رئیس سازمان نظام مهندسی کشور: بانک‌ها نمی‌توانند رکود مسکن را تحمل کنند

رئیس سازمان نظام مهندسی کشور: بانک‌ها نمی‌توانند رکود مسکن را تحمل کنند

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، فرج‌اله رجبی در همایش ملی ساختمان پایدار و انرژی اظهار کرد: امروز کشور دچار چالش‌های عظیمی است که هر روز در رسانه‌ها و فضای مجازی نمود پیدا می‌کند؛ در مواجهه با این چالش‌ها همه اقشار جامعه درگیر هستند اما تنها گروهی که باید در عمل این چالش‌ها را رفع کنند، مهندسان و جامعه مهندسی است.


رئیس سازمان نظام مهندسی کشور افزود: اگر قرار است زاینده‌رود، زاینده‌رود شود همت من و شما را می‌طلبد، ما مهندسان یا راهی را پیدا می‌کنیم و یا راهی را می‌سازیم.

وی خاطرنشان کرد: مسوولیت خطیر ملی مهندسان در این برهه از هر صنف دیگری بیشتر است تا با ساز و کارهای نوین، مشکلات کشور را حل کنند؛ اگر بخواهیم اقتصاد را هم درست کنیم باید از ذهن مهندسان استفاده کرد.

رجبی اذعان داشت: در حوزه طراحی، نظارت و اجرا دستورالعمل‌های زیادی وجود دارد تا مصرف بهینه انرژی عملیاتی و به منصه ظهور گذاشته شود که این امر بر عهده مهندسان است؛ نباید فعالیت مهندسان و دانشجویان مهندسی به کتاب و جزوه ختم شود.

وی تصریح کرد: در رونق ساخت و ساز، اگر دولت بخواهد وارد عمل شود، مابه‌التفاوت نرخ تسهیلات واگذاری یا باید از جیب مردم داد و یا باید مهندسان از قِبل صرفه‌جویی از مصرف انرژی به منابعی برای تامین رونق مسکن برسیم.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشور ادامه داد: باید تفاهم‌نامه‌ای منعقد شود تا براساس آن یک پیوست انرژی ساختمان‌ تهیه شود؛ وضعیت بانک‌ها و دولت به گونه‌ای نیست که بتواند رکود مسکن و ساخت و سازها را تحمل کنند.

وی با بیان این که باید از طریق صرفه‌جویی انرژی در ساخت و سازها به ارزش افزوده برسیم، تاکید کرد: یکی از مشکلات ما در مواجهه با چالش‌ها، معضل حکمرانی است؛ چرا در مقابل نابودی ظرفیت‌های ملی دچار مماشات هستیم؟

رجبی با تاکید بر حکمرانی صحیح عنوان داشت: مردم باید بدانند که سیاست‌های ثابت ماندن نرخ خدمات، «خدمت» محسوب نمی‌شود؛ هزینه انرژی در کشور ما بسیار پایین است و این امر باعث بسیاری از مشکلات می‌شود.

لینک اصل خبر در سایت سازمان نظام مهندسی ساختمان استان زنجان

    منبع خبر

    سازمان نظام مهندسی ساختمان استان زنجان

    سازمان نظام مهندسی ساختمان استان زنجان

    سازمان نظام مهندسی ساختمان استان زنجان یک انجمن در شهر زنجان می باشد

    نظرات