آموزش به بانوان پرمنفعت ترین آموزش هاست


مدیرعامل آبفای گیلان در همایش بانوی آب:

آموزش به بانوان پرمنفعت ترین آموزش هاست

در ابتدای همایش سید محسن حسینی رئیس هیات مدیره و مدیرعامل آبفای گیلان با قدردانی از حضور مسئولین استانی در همایش ردپای آب بیان داشت: فرهنگ سازی مصرف آب را باید از دوران ابتدایی آغاز کرد، که در این زمینه با همراهی اداره کل آموزش و پرورش و تلاش سازمانهای مردم نهاد و دیگر سازمان ها برنامه ریزی مدونی داشته ایم.

مدیرعامل آبفای گیلان با تاکید بر درصد بالای بارش نزولات آسمانی در گیلان تصریح کرد: علیرغم اینکه گیلان، استانی پرباران است، و میانگین بارندگی آن بیش از ۱ هزار میلی متر است، به لحاظ دسترسی به منابع آب مصرفی، اعم از آب های سطحی و چاه با محدودیت های زیادی مواجه هستیم و تامین آب در این استان پرباران با دشواری های متعددی صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به افزایش شتاب مصرف آب در گیلان افزود: میزان استحصال آب برای مصارف شهری طی ده سال گذشته از ۱۱۳ میلیون به ۱۶۱ میلیون متر مکعب رسیده است.

سید محسن حسینی خاطرنشان کرد: استان گیلان با جمعیتی بالغ بر ۲,۵ میلیون نفر و با مساحتی بالغ بر ۱۴ هزار و ۷۱۱ کیلومتر که ۶۱ درصد شهرنشین و ۳۹ درصد آن روستانشین هستند بعد از تهران پرتراکم ترین استان کشور است .

مدیرعامل آبفای گیلان با تاکید بر اینکه ۹۹,۹۳ درصد جمعیت شهرنشینان دارای آب شرب سالم هستند یادآور شد: براساس آمار های ارائه شده، در فرودین سال جاری، ۸ میلیون اقامت نوروزی در گیلان داشته ایم، لذا تامین مصارف آب مورد نیاز این مسافرین بسیار ضروری به نظر می رسد .

وی همچنین گفت: از مجموع ۵۰ شهر تحت پوشش ۱۱ شهر گیلان دارای طرح اجرای فاضلاب می باشند که در مجموع ۷۹.۲ جمعیت شهری را تحت پوشش قرار می دهد .

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری گیلان با تاکید بر ضرورت برنامه ریزی های مدون در زمینه مدیریت تقاضا و مصرف در راستای فرهنگ سازی مصرف بهینه آب تصریح کرد: برگزاری جشنواره من مراقب آبم، برگزاری مسابقه نقاشی با هدف آموزش صرفه جویی در مصرف آب، بازدید اقشار مختلف مردم و مسئولین از تصفیه خانه بزرگ آب گیلان، برگزاری جشنواره نخستین واژه آب با مشارکت اداره کل آموزش و پرورش، همایش تقدیر از دستگاههای برتر در زمینه مدیریت مصرف آب، و.....از اهم برنامه های شرکت آبفای گیلان بوده است .

وی آموزش به بانوان را پرمنفعت ترین آموزش ها خواند و بیان داشت: بانوان مدیران آب، غذا و انرژی خانواده اند و می توانند نقطه شروع اصلاح الگوی مصرف باشند و با طرح الگوی مناسب برای مصارف خانگی الگویی فراگیر را در جامعه مطرح کنند .

سید محسن حسینی در پایان سخنان خود ضمن قدردانی از مشارکت استانداری گیلان، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، سازمانهای مردم نهاد و همکاران خود در شرکت آبفای گیلان گفت: در ۲۰ سال گذشته ، استانهایی بودند که مانند گیلان هیچگونه مشکلی در زمینه آب نداشتند اما امروز با کمبود شدید آب مواجهند لذا برای جلوگیری از مشکل کم آبی در استان گیلان راهی جز فرهنگ سازی مناسب نداریم .


سپس نادر جهان آرای مدیرکل آموزش و پرورش استان گیلان با اشاره به سابقه فرهنگی گیلان خاطرنشان کرد: گیلان همواره در همه امور فرهنگی و اجتماعی پیشرو و تاثیر گذار بود و مصداق آن را همواره در طول تاریخ شاهد بودیم .

