نانوکامپوزیت‌ها در صنایع هواپیماسازی کشور کاربردی می شوند

نانوکامپوزیت‌ها در صنایع هواپیماسازی کشور کاربردی می شوند

www.BanaNews.irمحققان دانشگاه صنعتی اصفهان با استفاده از روشی نوین نانوکامپوزیت پلیمری مقاومی تولید کردند که طی مذاکراتی با شرکت هسا در صنایع هواپیماسازی کاربردی خواهد شد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) مهندس مهدی هدایتی از محققان این طرح "پلی‌اتر اترکتون (PEEK)" را یکی از پلیمرهای پیشرفته مهندسی دانست و گفت: از مهمترین مشخصه های این پلیمر می توان به مقاومت عالی در برابر محیطهای شیمیایی و رفتار سایشی و اصطکاکی بسیار مطلوب آن اشاره کرد.

وی در عین حال دمای ذوب نسبتا بالا و حلالیت بسیار کم آن در حلالهای متداول را از معایب این نوع پلیمرها نام برد و یاداور شد: از این رو ساخت کامپوزیتهای این پلیمر با روشهای مرسوم با مشکلاتی همراه است. تاکنون برای ساخت کامپوزیتهای این پلیمر از روش مخلوط سازی مستقیم به همراه Hot press استفاده شده است که در بسیاری از کاربردها مثلا پوشش دهی به روشهای پاششی، نیازمند به استفاده از پودر کامپوزیتی هستیم لذا هدف اصلی این پژوهش به کارگیری روش جدید در ساخت نانوکامپوزیتهای زمینه پلیمری است که محصول به صورت پودری فراوری می شود.

محقق این طرح با اشاره به نحوه اجرای این طرح پژوهشی، خاطرنشان کرد: ارزیابی ها نشان داد که با تنظیم پارامترهای فرایند، تخریب مولکولی در ساختار پلیمر ایجاد نمی شود همچنین با اصلاح مناسب رفتار شیمیایی سطحی نانوذرات سیلیکا، توزیع و پخش مناسبی از نانوذرات در زمینه پلیمری به دست می آید.

وی مرتفع شدن مشکلات و محدودیتهای مرتبط با ذوب و یا انحلال پلیمر در روشهای قبلی، سادگی فرایند و کنترل متغیرهای آن و در نتیجه، سهولت ساخت نانوکامپوزیت، توانایی ساخت محصول به صورت پودری و استفاده‌ مستقیم آن در کاربردهای بعدی از جمله پوشش دهی را از مزایای این پژوهش عنوان کرد.

هدایتی در رابطه با تجاری سازی این محصول اضافه کرد: تاکنون مذاکرات خوبی با صنایع هواپیماسازی (هسا) انجام شده است و در این رابطه قراردادی نیز با صنایع نوین وزارت صنایع در مراحل پایانی انعقاد است.

    نظرات