آب بیرجند از استاندارد کافی برخوردار است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌جنوبی در نشست خبری اولین اتاق خبر استان با اشاره به کیفیت آب آشامیدنی شهر بیرجند، گفت: با کاهش منیزیم و فلزات سنگین در تصفیه خانه آب شرب, آب بیرجند از استاندار کافی برخوردار است.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی،"حسین امامی" در نشست خبری اولین اتاق خبر که به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی افتتاح شد، آب را یکی از دغدغه‌های مهم برای استان دانست و اظهار داشت: بخش زیادی از سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه مسکن و کشاورزی ارتباط مستقیم با آب دارد.

وی با اشاره به اینکه اگر این مایه حیاتی نباشد کاری پیش نمی رود افزود: اکنون خراسان‌جنوبی در خشکسالی به سر می‌برد، اما  خوشبختانه با همراهی مردم هیچ دغدغه‌ای برای آب استان نداریم و به سمت پایداری و تعادل پیش می‌رویم.

وی تامین آب را یک زیرساخت عنوان کرد و ادامه داد:با وجود ظرفیت های فراوان استان در حوزه معدن و کشاورزی دیگر در استان  هیچ سرمایه‌گذاری را نخواهیم داشت که دغدغه آب داشته باشد.

امامی عنوان کرد: تامین منابع آبی و نبود منابع مالی برای ایجاد مجتمع‌های آبرسانی از مهمترین مشکلات روستائیان است.

شرق کشور؛ محروم از اعتبارات آبرسانی !

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌جنوبی با اشاره به عقب‌ماندگی‌های خراسان‌جنوبی در بخش آب، ابراز تاسف کرد: تناسبی بین اعتبارات اختصاص یافته در حوزه آب بین غرب کشور با شرق کشور وجود ندارد و این در حالی  است که بالغ بر۷  میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ارزی برای مهار آب‌های سطحی در غرب کشور اختصاص یافته  است .

وی درباره آخرین وضع تصفیه خانه بیرجند عنوان کرد: برای بهره‌برداری این تصفیه خانه هیچ هزینه‌ای پیش‌بینی نشده و با محدودیت تامین اعتبار مواجه بودیم.

امامی با اعلام اینکه امسال اعتباری بالغ بر ۵ میلیارد تومان برای این تصفیه خانه پیش‌ِبینی شده، اضافه کرد: با توجه به اینکه این اعتبار مصوبه هیئت دولت است ولی تاکنون اعتباری تخصیص نیافته که پیش‌بینی می‌شود ظرف چند روز آینده تخصیص یابد!

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه فرآیند پوشش کانال‌ها در سطح شهر باید منطقی باشد،خاطر نشان کرد: به گونه‌ای که در وهله اول باید طرح جامع، کارشناسی شده و سپس مورد بررسی و اجرا قرار گیرد.

امامی درباره پروژه انتقال آب  به خراسان‌جنوبی عنوان کرد: انتقال آب به استان با حل مقدمات و به وقت خود انجام خواهد شد.

آب‌های ژرف شناسایی شدند

وی با بیان اینکه در حوزه مرکزی و غرب استان آب‌های ژرف شناسایی شده اند یادآور شد: برنامه مسوولان برای  تامین آب شرب استان استفاده از آب‌های نامتعارف و بکر موجود است.

امامی ضمن بیان اینکه هم‌اکنون ۲۶ دشت ممنوعه و ۱۴ دشت آزاد در استان وجود دارد،‌تاکید کرد: برنامه‌های توسعه‌ای نیازمند انتقال آب از دریا هستیم.

وی ادامه داد: آب شرب را از وزارت نیرو به صورت خرید تضمینی تامین و بخش صنعتی نیز خودشان تامین و خرید خواهند کرد.

باروری ابرها در شرایط مساعد انجام خواهد شد

وی خاطر نشان کرد: بارورسازی ابرها در استان مصوب و در شرایط مساعد انجام خواهد شد هر چند شرایط بارندگی در فصل زمستان نرمال پیش‌بینی شده و خیلی به انجام این کار نیاز نخواهد بود!

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌جنوبی بیان کرد: روان‌آب در استان وجود دارد ولی بسیار محدود و کمتر از ۴۰۰ میلیون متر مکعب است.

کسری مخزن آب استان به ۱۱۹.۵ میلیون متر مکعب رسید

وی با اشاره به اینکه در استان تنها ۹ درصد از بارندگی‌ها به روان‌آب و آب‌های زیرزمینی تبدیل می‌شود، تاکید کرد : با اجرای طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی کسری مخزن آب استان بهبود یافته و از ۱۲۷ به ۱۱۹.۵میلیون متر مکعب رسیده است.

امامی  یادآور شد:  ۳۵ حلقه چاه غیرمجاز طی سال جاری در استان مسدود شده است و با اعلام اینکه دستور قضائی برای پلمپ کردن ۳۰ حلقه چاه دیگر نیز صادر شده است، خاطر نشان کرد: در مجموع ۳۰۰ حلقه چاه غیر مجاز در استان وجود دارد که کمتر از شش میلیون متر مکعب آب از آن‌ها برداشت می‌شود.

افتتاح اولین اتاق خبر در استان

"سمانه سالاری" مدیر عامل خانه مطبوعات خراسان‌جنوبی نیز در این جلسه با اشاره به افتتاح اولین اتاق خبر استان در مجموعه آب منطقه‌ای ، ادامه داد: در این مجموعه نشست‌های تخصصی مسئولان با خبرنگاران برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: مطبوعات از طرح‌های پژوهشی در حوزه آب حمایت می‌کند و اولین قدم در این راستا برداشته شده است.

مدیر عامل خانه مطبوعات خراسان‌جنوبی خاطر نشان  کرد: همچنین در مردادسال آینده با همکاری آب منطقه‌ای استان جشنواره آب و رسانه برگزار و خبرنگاران فعال در این زمینه تقدیر انجام خواهد شد.

لینک اصل خبر در سایت شركت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی

    منبع خبر

    شركت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی

    شركت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات