بازار آهن در انتظار تحولات جدید

بازار آهن در انتظار تحولات جدید

طی معاملات روز گذشته در بورس کالا، محصول ۱۶ شرکت فولادی عرضه شد که تنها ۳ سبد ذوب‌آهن و یک سبد گروه ملی معامله شد.www.BanaNews.ir

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) در این روز پارس آرمان شفق، فولادآلیاژی ایران، فولاد یزد، ذوب‌آهن ارومیه، فولاد سیادن ابهر، فولاد الیگودرز، فولاد آریا ذوب، فولاد الیگودرز، فولاد گیلان، فولاد قزوین، گروه ملی، ذوب‌آهن اصفهان، امیرکبیر خزر، جهان فولاد غرب، فولاد بناب و فولاد کرمانشاه محصولات خود را عرضه کرده بودند.

با وجود اینکه پیش‌بینی می‌شد قیمت‌ها در معاملات دیروز با رشد قیمت همراه شود و حتی شایعه شده بود نرخ‌ها از سوی بورس آزاد می‌شود، اما با عرضه ۱۱۰ هزارتن کالای ذوب‌آهن در قالب سبد میلگرد و تیرآهن مخلوط و پاسخگویی به تقاضا، این اتفاق نیفتاد و قیمت محصولات ذوب‌آهن تغییری نکرد.

تجار معتقدند با توجه به اینکه در ترکیب این سبد، میلگرد A1 نیز وجود داشت در نتیجه قیمت ۷۶۰ تومان برای خریداران به صرفه بوده است.

سبد میلگرد و تیرآهن نیز ۲۲۰۰ تن با نرخ ۷۶۰ و میلگرد ۱۴ تا ۱۸ نیز با قیمت ۷۷۰ تومان ۲۲۰ تن فروخته شد. علاوه بر این سبد میلگرد گروه ملی (۱۴ تا ۲۵) نیز با نرخ ۷۶۰ تومان عرضه شد که ۱۱۰۰ تن معامله شد.

به عقیده فعالان بازار در حال حاضر قیمت آهن در بازار پایین‌تر از حد معقول است و حتی اگر در بورس نیز تغییری در قیمت اتفاق نیفتد احتمال بالا رفتن میانگین قیمت‌ها حتی به شکلی بسیار ضعیف وجود دارد. اما این به معنی افزایش قیمت‌ها در بورس نیست و احتمالا تنها در بازار آزاد با نوسان قیمت مواجه خواهیم شد. البته با توجه به اینکه عمده صادرات محصولات فولادی از ایران به کشورهای همسایه تیرآهن است انتظار می‌رود روند افزایش قیمت‌ها بیشتر در مورد تیرآهن رخ بدهد، اما در عین حال در روزهای اخیر ذوب‌آهن شروع به تحویل کالاهای فروردین ماه کرده از این رو برخی نیز احتمال می‌دهند در آینده کوتاه مدت بازار و تا پایان هفته جاری شاهد برگشت قیمت تیرآهن و آرامش بیشتر در بازار این کالا باشیم.

به گزارش بنانیوز به نقل از دنیای اقتصاد، اما با وجود این احتمالات و با دانستن این موضوع هنوز هم محصولات فولادی بخش خصوصی در بورس معامله نمی‌شوند و عملا خریداری ندارند که علت آن به صرفه نبودن خرید از بورس است؛ چرا که در خارج از بورس هم نرخ‌های بهتر و هم کالای نقدی به راحتی خریداری می‌شود از این رو تهیه کالا از بورس را غیرمنطقی می‌کند.

دیروز سبد تیرآهن میلگرد ذوب‌آهن در زمان مچینگ نیز ۹ هزار و۲۴۰ تن معامله شد.

 

 

    نظرات