هماهنگی و همکاری؛ شاه کلید مدیریت تالاب ها

هماهنگی و همکاری؛ شاه کلید مدیریت تالاب ها

هماهنگی و همکاری؛ شاه کلید مدیریت تالاب ها
مدیرکل اکو سیستم های تالابی سازمان حفاظت محیط زیست کشوربا بیان اینکه نکته کلیدی برای مدیریت تالاب ها هماهنگی و همکاری است، تصریح کرد: این هماهنگی و همکاری چه بین دستگاه‌ های مختلف و چه بین مردم و دولت باید باشد و به عنوان یک الگوی کلی در دنیا است.
برنامه «روزنه» رادیو گفت و گو با موضوع تاثیر اکو سیستم تالاب بر محیط به مناسبت روز جهانی تالاب و با حضور سوگند ایرانمنش کارشناس علمی بخش علم و زندگی، دکتر راشد نظری کارشناس علمی تجربه جهانی، مهندس محمدحسین بازگیر رئیس محیط زیست شهر تهران، دکتر مسعود باقرزاده کریمی مدیرکل اکو سیستم های تالابی سازمان حفاظت محیط زیست کشور و فاطمه مقصودی کارشناس خبری بخش بازارچه به روی آنتن رفت.
سوگند ایرانمنش تالاب‌ ها را مولد ترین محیط های جهان نام برد و گفت: از بین ۲۰ هزار نوع ماهی که در آب های شیرین زندگی می‌کنند ۴۰ درصد آن ها فقط در تالاب ها هستند و بخش بزرگی از مواد غذایی ساکنین اطراف این محیط را چه انسان و حیوان را تامین می کنند.

وی به مهمترین تاثیر تالاب ها در زندگی انسان اشاره کرد و گفت: تالاب ها در جلوگیری از ایجاد سیل و حفظ خط ساحلی در مناطقی که در نزدیک دریا قرار دارند، نقش مهمی دارند. تالاب ‌ها به دلیل حفظ مواد معدنی در خاک خودشان به عنوان یک منبع بسیار مهم برای استخراج انواع داروهای گیاهی در طب سنتی به حساب می‌آیند. از خاک تالاب ‌ها برای درمان انواع بیماری های مفصلی استفاده می شود.

کارشناس علمی بخش علم و زندگی افزود: از طرفی زمین‌های کشاورزی که در اطراف تالاب ها قرار دارند به شدت حاصلخیز هستند چون گونه‌های جانوری مختلفی که در تالاب زندگی می‌کنند به حفظ خاک آن کمک می‌ کنند و حاصلخیزی خاک را چند برابر می کنند. تالاب‌ ها به ذخیره‌ سازی آب های زیرزمینی نیز کمک می کنند و مانع خشک شدن چاه می شوند.

وی با اشاره به این نکته که تالاب ها می توانند به عنوان یکی از مناطق گردشگری پرطرفدار به حساب بیایند، تصریح کرد: اگر مدیریت صحیح بر شیوه بهره برداری از تالاب ها وجود داشته باشد، می‌تواند سالانه میلیون میلیون دلار درآمد داشته باشند.

ایرانمنش با اشاره به تالاب گل لاله انزلی گفت: متاسفانه تقریبا در سال ‌های اخیر، نصف آب این تالاب از بین رفته و خشک شده و از آن چیزی که مانده، تقریبا عاری از حیات می باشد و دیگر موجودات و پرندگان مهاجر به این منطقه نمی آیند و کودهای کشاورزی و سمی وارد این تالاب می شود و مشکلات زیادی را بر آن که وارد کرده است.

در ادامه راشد نظری با بیان اینکه برخوردی که ما با تالاب ‌ها داریم خوشبختانه کشورهای دیگر دنیا ندارند، اظهار داشت: در کشورهای دیگر خیلی محترمانه با تالاب ‌هایشان برخورد می کنند و دلیل آن عوامل متعددی می ‌باشد. تالاب ها در واقع یک اکوسیستم طبیعی هستند که حافظ تنوع زیستی و اقلیم های محلی می باشند.

وی با اشاره به اینکه کنوانسیون محیط زیستی تالاب ها در ایران به ثبت رسیده است، متذکر شد: یکی از قدیمی ‌ترین قراردادهای منعقده جهانی در زمینه محیط زیست این کنوانسیون است.

