برخورداری ۶۲هزارو ۶۳۹خانوار روستایی ازآب شرب سالم ...

برخورداری ۶۲هزارو ۶۳۹خانوار روستایی ازآب شرب سالم ...

سرپرست شرکت آب وفاضلاب روستایی آذربایجان غربی اعلام کرد:

برخورداری ۶۲هزارو ۶۳۹خانوار روستایی ازآب شرب سالم وبهداشتی در دولت تدبیر وامید

سرپرست شرکت آب و فاضلاب روستایی آذربایجان غربی گفت: ۴۲۸ پروژه با حجم سرمایه گذاری ۱۴۰ میلیارد تومان در دولت تدبیر و امید افتتاح شده است که ۶۲ هزار و ۶۳۹ خانوار روستایی تحت پوشش قرار گرفته است.

علیرضا رضوی در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت: ازسال ۹۲ تا کنون، میزان اعتبارات مصوب، رشد ۳.۲ درصدی داشته است که این نشان می دهد دولت و نظام توجه ویژه ای به بخش خدمات بهداشتی، رفاهی و امکاناتی در روستاها دارد.

وی افزود: از ابتدای شروع به کار دولت تدبیر و امید ۱۹۷ حلقه چاه حفر، ۲۱۵ فقره چشمه توسعه و بازسازی، ۵۲ باب ایستگاه پمپاژ احداث و ۱۵ هزار و ۱۳۰ مترمکعب مخزن ایجاد ظرفیت شده است.

رضوی با بیان اینکه در این مدت دو هزار و ۲۳۱ کیلومتر لوله گذاری در شبکه و خطوط انتقال انجام گرفته است، اضافه کرد: با اقدامات صورت گرفته،  ۴۹ هزار و ۷۲۹ مشترک به تعداد کل مشترکان آب شرب درروستاهای استان اضافه شده است.

سرپرست شرکت آب و فاضلاب روستایی آذربایجان غربی با گرامیداشت چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی اظهار داشت: به مناسبت چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی و در ایام الله دهه فجر، ۴۰ پروژه آبرسانی روستایی در ۱۳ شهرستان با ۱۲ هزار خانوار و صرف هزینه ای بالغ بر ۱۴ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان افتتاح می شود.

به گفته وی همچنین پنج پروژه در قالب ۴۱۵ روستا با حجم سرمایه گذاری ۴۸۰ میلیون تومان در این ایام کلنگ زنی می شود.

سرپرست شرکت آب وفاضلاب روستایی اذربایجان غربی، کیفیت آب شرب را خط قرمز شرکت عنوان واظهارداشت: درراستای بهبود کیفیت آب شرب درروستاهای شمال استان، چهار پروژه اجرایی به اتمام رسیده که همزمان با دهه فجر بهره برداری از آنها آغاز خواهد شد.

وی افزود: این طرح‌ها شامل مجتمع قلیش لانمیش با ۸۰۰ میلیون تومان و تحت پوشش قرار دادن ۲ روستا، مجتمع کنیکور پلدشت با ۷۰۰ میلیون تومان اعتبار و تحت پوشش قرار دادن شش روستا، مجتمع جگن شهرستان ماکو و شوط با ۵۵۰ میلیون تومان اعتبار و تحت پوشش قرار دادن پنج روستا و مجتمع سنگر شهرستان ماکو با ۷۵۰ میلیون تومان اعتبار و تحت پوشش قرار دادن شش روستا است که مکانیسم تصفیه قدرت جذب انتخابی با رزین تعویض یونی را دارد.

وی خاطرنشان کرد: با افتتاح چهار سامانه در شهرستان های پلدشت، ماکو و شوط شاهد ارتقای کیفیت آب شرب ۱۹ روستا در قالب یک هزار و ۹۰۰ خانوار خواهیم بود.

رضوی، تعداد روستاهای دارای سکنه استان را دو هزار و ۸۳۸ روستا با یک میلیون و ۱۴۶ هزار نفر جمعیت اعلام و اضافه کرد: از این تعداد دو هزار و ۳۷۶ روستا با یک میلیون و ۱۲۱ هزار نفر برخوردار از آب آشامیدنی سالم و بهداشتی و یک هزار و ۹۰۸ روستا با ۹۷ هزار خانوار تحت پوشش مستقیم شرکت آب و فاضلاب روستایی استان هستند.

به گفته وی ۸۵ درصد جمعیت روستایی استان تحت پوشش مستقیم شرکت آب و فاضلاب روستایی استان هستند.

