صرفه جویی ۱۸میلیون مترمکعب آب در استان مرکزی

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مرکزی گفت: از ابتدای سالجاری تاکنون و در راستای حفاظت از منابع آب زیرزمینی و تعادل بخشی سفره های آب های زیرزمینی با انسداد چاه های غیرمجاز، توقیف دستگاه های حفاری غیرمجاز و نصب کنتورهای هوشمند، ۱۸ میلیون متر مکعب آب در استان صرفه جویی شده است.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای مرکزی، مهندس عزت اله آمره ای با اعلام این خبر افزود:

پر و مسلوب المنفعه کردن ۱۴۹ حلقه چاه غیرمجاز

یکی از مهمترین راهکارهای گذر از بحران آب، مدیریت مصرف و جلوگیری از برداشت چاه های غیر مجاز و اضافه برداشت چاه های مجاز است که شرکت آب منطقه ای مرکزی در راستای مدیریت و نظارت دقیق بر منابع آب های زیرزمینی از ابتدای سالجاری اقدام به پر و مسلوب المنفعه کردن ۱۴۹ حلقه چاه غیر مجاز در این استان نموده  که این امر سبب صرفه جویی آب به میزان شش هزار و پانصد متر مکعب شده است .

وی افزود:یکی از دلایل مهم افت آب‌های زیرزمینی در استان برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی برای آبیاری زمین‌های کشاورزی است و متاسفانه عده‌ای از کشاورزان برای آبیاری زمین‌های کشاورزی خود بدون توجه به بحران آب در استان ، اقدام به حفر غیر مجاز چاه می‌کنند که این موضوع باعث کاهش شدید منابع آبی در استان شده و خشکسالی های پی در پی نیز این بحران را تشدید کرده است .

نصب ۱۵۱ کنتور هوشمند بر روی چاه های کشاورزی مجاز در سطح استان

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مرکزی گفت: در نه ماهه نخست امسال با نصب ۱۵۱ کنتور هوشمند بر روی چاههای مجاز کشاورزی بیش از نه هزار مترمکعب در منابع آب صرفه جویی شده است.

مهندس عزت اله آمره ای افزود: بخش قابل توجهی از منابع آب زیرزمینی استان در بخش کشاورزی مصرف می شود که میزان زیادی از این آب به دلیل استفاده از روش های سنتی آبیاری هدر می رود .

مهندس آمره ای گفت: در مورد چاه های غیر مجاز یکی از راهکارها، انسداد است اما گاهی اوقات در چاههای مجاز نیز شاهد اضافه برداشت هستیم که برای جلوگیری از این امر نصب کنتورهای هوشمند راهکاری عملی به شمار می رود زیرا با نصب این کنتورها می توان نظارت دقیقی بر میزان برداشت آب توسط کشاورزان داشت .

وی ادامه داد: بنابراین نصب کنتورهای هوشمند روی چاههای مجاز بخش کشاورزی و حتی سایر بخشها، راهکاری اساسی برای کنترل و مدیریت مصرف آب به شمار می رود

۵۳ دستگاه حفاری غیرمجاز توقیف شد

مهندس عزت اله آمره ای با تاکید بر پیگیری جدی تخلفات بخش آب در دشت‌های استان مرکزی گفت: به دلیل برداشت‌های غیرمجاز، بیشتر دشت‌های استان در وضعیت نامناسبی به سر می‌برند و باید با روند موجود حفر چاه‌های غیرمجاز در سطح استان برخورد کرد .

مهندس آمره ای تعداد دستگاههای حفاری غیرمجاز توقیف شده را ۵۳ دستگاه اعلام کرد و افزود: طی نه ماهه نخست سال جاری ۵۳ دستگاه حفاری غیر مجاز چاه آب در استان مرکزی توقیف و به مراجع قضایی معرفی شده است.

پر و مسلوب المنفعه کردن ۹۵ حلقه چاه جدیدالحفر و تازه شناسایی شده

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مرکزی  از پر و مسلوب المنفعه کردن ۹۵حلقه چاه غیرمجاز در استان مرکزی در نه ماهه نخست امسال خبر داد و گفت: پر کردن این چاه‌ها صرفه‌جویی دو هزار و پانصد مترمکعبی آب را در پی داشته است .

وی ضمن بیان اهمیت منابع آب زیرزمینی و لزوم حفاظت از این منابع ، برخورد با حفر چاههای غیرمجاز را مورد تاکید قرار داد و افزود: افزایش برداشت از سفره های آب زیرزمینی یکی از مشکلاتی است که این روزها زنگ خطر کم آبی و خشکسالی های طولانی را به صدا در آورده است و این شرکت نیز به منظور  حفاظت از سفره های آب زیرزمینی با هرگونه تخلف در برداشت آب بی رویه،  برخورد قانونی خواهد کرد.

لینک اصل خبر در سایت شرکت آب منطقه‌ای مرکزی

    منبع خبر

    شرکت آب منطقه‌ای مرکزی

    شرکت آب منطقه‌ای مرکزی یک شرکت می باشد

      نظرات