بازدید از سد لاستیکی باغبانان فومن و پروژه سد مخزنی شهر بیجار و...

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای گیلان ، در این بازدید مهندس وحید خرمی مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان و مهندس شفیعی معاون طرح و توسعه شرکت مدیریت منابع آب ایران حضور داشتند.

سد مخزنی شهربیجار:

سد مخزنی شهربیجار از نوع سنگریزه ای با رویه بتنی که ارتفاع آن از پی۹۰  متر، حجم مخزن آن ۱۰۵ میلیون متر مکعب و حجم تنظیمی سالیانه  ۱۶۵ میلیون مترمکعب در فاصله ۸ کیلومتری آبادی شهربیجار از توابع امامزاده هاشم در حدود  ۳۵ کیلومتری شهر رشت بر روی رودخانه زیلکی قرار دارد. ضرورت اجرای طرح در تامین آب شرب بیش از ۷۰ درصد از جمعیت استان گیلان، تامین آب کشاورزی ۱۵۰ هکتار اراضی کشاورزی و تولید ۳/۶ مگاوات انرژی برق آبی بوده است.

عملیات اجرایی خط انتقال(کاندوئیت):

با عنایت به مسائل مربوط به ایمنی، امنیت و پدافند غیر عامل مخزن آب شرب استان گیلان ،احداث کاندوئیت سد مخزنی شهر بیجار نیز از ابتدای سال ۱۳۹۷ آغاز شده است. هدف این پروژه انتقال آب تامین شده توسط سد مخزنی شهر بیجار به میزان حداکثر ۶/۴۴ متر مکعب در ثانیه به تصفیه خانه شهر رشت و تامین آب شرب شهر های استان گیلان می باشد.این خط با استفاده از یک جفت لوله بتنی به قطر ۱۲۵۰ میلی متر به طول حدود ۶ کیلومتر در حال اجرا است.

سد های لاستیکی :

از ویژگی‌های مهم سدهای لاستیکی سهولت اجرا، طراحی سریع، سهولت نصب و بهره‌برداری، هزینه اندک اجرای طرح و مدت زمان کوتاه اجراء آن است . با توجه به انعطاف پذیری قابل توجه در مقابل عوامل خارجی، امکان تغییر شکل و سیکلی سدهای لاستیکی می‌توانند جایگزینی مناسبی برای سازه‌های مهار سیلابها در استان‌های شمالی کشور محسوب شوند.

نحوه ساخت این سدها از یک تیوپ بزرگ و حجیم تشکیل شده‌اند و بر روی یک بستر بتنی نصب و بوسیله هوا پر می‌شوند و اتصال بدنه پلاستیکی به بستر بتنی با استفاده از مهارهای فولادی صورت می‌پذیرد. از مولفه‌های کاربردی مهم سدهای لاستیکی کنترل ساده آن جهت تنظیم تعادل فشار درون تیوپ، اجرای فرمان تخلیه و یا پر کردن تیوپ است.

توسعه اراضی کشاورزی، ایجاد حوضچه مکش مناسب و انحراف آب، تغذیه آب زیر زمینی، جلوگیری از کف کنی و بهسازی سواحل رودخانه‌ها، افزایش سطح ترازآب و امکان انتقال آب به مزارع اطراف به روش پمپاژ، ذخیره‌سازی و تضمین آب اراضی حاشیه رودخانه‌ها، بهره‌برداری تفریحی و توریستی، پرورش آبزیان، استفاده از آب مازاد رودخانه‌ها و هدایت آن به کانال‌های شبکه آبیاری ،جلوگیری از برگشت آب شور دریا از مهمترین اهداف اجرای طرحهای لاستیکی در استان گیلان است.

لینک اصل خبر در سایت شركت آب منطقه‌ای گیلان

    منبع خبر

    شركت آب منطقه‌ای گیلان

    شركت آب منطقه‌ای گیلان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات