خلاء واحد برنامه ریزی قوی، متفکر و متخصص در شهرداری ساری بشدت احساس می شود/ فاقد نظام صحیح شایسته سالار در شهرداری هستیم

خلاء واحد برنامه ریزی قوی، متفکر و متخصص در شهرداری ساری بشدت احساس می شود/ فاقد نظام صحیح شایسته سالار در شهرداری هستیم

ماحصل گفتگوی اختصاصی قاسمی با واحد روابط عمومی و امور بین الملل شورای اسلامی شهر ساری را در زیر می خوانید:

** ماده ۲۳ لغایت ۲۸ آیین نامه مالی شهرداری ها به وضوح به فرآیند بودجه و بودجه ریزی اشاره کرده است. با دقت در تعاریفی که در این مواد آمده می توانیم به نقاط ضعف و قوت بودجه شهرداری ساری پی ببریم. ماده ۲۳ آیین نامه مالی شهرداری ها در بخش هشتم و در فصل اول آن که در خصوص بودجه ریزی است صراحتاً اشاره می کند که بودجه سالانه شهرداری یک برنامه جامع مالی است.

** یکی از اهداف مهم در سند چشم انداز بیست ساله شهرداری ساری، تبدیل مرکز استان به قطب گردشگری کشور است. با توجه به اتمام برنامه پنج ساله اول، ما ملزم به تدوین برنامه پنج ساله دوم با رعایت همه جوانب هستیم. مهم ترین آنها میزان تحقق برنامه پنج ساله اول است. باید بررسی شود که اساساً ما در پنج سال اول به کدام یک از اهدافمان دست پیدا کردیم و یا اگر به آن نرسیدیم نقاط ضعف و چالش هایمان کجا بود؟

** برای تدوین برنامه پنج ساله دوم باید نیازهای امروزمان را با میزان تحقق برنامه برنامه پنج ساله اول پیوند بزنیم تا بدانیم امروز کجا هستیم تا اولویت های درآمدی شهرداری را شناسایی کنیم.

** خلاء واحد برنامه ریزی قوی، متفکر و متخصص در شهرداری بشدت احساس می شود. زمانی که برنامه نباشد، نمی توانیم بودجه را در مسیر اصلی اش هدایت کنیم. در این راه باید وظایف و اقدامات هر کدام از واحدهای شهری به تفکیک در مناطق مختص به خودش مشخص شود و بتوانیم برای آن برآوردی از مبالغ درآمد و هزینه در بودجه مان پیش بینی کنیم.

** برای رسیدن به یک برآورد صحیح، باید گزارش کاملی از میزان تحقق بودجه سال های گذشته و میزان پیشرفت فیزیکی و مالی پروژه هایمان داشته باشیم. ما اگر این گزارش را نداشته باشیم، نمی توانیم برنامه مدونی تنظیم کنیم چرا که بخش عمده ای از پروژه های ما پروژه هایی هستند که ممکن است در یکسال به نتیجه نرسند. اینکه چند درصد از یک پروژه باید در بودجه آن سال قرار بگیرد حائز اهمیت است.

** مهم ترین موضوع در حوزه برنامه های شهرداری بحث درآمدهاست. اساساً این درآمد پایدار است که می تواند کمک مضاعفی برای رسیدن به اهداف پنج ساله و چشم انداز یک سازمان کند. متاسفانه امروز چه در شهرداری و چه در سازمان های تابعه درآمد پایداری مشاهده نمی کنیم البته برخی از سازمان ها بسیار موقتی و در سطح پایینی درآمد پایدار دارند. به شخصه برنامه مدونی برای درآمد پایدار در شهرداری ساری ندیدم و همچنان تمرکز ما بر عوارضی است که از مردم و نهادهای حقیقی و حقوقی دریافت می کنیم.

** پس از برنامه، بخش تدوین استراتژی ها برای دستیابی به اهداف و برنامه ها مهم است. استراتژی ها همان برنامه های عملیاتی ما و چشم اندازهای ماست. برنامه های عملیاتی که شهرداری های مناطق باید با توجه به اولویت بندی مشکلات و پروژه هایشان احصاء و به شورا ارائه دهند.

** سال گذشته ما در حوزه بودجه بالغ بر دو هزار صفحه پیوست عملیاتی بودجه داشتیم که بنده تحققی از این برنامه عملیاتی مشاهده نکردم. بعنوان مثال جهت واقع بینانه تر کردن بودجه سال گذشته مقرر کردیم جهت بازگشایی معابر مهم مثل میانگذر شمالی، خیابان اندرخورا و پروژه پل کابلی داراب تا پل سردار شهید نوری رقم ۲۳ میلیارد تومان برآورد تملک زمین و اجرای پروژه اختصاص داده شود اما در عمل می بینیم شهرداری با اینکه ما دو پروژه دیگر را کنار گذاشتم نتوانست به هدف دست پیدا کند. بنابراین الزاماتی که در بودجه مشخص شده توسط شهرداری متاسفانه رعایت نشده است.

