وزارت راه تنها متولی ‌ارائه آمار تلفات جاده‌ای شود

وزارت راه تنها متولی ‌ارائه آمار تلفات جاده‌ای شود

www.BanaNews.ir‌رئیس پژوهشکده حمل و نقل ‌با تأکید بر اینکه ارگانی که نتایج نهایی تلفات تصادفات را اعلام می‌کند قاعدتاً باید در ارتباط با حمل و نقل و جاده باشد، گفت: راه و جاده در اختیار وزارت راه است و قاعدتاً لازم است مدیریت این سیستم‌ها را این وزارتخانه در اختیار داشته باشد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) محمود عامری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، در خصوص مشخص نبودن متولی اصلی ارائه آمار تلفات رانندگی، تصریح کرد: در تصادفات رانندگی متوفی، جرح شدید، جرح ضعیف و از این قبیل ‌تعریف‌های خاصی را دارد.

وی ادامه داد: پس از بروز تصادفات رانندگی، عده‌ای در محل و عده‌ای در حین انتقال به بیمارستان فوت می‌کنند، اما در سر صحنه تصادف به علت آنکه اطلاعات خاص از تعداد مجروحان منتقل شده در دست نیست، آمار ضد و نقیضی اعلام می‌شود.

رئیس پژوهشکده حمل‌و‌نقل افزود: مثلاً در حادثه‌ای رانندگی یک نفر فوت می‌کند و سه نفر به عنوان مجروح به بیمارستان منتقل می‌شوند که این امکان وجود دارد که دو نفر نیز در حین انتقال یا در بیمارستان فوت کنند در حالی که پلیس تنها از صحنه حادثه آماری را اعلام می‌کند، هلال‌احمر در زمان انتقال مجروحان آماری را اعلام می‌کند و پزشکی قانونی نیز زمانی که اجساد به دستش می‌رسد، آماری متفاوت از این تصادف ‌اعلام می‌کند.

عامری گفت: تنها ارگان متولی ارائه آمار اصلی تلفات حوادث رانندگی باید نتیجه نهایی را ‌اعلام کند اما معمولاً در ایران پزشکی قانونی نتیجه نهایی آمار تلفات تصادفات را اعلام می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه ارگانی که نتایج نهایی تلفات تصادفات را اعلام می‌کند قاعدتاً باید در ارتباط با حمل و نقل و جاده باشد، گفت: راه و جاده در اختیار وزارت راه و ترابری است و قاعدتاً لازم است مدیریت این سیستم‌ها را وزارت راه و ترابری در اختیار داشته باشد.

رئیس پژوهشکده حمل‌و‌نقل با اشاره به اینکه پلیس راه از گذشته ‌در اختیار وزارت راه و ترابری بود، گفت: ‌روشن شدن موضوع متولی اصلی ارائه آمار تلفات حوادث رانندگی، ‌نیازمند سیاست‌گذاری، مطالعه و سامان‌دهی دقیق است تا بدین ترتیب متولی اصلی ارائه آمار تصادفات جاده‌ای که یکی از عوامل بررسی و ارزیابی ایمنی راه‌ها است، مشخص شود.

به گزارش فارس همه ساله پس از ایام نوروز و یا پیک سفر‌های جاده‌ای آمار متناقضی از سوی ارگان‌های متفاوت در مورد تلفات حوادث رانندگی اعلام می‌شود.

وزارت راه و ترابری، پلیس راه، سازمان جمعیت هلال احمر و سازمان پزشکی قانونی هر سال و پس از ایام نوروز هر کدام آماری متناقض از تلفات حوادث رانندگی اعلام می‌کنند.

* امضاء تفاهم‌نامه با سازمان راهداری برای بررسی برنامه‌های کاهش ۱۰ درصدی تصادفات

عامری راجع به برنامه‌های پژوهشکده حمل و نقل برای کاهش ۱۰ درصدی حوادث رانندگی طبق برنامه پنجم توسعه، تصریح کرد: در پژوهشکده حمل و نقل گروه تخصصی بسیار قوی در زمینه ایمنی حمل و نقل فعال هستند که فعالیت‌های حمل و نقلی کشور را با توجه به استانداردهای بین‌المللی ارزیابی می‌کنند و راهکارهای مطلوب عملی را به تمام ارگان‌های ذی‌ربط پیشنهاد می‌دهند.

رئیس پژوهشکده حمل‌و‌نقل تصریح کرد: در این‌باره تفاهم‌نامه‌‌ای با سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به امضاء رسیده است تا پروژه‌هایی که موردنظر این سازمان است، در پژوهشکده حمل و نقل به صورت مستقل یا با همکاری سازمان راهداری مورد مطالعه قرار گیرد و راهکارهای عملیاتی و اجرایی کاهش تصادفات و افزایش ایمنی به صورت دستورالعمل و آیین‌نامه پیشنهادی ارائه شود.

عامری خاطرنشان کرد: آئین‌نامه‌ها نیز معمولاً از طریق وزیر راه و ترابری به مهندسان مشاور و پیمانکاران سازنده راه‌ها اعم از ریلی یا جاده‌ای ابلاغ می‌شود.

 

    نظرات