سرپرست شرکت آب و فاضلاب روستایی استان همچنین تعداد روستاهای بالای ۲۰ خانوار را دو هزار و ۱۸۹ روستا و تعداد روستاهای زیر ۲۰ خانوار را ۶۴۹ روستا اعلام و اضافه کرد: شرکت آب و فاضلاب روستایی استان برای تامین آب شرب اهالی روستاییان یک هزار و ۵۴۰ منشا دارد که از این تعداد ۷۴۶ حلقه چاه، ۷۴۱ دهنه چشمه، ۳۳ رشته قنات و دو مورد آب سطحی است به طوری که ۸۶.۷ میلیون متر مکعب آب استحصال و توسط خطوط انتقال به شبکه های توزیع وارد می شود.

رضوی با بیان اینکه مصرف آب وصدور قبض حدود ۶۳ میلیون متر مکعب است، اضافه کرد: ۲۴۵ لیتر در شبانه روز به ازای هر نفر از اهالی روستاییان آب تولید و ۱۷۶ لیتر در شبانه روز مصرف می شود که این نشان دهنده فرسودگی شبکه آب است و هدررفت ۲۸.۲ درصدی به دنبال دارد.

وی با تاکید بر اینکه کیفیت آب شرب خط قرمز شرکت آب و فاضلاب روستایی است، تصریح کرد: به جهت تضمین کیفیت آب تحویلی به مشترکین، یک هزار و ۵۶ سامانه کلرزنی مستمر در سطح روستاها فعال است که از این تعداد ۶۲۸ دستگاه کلرزن مایع و  ۴۲۸ دستگاه کلرزن گازی است.

سرپرست شرکت آب و فاضلاب روستایی استان همچنین شاخص مطلوبیت میکروبی آب در روستاهای استان را ۹۶ درصد و شاخص مطلوبیت کلر باقیمانده در شبکه آب شرب روستاهای تحت پوشش را ۹۸.۵ درصد اعلام کرد.

وی اقدامات شاخص در راستای آبرسانی به روستاها در ۴۰ سال بعد از انقلاب اسلامی را تشریح و تصریح کرد: در ۴۰ سال گذشته  ۷۶۴ حلقه چاه حفر و تجهیز، ۷۴۱ دهنه چشمه بهسازی و ۱۱ هزار کیلومتر خط و شبکه لوله گذاری شده است.

وی همچنین از تحت پوشش درآوردن یک هزار و ۹۰۸ روستا، واگذاری بیش از ۲۸۰ هزار فقره انشعاب به مشترکان، برخورداری سه روستا از سامانه دفع بهداشتی فاضلاب در سطح استان و کیفی سازی مستمر آب با سامانه های گندزدایی خبر داد.

سرپرست شرکت آب و فاضلاب روستایی استان ادامه داد: میزان بهره مندی روستاهای استان قبل از انقلاب اسلامی  ۵.۴ درصد بود که این میزان بعد از انقلاب به ۷۳ درصد رسیده است.

وی رشد شاخص برخورداری را نیز ۹۲ درصد اعلام و اظهار کرد: تعداد روستاهای غیربرخوردار از کاهش ۸۳.۵ درصدی برخوردار است.

رضوی خاطرنشان کرد: قبل از انقلاب دو هزار و ۸۰۰ روستا فاقد سیستم لوله کشی آب سالم و بهداشتی بود که به برکت انقلاب اسلامی و طی ۴۰ سال به ۴۶۲ روستا کاهش یافته است.

سرپرست شرکت آب و فاضلاب روستایی استان تصریح کرد: متوسط شاخص بهره مندی از آب آشامیدنی در استان ۷۵.۸۱ است که امید داریم با تزریق اعتبارات صندوق توسعه ملی این رشد حدود دو درصدی داشته باشد.

وی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: بافت زمین شناسی و کشاورزی منطقه باعث شده است میزان آلودگی آب شرب ۱۱۷ روستا درشهرستان های شوط، پلدشت و ماکو دراثر تماس با گدازه های آتش فشانی کوه آرارات، بالاتر از حد معمولی باشد.

رضوی گفت: کیفیت آب ۵۳ روستا با تعویض منشا و انتقال بین حوزه ای و استقرار سامانه ارتقای کیفیت، بهبود یافته است و برای ۶۴ روستای باقی مانده نیز رایزنی و پیگیری های لازم با مسوولین کشوری و استانی صورت گرفته و با تزریق اعتبارات اقدام می شود.

لینک اصل خبر در سایت شرکت آب و فاضلاب روستایی استان آذربایجان غربی

    منبع خبر

    شرکت آب و فاضلاب روستایی استان آذربایجان غربی

    شرکت آب و فاضلاب روستایی استان آذربایجان غربی

    شرکت آب و فاضلاب روستایی استان آذربایجان غربی یک شرکت در شهر ارومیه می باشد

      نظرات