شعله های سرکش توسعه در آتش نشانی تبریز

شعله های سرکش توسعه در آتش نشانی تبریز

شهریار تبریز/ بهنام عبداللهی: از آنجایی که «برج یانقین» می نامند، تمام شهر معلوم بود؛ البته دیگر نیست. تبریز امروز هیچ شباهتی با ۱۰۰سال گذشته خود ندارد.

برج آتش نشانی که به ترکی «یانقین» می گویند با ۲۳متر ارتفاع، حوالی مرکز شهر تبریز قرار دارد. در دوره قاجار وسعت تبریز به اندازه ای بود که می شد از بالای برج تمام شهر را زیر نظر داشت تا در زمان وقوع آتش سوزی، به داد آدم ها رسید. حالا دیگر تبریز مثل گذشته کوچک نیست، البته خدمات آتش نشانی این شهر نیز در برج یانقین و چند گروه عملیاتی خلاصه نمی شود.

تا پیش از انقلاب اسلامی ایران، تنها یک یا دو ایستگاه عملیات آتش نشانی در تبریز وجود داشت که با تعدادی تجهیزات و خودروهای عملیاتی اولیه اقدام به اطفاء حریق و امداد رسانی می کردند.

در آن زمان هر شیفت عملیاتی متشکل از حدود ۴۵ نفر آتش نشان بود و در مجموع در حدود ۱۵۰ نفر مشغول انجام وظیفه در واحد های عملیاتی و ستادی بودند.

البته سابقه آتش نشانی تبریز، حداقل به ۱۰۰ سال قبل برمی گردد. بعضی ها مبداء  تاسیس اطفائیه درتبریز را به سال ۱۲۹۶ هجری شمسی نسبت می دهند؛ هرچند که اسنادی دردست است که وجود تجهیزات آتش نشانی را به سال ها قبل تر از آن دلالت می دهد.

برخی ها ورود پمپ های دستی دوطرفه به تبریز را که ۱۶۰ سال پیش توسط قوای روسیه تزاری صورت گرفته مبداء تاسیس و راه اندازی تشکیلات اطفائیه درایران عنوان کرده اند اما «برج یانقین» که نماد برج آتش نشانی های کشور است، ۱۰۰ سال پیش درمحوطه اداره اطفائیه قدیم و سازمان آتش نشانی فعلی بنا شده است.

بعد از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی در سال ۱۳۶۱ دومین ایستگاه آتش نشانی در خیابان راه آهن تبریز افتتاح شد. در همان ایستگاه حدود ۱۰ نفر آتش نشان در هر شیفت عملیاتی مشغول کار شدند.

روند توسعه ایستگاه های سازمان پس از انقلاب با رشد سریع ادامه یافت و ایستگاه های ۳، ۴ ۵ و ... نیز به مرحله بهره برداری رسیدند و هم اکنون سازمان آتش نشانی تبریز با ۲۱ ایستگاه عملیاتی و یک پست آتش نشانی در خیابان ۱۷ شهریور در حال ارائه خدمات به شهروندان است.

از لحاظ تجهزات امدادی و اطفاء حریق، قبل از انقلاب امکانات چندان قابل توجهی وجود نداشت و ۲ ایستگاه عملیاتی تنها با تعدادی خودرو آتش نشانی و یک نردبان روسی به ارائه خدمات می پرداختند که با پیروزی انقلاب اسلامی، روند تجهیز و توسعه سازمان آتش نشانی شهرداری تبریز شتاب فراوانی گرفت.

در دوران انقلاب اسلامی، خودروهای آتش نشانی رنو میدلام، نردبان ۵۲ متری و خودروهای سبک اطفاء حریق جدید خریداری و به جمع ناوگان آتش نشانی تبریز اضافه شدند.

همزمان با این خریدها، تجهیزات اطفاء حریق و امداد و نجات از جمله نازل های آب، ست های هیدرولیک نجات، دستگاه های تنفسی، تشک نجات و ... نیز به امکانات سازمان اضافه و به افزایش توان عملیاتی آتش نشان منجر شدند که هم اکنون نیز روند پیشرفت ادامه دارد.

البته  در راستای اجرای ماده ۸۴ قانون شهرداری ها، اساسنامه «سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تبریز» مشتمل بر ۴ فصل و  ۳۵ ماده و ۱۹ تبصره و ۸۱ بند و با سرمایه اولیه ۸۹۴,۲۰۰,۰۰۰ریال به امضای وزیرکشوروقت «عبداله نوری» رسید .

هم اکنون سازمان آتش نشانی شهرداری تبریز با یک اداره مرکزی و ۲۱ ایستگاه در سطح شهر، دارای ۵۸۶ نفر پرسنل می باشد که ازاین تعداد ۴۹۱ نفر نیروی عملیاتی (اطفا حریق و نجات) بوده و ۷۰ نفر نیز پرسنل اداری و خدماتی می باشند.

سالانه حدود ۷۷ نفر سرباز وظیفه در واحدهای عملیاتی این سازمان خدمت می کنند. این سازمان دارای چهار معاونت شامل معاونت اداری ومالی، معاونت آموزش، پیشگیری و معاونت عملیات است.

در ماده دوم اساسنامه سازمان آتش نشانی شهرداری تبریز هدف ازتشکیل این سازمان بشرح زیر اعلام شده است :

۱ - نجات جان انسان ها، مهار واطفاء حریق و حفاظت از ثروت های ملی در مقابل آتش سوزی و عوارض و سوانح ناشی از آن .

۲ - برنامه ریزی وتعیین خط مشی در امور مربوط به آتش نشانی و خدمات ایمنی .

۳ - آموزش های لازم در امور آتش نشانی و خدمات ایمنی در سطوح مختلف سازمان برای کارکنان و افراد خارج از سازمان طی برنامه های زمان بندی شده .

۴ - ایجاد و توسعه ایستگاه های مورد نیاز و بهره برداری ازآن ها .

۵ - نظارت برعملیات موسسات، شرکت های دولتی و خصوصی سرویس دهنده امورآتش نشانی و خدمات ایمنی .

۶ - انجام ترتیبات لازم جهت مقابله و تمهیدات لازم جهت کاهش آثارسوء ناشی ازحوادث وسوانح طبیعی و غیرطبیعی .

۷ - نظارت و کنترل برتحقق شرایط ایمنی ساختمان ها و استانداردهای تجهیزاتی ساختمان ها درمقابل سوانح گوناگون «زلزله، آتش سوزی، برق گرفتگی، سیل، بمباران های شیمیائی، اتمی و ... .

در سال های اخیر آتش سوزی های نسبتا بزرگی در تبریز رخ داده است که از جمله آن ها می توان به آتش سوزی در کارخانه ایران خودرو تبریز، آتش سوزی در بازار بزرگ کفش و چرم تبریز و چند آتش سوزی دیگر در بازار سرپوشیده تبریز  در اواخر دهه هشتاد و حتی آتش سوزی در روستای مایان اشاره کرد که با حضور به موقع آتش نشانان مجرب تبریزی، از بروز فجایع بزرگ جلوگیری شده است.

البته این نقطه پایان نیست. مدیران سازمان آتش نشانی شهرداری تبریز می گویند که با توجه به رشد و توسعه کلانشهر تبریز، این سازمان هم در حوزه های مختلف توسعه پیدا می کند، توسعه تا زمانی که در تبریز هیچ گاه شاهد حادثه های تلخی مثل «پلاسکو» نباشیم.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری تبریز

    منبع خبر

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز یک شهرداری در شهر تبریز می باشد

      نظرات