکز استان که نیاز ضروری آن هم محسوب می‌شود احتیاج به یک خرد جمعی و مشارکتی فراگیرتر احساس می‌شود.

شهرداری ساری هم در این سال‌ها با توجه مضاعفی که به حوزه فرهنگ و هنر داشته، تلاش‌های خوبی در راه ارتقای سطح فرهنگی در حوزه‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری انجام داده که نتایج مثبت آن با بررسی میزان رضایت‌مندی عموم مردم جامعه و خواص فرهنگی و هنری قابل لمس و مشهود است. ضمن اینکه شهردار ساری و مجموعه مدیریت شهری به طور مثال بارها در بحث اتمام پروژه تالار بزرگ هنری ساری و دیگر پروژه‌های فرهنگی اعلام آمادگی و مشارکت کرده‌اند و قطعا با توجه به دغدغه‌های فراوان فرهنگی موجود در تیم مدیریت شهری و شخص شهردار ساری، حال که بعد از مدت‌ها بحث احداث یک پردیس چندمنظوره سینمایی در مرکز استان مازندران دوباره مطرح شده، می‌شود با ایجاد یک مشارکت هدفمند و استفاده از خرد جمعی و ظرفیت‌های فراوان موجود در شهرداری ساری، شروع دوباره باشکوهی در ارتقای امکانات سخت‌افزاری فرهنگی و هنری ساری، رخ بدهد چرا که تجربه پادگان سابق و بوستان ولایت فعلی ساری نشان داده، هر جا صحبت از عزمی جدی برای احقاق مطالبات شهروندان ساروی، به میان می‌آید، شهرداری ساری حتی در شرایط نه چندان مساعد اقتصادی کلی کشور، آمادگی به‌روزرسانی و انجام اتفاقات موثر را دارد.


لینک اصل خبر در سایت شهرداری ساری

    منبع خبر

    شهرداری ساری

    شهرداری ساری

    شهرداری ساری یک شهرداری در شهر ساری می باشد

      نظرات