هواپیمای خورشیدی سوئیسی به پرواز دور دنیا می‌رود

هواپیمای خورشیدی سوئیسی به پرواز دور دنیا می‌رود

هواپیمای خورشیدی سوئیسی «سولار ایمپالس» (Solar Impulse) برای نخستین پرواز بین‌المللی خود در چند روز آینده آماده شده ‌است.www.BanaNews.ir

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir)به نقل از ایسنا، اولین مقصد این هواپیما بروکسل خواهد بود که در حقیقت اولین تجربه خروج از مرزهای سوئیس محسوب می‌شود.

این برنامه در پی اولین پرواز این هواپیما و همچنین اولین پرواز در طول شب آن در سال گذشته اتفاق می‌افتد که گامی مهم در جهت دستیابی به هدف پرواز به دور جهان در سال ۲۰۱۲ محسوب می‌شود.

هواپیمای پیش‌نمونه سولار ایمپالس با کد ثبتی HB-SIA توسط خلبان آندره بورشبرگ از شهر پیرن به سمت چهاردهمین فرودگاه شلوغ اروپا در بروکسل پرواز خواهد کرد.

بورشبرگ که یکی از موسسان این پروژه نیز هست، اظهار کرد: پرواز هواپیمایی مانند سولار ایمپالس از حریم هوایی اروپا و فرود در یک فرودگاه بین‌المللی یک چالش اساسی برای همه ما محسوب می‌شود و موفقیت ما به حمایتی که از مقامات مربوطه دریافت می‌کنیم بستگی دارد.

HB-SIA که توسط یک تیم ۷۰ نفره به همراه ۸۰ همکار در هفت سال ساخته شده، شاهکار موثری در مهندسی بوده و همانطور که از یک هواپیمای خورشیدی انتظار می‌رود، درسی برای انسان‌ها است که بدانند با میزان کمی از انرژی می‌توانند چه میزان دستاورد داشته باشند.

نگهداشت وزن این هواپیما به میزان حداقل بسیار حیاتی بوده و وزن این هواپیما با وجود باله‌های عظیم ۶۳ متری آن، چهارچوب فیبر کربنی و اجزای طراحی شده خاص تنها ۱۶۰۰ کیلوگرم است.

روی بال‌های این هواپیما ۱۱ هزار ۶۲۸ سلول خورشیدی قرار دارد، اما حتی با بیش ۱۸۵٫۸ متر مربع فتوولتائیک نیازی به میزان بالایی از انرژی برای راندن چهار موتور الکتریکی آن نیست.

هواپیمای دوم به عملکرد بهتر و اطاقک خلبان بزرگتر برای سفر به دور دنیا در حال ساخت است.

سولار ایمپالس پس از اقامتی شش روزه در بروکسل از ۲۳ تا ۲۹ مه راه خود را به سمت پاریس برای شرکت در چهل و نهمین نمایشگاه هوایی پاریس (۲۰-۲۶ ژوئن ۲۰۱۱) ادامه خواهد داد و این هواپیما در این نمایشگاه هم به صورت زمینی هم در هوا به نمایش گذاشته خواهد شد.

مشخصات هواپیمای «سولار ایمپالس» در یک نگاه:

- پهنای بال: ۶۳٫۴۰ متر

- طول هواپیما: ۲۱٫۸۵ متر

- ارتفاع: ۶٫۴۰ متر

- وزن: ۱۶۰۰ کیلوگرم

- قدرت موتور: چهار موتور الکتریکی با قدرت ۱۰ اسب‌بخار

- سلولهای خورشیدی: ۱۱ هزار و ۶۲۸ (۱۰ هزار و ۷۴۸ بر روی بال، ۸۸۰ عدد بر روی دم هواپیما)

- متوسط سرعت پرواز: ۷۰ کیلومتر بر ساعت

- سرعت برخاست: ۳۵ کیلومتر در ساعت

- حداکثر ارتفاع: ۸۵۰۰ متر

 

    نظرات