** در قسمت دوم ماده ۲۳ آیین نامه مالی شهرداری ها برآورد مبلغ، میزان مخارج و درآمدهای لازم برای تامین هزینه های پیش بینی شده است. هزینه های شهرداری ها نیز شامل دو دسته جاری و عمرانی است. ** مهم ترین هزینه های جاری شهرداری پرداخت حقوق و دستمزد پرسنل است. از ۱۰ روز قبل که سازمان های فضای سبز، آتش نشانی، عمران و سایر سازمان ها با توجه به صورت وضعیتی که به شهرداری ارائه کردند تمام مطالبات خود را دریافت کردند و معوقات حقوق پرسنل نیز پرداخت شد. افرادی که مدعی باشند مطالبات شان کامل پرداخت نشد، قطعاً سازمان مربوطه شان صورت وضعیت را کامل به شهرداری ارائه نداد. بر اساس برنامه، تمام حقوق پرسنل، عیدی و سنوات آنها نیز تا پایان امسال پرداخت خواهد شد.

** تبدیل وضعیت نیروهای روزمزد به شرکتی در سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری در دستور کار کمیسیون بودجه و حقوقی قرار دارد و تا زمانی که تحقق پیدا کند آن را رها نخواهیم کرد.

** هزینه های عمرانی بلند مدت و کوتاه مدت است و همانطور که اشاره کردم اگر پروژه ای بیش از یکسال زمان می برد باید در بودجه تفکیک شود. نه اینکه در بودجه شهرداری یک پروژه را ۵ سال پیاپی تکرار کنیم و هیچ وقت هم اجرا نشود و بعد هم ادعا کنیم بودجه تحقق پیدا کرد و بخواهیم متمم بودجه بدهیم. این همان انحرافات بودجه ای است که به وفور مشاهده شده است.

** موضوع عدالت در حوزه های عمرانی و مالی شهرداری نیز مورد تاکید کمیسیون بودجه و حقوقی قرار دارد. متاسفانه ما در شهرداری فاکتور مهم اثربخشی و بهره وری نیرو را نداریم به همین دلیل مشاهده می شود نیرویی که شاید بهره وری کمی دارد حقوق بیشتری را دریافت می کند. این نشان می دهد که ما نظام صحیحی به منظور شایسته سالاری در شهرداری نداریم. اتفاقاً ایجاد نظام شایسته سالاری می تواند این انگیزه را به کارکنان بدهد تا با امیدواری به آینده حتی برای تصدی سمت های بالاتر هم تلاش کنند.

** متاسفانه در حوزه چابک سازی سیستم نیز کاری نکردیم. چابک سازی سیستم یعنی رتبه بندی نیروها جهت تصدی سمت ها. در حال حاضر برخی از نیروها شرح شغل و وظیفه ندارند و نمی دانند چکار باید بکنند این دسته از نیروها، قاعدتاً رضایت شغلی هم ندارند که در نهایت این موضوع باعث کاهش بهره وری و اثربخشی سیستم خواهد شد. اینها مشکلاتی هستند که سازمان را از رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده، باز می دارند.

** به نظر بنده نظام جامع مدیریت شهری مبتنی بر سیستم های هوشمند و بدون دخالت افراد می تواند کمک شایان توجهی در دستیابی به اهداف شهرداری و سازمان های تابعه انجام دهد.

** یکی از اولویت های کمیسیون بودجه و حقوقی شورا سیستمی کردن فرآیند پیمان سپاری در شهرداری است. واحد متقاضی، تقاضایش را به امور قراردادها می فرستد و مراحل بعدی که درج آگهی و انتخاب پیمانکار و ابلاغ به برنده، صورت وضعیت نویسی و پرداخت مطالبات مالی، متاسفانه نظامی مشخص در شهرداری وجود ندارد لذا ما باید این نظام را ایجاد کنیم تا عدالت پرداخت مطالبات در حوزه پیمان سپاری صورت گیرد.

** از اینکه برگزاری کمیسیون بودجه و حقوقی به گونه ای شده که ما هر روز جهت سازماندهی کردن شهرداری قدم بر می داریم و به جلو می رویم، خوشحال هستم.

** جا دارد از تک تک همکارانم در شورا، هر ۸ عضو محترم دیگر که در جلسات کمیسیون حضور پیدا کرده اند، تشکر کنم. جلسات کاملا فنی بوده و ما در بررسی لایحه عوارض و بهای خدمات سال ۹۸ شهرداری و سازمان های تابعه صفحه به صفحه به جلو رفتیم و هم در جزییات و هم در کلیات نظرات بسیار خوبی ارائه شد که آنها را در عوارض و بهای خدمات سال ۹۸ لحاظ خواهیم کرد.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر ساری

    منبع خبر

    شورای شهر ساری

    شورای شهر ساری یک شورای شهر در شهر ساری می باشد

      نظرات