کدام آپارتمان‌ها در تهران پرطرفدارترند؟

کدام آپارتمان‌ها در تهران پرطرفدارترند؟

در حالی که معاملات مسکن در تهران ۶۴ درصد کاهش یافت، قیمت‌ها رشدی بالاتر از ۹۰ درصد را پذیرا بود.

به گزارش بنانیوز، خبرآنلاین نوشت: وضعیتی که بسیاری از کارشناسان به آن صفت رکود تورمی را می‌دهند، حالا دامن بازار مسکن را گرفته است. رشد قیمت‌ها در عین کاهش شدید معاملات بازار مسکن را در شرایطی تازه قرار داده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد حجم معاملات مسکن از ۱۹ هزار فقره در دی ماه سال گذشته به ۶۷۲۱ فقره در سال جاری کاهش یافته است، با این حال متوسط قیمت مسکن از ۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان در تهران به بیش از ۹ میلیون و ۷۹۰ هزار تومان رسیده است.

نوسازها همچنان پرطرفدار

بر اساس گزارش ارائه شده از سوی بانک مرکزی واحدهای مسکونی تا ۵ سال ساخت همچنان پرطرفدارترین‌ها در بازار مسکن هستند به طوری که ۴۳.۵ درصد از معاملات بر این واحدها متمرکز شده است. شش تا ۱۰ ساله‌ها نیز ۱۶.۴ درصد از معاملات را به خود اختصاص داده‌اند. کمترین حجم معاملات اما از آن واحدهای مسکونی است که بیش از ۲۰ سال عمر دارند.

در عین حال در دی‌ماه سال جاری ۲۹۲۲ واحد مسکونی با عمر کمتر از ۵ سال در تهران معامله شده‌اند که در قیاس با مدت مشابه سال قبل کاهشی برابر با ۶۸.۹ درصد را نشان می‌دهد.

پرطرفدارترین محدوده قیمتی

توزیع فراوانی تعداد واحدهای مسکونی معامله شده بر حسب قیمت یک متر مربع بنا در دی سال جاری حاکی از آن است که واحدهای مسکونی در دامنه قیمتی "۵۰ تا ۶۰ "و "۶۰ تا ۷۰ "میلیون ریال به ازای هر متر مربع بنا هر کدام با سهم یکسان ۱۰ درصد، بیشترین سهم از تعداد معاملات شهر تهران را به خود اختصاص داده‌اند و دامنه‌های قیمتی "۴۰ تا ۵۰ "و "۷۰ تا ۸۰ "میلیون ریال نیز هر کدام با سهم یکسان ۸.۳ درصدی در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند. در این ماه، توزیع حجم معاملات به گونه‌ای بوده است که ۵۸.۷ درصد واحدهای مسکونی با قیمتی کمتر از متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی شهر تهران ۹۸ میلیون ریال معامله شده‌اند.

گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد در ده ماهه سال ۱۳۹۷ نیز تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به ۱۰۴.۶ هزار واحد مسکونی رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال پیش از آن، ۳۰.۵ درصد کاهش نشان می‌دهد. در این ماه شاخص کرایه مسکن در شهر تهران و در کل مناطق شهری نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۱۹.۹ و ۱۷.۱ درصد رشد نشان می‌دهد.

    نظرات