او گفت: باتوجه به آنکه نوع تغذیه و امکانات موجود که نیازمند آب است، و در همه حیات شاهد ردپای انسان هستیم به دلیل عدم استفاده درست و مدیریت صحیح، شاهد مشکلات متعدد هستیم . بنابراین مراقبت در این زمینه بسیار میتواند موثر باشد.

وی افزود: اگر آگاهی دانش آموزان را در زمینه صرفه جویی آب ارتقا دهیم، خود این دانش آموزان در همه حوزه های زیست محیطی به ویژه آب نقش بسزایی خواهند داشت.

هدر رفت ۲۸ میلیارد متر مکعب آب با تولید غذاهای دور ریز

معصومه ابتکار در پیامی تلفنی با تاکید بر تلاش دولتها در زمینه حفظ آب گفت: نباید تلاش مردم در استفاده بهینه و سعی در کاهش هدر رفت و آلودگی آب را نادیده گرفت .

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده بیان داشت: فعالان اجتماعی و بانوان عزیز خانه دار و ... همه در حوزه مدیریت مصرف آب مسئول هستیم و در این راستا طرح «بانوی آب» به همت وزارت نیرو و دستگاه های زیرمجموعه و با همکاری سازمان های مردم نهاد در سراسر استانها با رویکرد آموزش زنان در حال اجرا است .

وی گفت: طرح ردپای آب با هدف بسیج اجتماعی برای اصلاح الگوی مصرف آب و جلوگیری از آلودگی آب و تغییر در مصرف و کاهش مصرف برگزار شده است .

زنان خانه دار نقش مهمی در مدیریت مصرف آب و برق منزل دارند

معصومه ابتکار تصریح کرد: برای تولید غذاهایی که دور ریخته می شود، حدود ۲۸ میلیارد متر مکعب آب هدر می رود، بنابراین آب مسئله ای بسیار مهم است که حتما باید در اصلاح الگوی آب چه در کشت و چه در مصرف نقش بسزایی داشته باشیم .

ابتکار افزود: زنان خانه دار که نقش مهمی در مدیریت مصرف آب و برق منزل دارند می توانند از طریق ایجاد شبکه های اجتماعی به مسئله اصلاح الگوی مصرف آب بپردازند.

پروانه معصومی نیز در سخنانی در خصوص تاریخچه شکل گیری آب اذعان داشت: مردم استان گیلان با وجود اینکه در سرزمین باران خیزی زندگی می کنند، اما به خوبی قدر آب را میدانند .

این هنرمند ضمن اظهار خرسندی از فعالیت سازمانهای مردم نهاد گفت: امروز مردم گیلان به این نتیجه رسیده اند، بسیاری از مسئولیتها را باید برعهده مردم نهاد و بار دولت را کم کرد .

حجت الاسلام والمسلمین کمالی دبیر امورفرهنگی صنعت آب و برق گیلان در سخنانی بیان داشت: در شرایط کنونی زنان ایرانی باید با الگوبرداری از سیره فاطمه زهرا (س) در پیشرفت روز افزون ایران اسلامی مشارکت نمایند و اگر انسان کفران نعمت کند و فرهنگ استفاده بهینه آب را به فرزندان خود نیاموزد در قیامت باید پاسخگوی حضرت حق باشیم .

در پایان این همایش از طرح ملی بانوی آب رونمایی شد .

شایان ذکر است استان گیلان بعد از استان تهران و البرز سومین استان برگزار کننده همایش بانوی آب بوده است .

گفتنی است: طبق برنامه از پیش اعلام شده قرار بود این همایش با حضور معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور برگزار شود که با توجه به تاخیری که به دلیل مشکلات جوی در پرواز رقم خورد وی موفق به حضور در سالن نشد و طی تماس تصویری مطالبی را در خصوص اهمیت نقش زنان در مدیریت مصرف آب در خانه و خانواده بیان کرد.

لینک اصل خبر در سایت شرکت آب و فاضلاب استان گیلان

    منبع خبر

    شرکت آب و فاضلاب استان گیلان

    شرکت آب و فاضلاب استان گیلان

    شرکت آب و فاضلاب استان گیلان یک شرکت در شهر رشت می باشد

      نظرات