کارنامه انقلاب در بخش آب کردستان: سرمایه گذاری ۳۵۰۰ میلیارد تومانی...

کردستان به کارگاه بزرگ سرمایه گذاری در بخش آب تبدیل شده است

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای کردستان، مدیرعامل این شرکت گفت: در ۴ دهه انقلاب مبلغ ۳۵۰۰ میلیارد تومان در بخش آب استان سرمایه گذاری شده است.

کامران خرم ضمن اشاره به میزان بارندگی سالانه استان در شرایط عادی اقلیمی که معادل ۴۵۵ میلی‌متر می‌باشد، گفت: بیشترین میزان بارندگی مربوط به شهرهای مریوان و بانه حدود ۸۰۰ میلی‌متر در سال و کمترین میزان بارندگی در شرق استان حدود ۳۰۰ میلی‌متر و در قسمت مرکزی استان یعنی سنندج نزدیک به ۴۵۰ میلیمتر در سال است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان گفت: کردستان جزء استانهای برخوردار از منابع آبی قلمداد می شود. تقریباً ۷ درصد از منابع آب سطحی کشور و ۲ درصد از منابع آب زیرزمینی در این استان قرار دارد و ۵۸ درصد پتانسیل سالانه آب های سطحی جزو حوضه های آبریز مرزی و ۴۲ درصد مربوط به حوزه‌های آبریز داخلی است.

وی همچنین گفت با احتساب ۱۲۰ میلیون مترمکعب آبهای ورودی به استان، مجموع پتانسیل آبهای سطحی تجدیدپذیر ۴.۳ میلیارد متر مکعب است و پتانسیل آبهای زیر زمینی تجدیدپذیر استان بدون احتساب چشمه ها نیز حدود ۵/. میلیارد مترمکعب است.

کامران خرم گفت: شرکت آب منطقه ای کردستان به عنوان نماینده وزارت نیرو در استان و متولی مهار و تامین آب مورد نیاز بخش های مختلف از جمله شرب، کشاورزی، صنعت و ... در سنوات اخیر با برنامه ریزی های خوب صورت گرفته، جزء استان های پیشرو در مهار و تامین آب بوده به طوریکه هم اکنون در استان ۹ سد در حال بهره برداری، ۱۲ سد در دست اجرا و ۱۵ مورد نیز مطالعاتی می باشد.

وی همچنین گفت با عنایت های ویژه مقام معظم رهبری و دولت به استان کردستان در مجموع تا کنون بالغ بر ۳۵۰۰ میلیارد تومان در بخش آب استان کردستان سرمایه گذاری شده و با تخصیص اعتبار و تکمیل طرح های دردست اجرای شرکت در بخش آب حجم مخزن سدهای بهره برداری شده استان با احتساب سدهای گاوشان، تالوار و شهیدکاظمی ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب می شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان گفت: این سدها، آب شرب پایدار و مطمئن جمعیت۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفری شهرها و روستاهای استان در افق سال۱۴۲۵ را تامین خواهد نمود و شبکه های پایاب در دست اجرای آنها نیز ۵۶۷۵۰ هکتار از اراضی استان را تحت پوشش آبیاری قرار خواهند داد.

لینک اصل خبر در سایت شركت آب منطقه‌ای كردستان

    منبع خبر

    شركت آب منطقه‌ای كردستان

    شركت آب منطقه‌ای كردستان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات