بارندگی‌های چندماه اخیر صرف جبران تراز منفی ذخایر سدها شده است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با تاکید بر اینکه در طی دو ماه اخیر ذخایر برفی سدهای استان تهران از وضعیت خطرناک خارج شده است، گفت: بارندگی‌های مناسب چندماه اخیر صرف جبران کسری ۲۵۰ میلیون مترمکعبی سدهای تهران در سال آبی گذشته شده است.

محمدرضا بختیاری در برنامه «روی خط خبر» شبکه خبر با اشاره به اینکه میزان بارندگی‌های استان تهران از ابتدای سال آبی جاری تاکنون به حدود ۱۸۰ میلیمتر رسیده است، گفت: این میزان بارش نسبت به میانگین ۴۰ سال گذشته استان بیش از ۶۰ درصد افزایش پیدا کرده است. متوسط میانگین نزولات جوی تهران حدود ۱۱۰ میلی‌متر است که تاکنون بیش از ۱۸۰ میلیمتر بارندگی در استان به ثبت رسیده است.

او یادآور شد: استان تهران سال آبی قبل شرایط بسیار سختی را به لحاظ بارش‌ها و میزان ذخیره برف تجربه کرده بود که همین عامل باعث شده است با وجود بارندگی‌های مناسبی که در طی چهار ماه اخیر داشته‌ایم ولی همچنان ذخایر سدهای پنج‌گانه استان تهران حدود ۲۵ میلیون مترمکعب کمتر از مدت مشابه سال گذشته باشد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران ادامه داد: سال گذشته در همین بازه زمانی ذخایر سدهای استان به حدود ۵۷۵ میلیون مترمکعب رسیده بود که این رقم هم اکنون به ۵۵۰ میلیون مترمکعب رسیده است. ذخایرهای سدهای پنجگانه تهران نسبت به متوسط درازمدت نیز حدود ۸۰ میلیون مترمکعب کمتر است و همچنان از حجم ۶۳۰ میلیون مترمکعبی درازمدت خود فاصله دارد.

بختیاری با اشاره به کاهش ۹۰ درصدی ذخیره برف استان تهران در سال آبی گذشته، گفت: سدهای تهران رژیم برفی دارند و هر چه بارش و ذخیره برف مناسبی در تهران داشته باشیم طبیعتا ذخایر سدها نیز وضعیت مناسب‌تری خواهد داشت ولی با توجه به اینکه سال آبی گذشته ذخیره برفی تهران به صفر رسیده بود همین عامل باعث شده بود تا ما از ذخایر استراتژیک سدهای خود بیشتر از میزان نرمال استفاده کرده تا بتوانیم آب شرب مورد نیاز مردم تهران را تامین کنیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران تاکید کرد: در سال آبی ۹۵ ارتفاع برف در سد لار به حدود ۶ متر رسیده بود که این رقم در اسفندماه سال گذشته تنها ۶۵ سانتی متر بوده است.

لینک اصل خبر در سایت شرکت آب و فاضلاب استان تهران

    منبع خبر

    شرکت آب و فاضلاب استان تهران

    شرکت آب و فاضلاب استان تهران

    شرکت آب و فاضلاب استان تهران یک شرکت در شهر تهران می باشد

      نظرات