همبست انرژی-آب و محیط زیست رهیافتی برای دستیابی به توسعه پای...

همبست انرژی-آب و محیط زیست رهیافتی برای دستیابی به توسعه پای...

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه نیرو؛ این نشست با حضور صاحب‌نظران، استادان، مدیران و متخصصان سازمان‌های ذی‌ربط، کارشناسان و دانشجویان، در محل سالن فردوسی پژوهشگاه نیرو برگزار گردید.
در این نشست دو پنل تخصصی در ارتباط با مفاهیم و مبانی و راهبرد ملی همبست و همچنین کاربردهای همبست انرژی، آب و محیط زیست در آمایش سرزمین، برنامه توسعه کشور و نیز نمک زدایی برگزار شد.
مهندس چیت چیان وزیر سابق نیرو و دکتر قاضی زاده رئیس پژوهشگاه نیرو دو سخنران کلیدی این نشست بودند که دیدگاه‌ها و نظرات خود را در این حوزه بیان نموده و ابراز امیدواری کردند؛ با نقش آفرینی متخصصان این حوزه هر چه زودتر چالش‌های موجود در حوزه انرژی ، آب و محیط زیست رفع و توسعه پایدار محقق گردد.
براساس این گزارش ، پنل اول این نشست با عنوان" مفاهیم و مبانی و راهبرد ملی همبست انرژی-آب و محیط زیست " توسط دکتر همایون حیدری رئیس مرکز توسعه فناوری مطالعات انرژی، آب و برهم‌کنش‌های پژوهشگاه نیرو آغاز گردید.
حیدری در ارتباط با راهبرد ملی همبست انرژی، آب و محیط زیست در راستای سیاستگذاری برنامه‌ریزی و مدیریت یکپارچه، هوشمند و همزمان انرژی، آب و محیط‌زیست به سخنرانی پرداختند.
این پنل، با مدیریت مهندس دائمی قائم مقام سابق وزیر نیرو و با حضور دکتر طاهری مشاور معاونت آب وزارت نیرو، دکتر تقوائی مدیر تحقیقات و توسعه فناوری شرکت توانیر و مهندس نمازی مدیر دفتر تحقیقات و توسعه فناوری شرکت مادر تخصصی برق حرارتی به عنوان اعضای پنل برگزار شد، در ادامه این پنل دکتر طاهری در ارتباط با مبانی و مفاهیم همبست، چرائی و ضرورت‌های آن به ایراد به سخنرانی پرداخته و به برخی از سوالات حاضران در این ارتباط پاسخ گفتند.
همچنین در این پنل چکیده‌ای از سند راهبردی ملی همبست انرژی، آب و محیط زیست و فناوری‌های ذی‌ربط توسط دکتر موسوی درچه قائم مقام انجمن انرژیهای تجدیدپذیر ارائه شد.
در قسمت دوم این نشست، پنل دوم با مدیریت دکتر سیاحی مدیر کل دفتر تحقیقات و توسعه فناوری شرکت مادر تخصصی مهندسی آب و فاضلاب کشور و با حضور دکتر کیومرث حیدری مدیر کل دفتر سرمایه گذاری و تنظیم مقررات بازار آب و برق وزارت نیرو و دکتر اعلم الهدی رئیس انستیتو آب و انرژی دانشگاه صنعتی شریف آغاز گردید.
در این پنل ابتدا مهندس دائمی سخنرانی خود را با عنوان " کاربرد رویکرد همبست انرژی،آب و محیط‌زیست در آمایش سرزمینی (( یک مطالعه موردی، کاربرد رویکرد همبست در احیاء پایدار دریاچه ارومیه)) ارائه نمودند. در ادامه دکتر اعلم الهدی رئیس انستیتو آب و انرژی دانشگاه صنعتی شریف به ایراد سخنرانی با عنوان" کاربرد همبست در سامانه‌های آب‌شیرین کن" پرداختند. در این ارائه سیاست‌های کلی آمریکا در زمینه نمک‌زدائی از سوی ایشان تشریح گردید.
انتهای این نشست به تشریح اثرات رویکرد همبست بر تولید ناخالص داخلی اختصاص داشت که این مبحث توسط دکتر عمید‌پور مشاور پژوهشکده انرژی و محیط زیست پژوهشگاه نیرو ارائه گردید.
مباحث ارائه شده در این نشست با سوالات و ابهاماتی روبرو بود که از سوی ارائه کنندگان پاسخ های لازم به علاقمندان موضوع داده شد.
در پایان این نشست، رئیس مرکز توسعه فناوری مطالعات انرژی، آب و برهم کنش‌های پژوهشگاه نیرو ضمن اعلام آمادگی این مرکز پژوهشگاه نیرو برای ارائه خدمات پژوهشی و آموزشی و نیز ارائه تجارب به دست آمده در این زمینه، تاکیدکرد: هدف از برگزاری نشست همبست انرژی، آب و محیط‌زیست این است تا یکبار دیگر، ضرورت سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و مدیریت یکپارچه و همزمان انرژی، آب و محیط‌زیست و غذا را به منظور توسعه متوازن و پایدار و با نرخ رشد بیشینه قابل دسترسی و هزینه‌های جانبی کمینه، مطرح نماییم. با توجه به وجود بحران‌های محیط زیستی و آبی که امنیت انرژی، آب و محیط زیست را به خطر می اندازد، امیدواریم همبست انرژی،آب و محیط زیست با توجه به نیازها و مشارکت تمامی ذی‌نفعان بتواند تعادلی در این بخشها به وجود آورد.
حیدری گفت: امروزه کشور بیش از هر زمان دیگری نیازمند همکاری دولت، سازمان‌ها ونهادهای اجرایی و پژوهشی برای چاره‌جویی چالش‌های بزرگ است. امید است متولیان امور، با امعان نظر و ذی‌مدخلیت نتایج این نشست در سیاستگذاری‌های کلان و اجرائی و برنامه‌ریزی‌های بلند مدت و میان مدت به چرخ توسعه کشور شتابی بیش از پیش بخشند.

لینک اصل خبر در سایت پژوهشگاه نیرو

    منبع خبر

    پژوهشگاه نیرو

    پژوهشگاه نیرو یک دانشگاه در شهر تهران می باشد

      نظرات