کارشناس علمی تجربه جهانی در ادامه به ارزش تالاب ها اشاره کرد و گفت: در ۳۵ سال گذشت، تعداد بلایای طبیعی در جهان تقریبا دو برابر شده و متاسفانه این مقدار در حال افزایش است و مهم اینجاست که بدانیم سازمان آب ملل متحد اعلام کرده ۹۰ درصد خطرات طبیعی، مرتبط با آب هستند و فاجعه و بحران های طبیعی، نماد بارزشان سیلاب و خشکسالی است و تالاب ها برای مهار این بحران ها نقش اساسی دارند.

در ادامه برنامه محمدحسین بازگیر تالاب ها را به عنوان یکی از اکوسیستم های ارزشمند موجود در کشور دانست و گفت: تالاب ها، خدمات بسیار زیادی برای کشورها دارند، علاوه بر خدمات اکولوژیکی که دارد، در تولید بیومس، ایجاد لطافت در هوای منطقه، تعدیل دما، تامین منابع آب های زیرزمینی، تغذیه آب خوان ها نقش به سزایی را دارد.

وی افزود: علاوه بر این ها به نوعی در خدمات گردشگری و در کارهای پژوهشی و در بحث رونق سرزمینی یک منطقه که در آن قرار دارد، بسیار موثر است و همچنین به رونق اقتصادی آن منطقه از نظر کشاورزی تاثیرگذار است.

رئیس محیط زیست شهر تهران در گفتگو با رادیو گفت و گو خاطرنشان کرد: ارزش تالاب ها بیشتر از اراضی کشاورزی  است و لزوم حفاظت از آن ها را همه دنیا و همه افرادی که کار علمی انجام می دهند، متوجه شده‌ اند.

در ادامه برنامه مسعود باقرزاده کریمی به روز جهانی تالاب ها اشاره کرد و گفت: در سال ۱۹۷۱ کنوانسیون تالاب ها در رامسر منعقد شد و (۱۳ بهمن) سالگرد آن است .

وی تالاب‌ها را دارای سیستم های حساسی برشمرد و توضیح داد: اغلب تالاب ‌ها در پایین ‌دست حوزه قرار گرفته ‌اند و هر اتفاقی که در بالا بیافتد اثرش را در بر روی تالاب می ‌بینیم و این خودش نشان می ‌دهد که با تالاب ها باید با حساسیت بیشتری برخورد کنیم.

مدیرکل اکو سیستم های تالابی سازمان حفاظت محیط زیست کشور با بیان اینکه نکته کلیدی برای مدیریت تالاب ها هماهنگی و همکاری است، تصریح کرد: این هماهنگی و همکاری چه بین دستگاه ‌های مختلف و چه بین مردم و دولت باید باشد و به عنوان یک الگوی کلی در دنیا است که کنوانسیون نیز بر این نکته بسیار تاکید دارد.

وی ادامه داد خوشبختانه داریم رویکردهای مان را اصلاح می‌کنیم و یک حرکت رو به جلو را شروع کردیم اما این اصلاً کافی نیست و لازم است در هر سه زمینه یعنی هم در قوانین و مقررات، هم در اصلاح چارچوب ها و ساختارهای دستگاه ‌های اجرایی و هم در مشارکت مردمی، قدم‌ های بیشتری را برداریم، تا بتوانیم اکوسیستم های مان را حفظ کنیم.

در خاتمه فاطمه مقصودی به برخی از اخبار در خصوص تالاب ها اشاره و عنوان کرد: اخیراً برنامه مدیریت جامع ۲۰ تالاب کشور با مشارکت جوامع محلی اطراف این تالاب ها و همینطور انجمن های محیط زیستی تصویب شده است.

وی افزود: بیشتر از ۲۰۰ تالاب مهم در کشور وجود دارد و تالاب های مشمول این طرح، تالاب های هستند که تغییرات زیست ‌محیطی در آن ها نقش مهمی در حیات جوامع محلی دارد و انجمن های زیست محیطی و جوامع اطراف این تالاب ها هم تمایل به مشارکت در اجرای این برنامه را دارند.

کارشناس خبری بخش بازارچه با بیان اینکه پروژه انتقال آب کارون به تالاب بین‌المللی شادگان به زودی به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: با افتتاح این پروژه در هر ثانیه پنج متر مکعب آب از رودخانه کارون به بخش جنوبی تالاب شادگان منتقل می شود.
لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات