دوربین‌های مرکز مدیریت راه‌ها به تسریع عملیات راهداری زمستانی کمک می‌کند

دوربین‌های مرکز مدیریت راه‌ها به تسریع عملیات راهداری زمستانی کمک می‌کند

علی‌اکبر آشوری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در خصوص فعالیت‌های مرکز مدیریت راه‌های کشور مطرح کرد: مرکز مدیریت راه‌های کشور دارای دو محور اساسی اطلاع‌یابی و اطلاع‌رسانی وقایع و سوانح جاده‌ای و بسط و توسعه سیستم‌های حمل‌ونقل هوشمند شامل تردد شمار، دوربین نظارت تصویری، تابلوهای پیام متغیر، دوربین ثبت تخلفات و سامانه‌های توزین در حال حرکت هم ازنظر کمی و کیفی است.

وی با تاکید بر اینکه در مواقع اضطراری همچنین مواقعی که تردد در شبکه جاده‌ای کشور دچار بحران می‌شود، گفت ضرورت دارد که این وضعیت به اطلاع مردم و فعالان حوزه جاده‌ای برسد و افزود: برای حل مشکلات و معضلات پیش‌آمده برای مردم و فعالان این حوزه سامانه جامع ۱۴۱ تعریف‌شده تا در ارتباطی دوسویه مردم با مرکز مشکلات خود را در میان بگذارند و مرکز نیز راهنمایی‌های لازم را به مسافران برای مدیریت سفرشان داشته باشد.

آشوری با اشاره به اینکه اولین سامانه در شقوق مختلف سامانه جامع ۱۴۱، تلفن این مرکز است ادامه داد: این امکان فراهم است که از طریق شماره تماس ۱۴۱ آخرین وضعیت جوی و ترافیکی راه‌های کشور به اطلاع هم‌وطنان برسد همچنین اگر قسمت پاسخ‌گوئی خودکار نتوانست نیاز هم‌وطنان را برطرف کند آن‌ها می‌توانند با کارشناسان مرکز ارتباط مستقیم داشته باشند.

وی سایت و اپلیکیشن ۱۴۱.ir  را دیگر راه ارتباطی مردم با مرکز مدیریت راه‌های کشور دانست و تصریح کرد: این دو سامانه می‌توانند آخرین وضعیت جوی و ترافیکی را به اطلاع مردم برسانند علاوه بر آن مشخصه بارز این دو سامانه تصاویر نظارت تصویری است که با فاصله حداکثر ۵ دقیقه آخرین وضعیت شبکه جاده‌ای را به هم‌وطنان ارائه می‌دهد.

مدیر مرکز مدیریت راه‌های سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای افزود: سامانه پیامکی ۱۰۰۱۴۱ نیز در خدمت مردم است تا آن‌ها بتوانند با ارسال عدد ۱۴۱ به این سامانه از آخرین وضعیت جوی و ترافیکی به‌صورت پیامکی مطلع شوند.

آشوری با تاکید بر اینکه در شرایط زمستانی انسدادی اگر در محورها انسداد و یا حادثه‌ای رخ دهد با هماهنگی پلیس‌راه راهور ناجا این انسداد از طریق سامانه‌های اشاره‌شده به اطلاع هم‌وطنان خواهد رسید اظهار کرد: علاوه بر انسدادها و حوادث، محدودیت ترافیکی نیز به‌ویژه در محورهای شریانی و شمالی از طریق سامانه‌های مختلف ۱۴۱در زمان عملیات مختلف راهداری زمستانی به اطلاع مردم می‌رسد.

وی در رابطه با استفاده از ظرفیت این مرکز برای عملیات راهداری زمستانی نیز گفت: ما در این سال‌ها ارتباط خوبی با سازمان هواشناسی برقرار کرده‌ایم و اطلاعیه‌ها و اخطارهای این سازمان به‌صورت دقیق از طریق ما اطلاع‌رسانی می‌شود با این‌حال محورهای مهمی که پیش‌بینی می‌شود احتمال بارش در آن‌ها وجود دارد از قبل شناسایی‌شده و اطلاع‌رسانی لازم هم به عوامل اجرایی و عملیاتی راهداری‌های استان‌ها و هم به مردم صورت می‌گیرد تا هر دو گروه تصمیم‌های لازم را برای مدیریت سفر در این مسیرها اتخاذ کنند.

این مقام مسئول ادامه داد: با امکانات موجود سازمان راهدار و حمل‌ونقل جاده‌ای در محورهای مواصلاتی کشور هم از طریق دوربین‌های نظارت تصویری و هم از طریق تماس‌های مردمی محورهای دارای معضل و بارش مشخص می‌شوند و با گروه‌های عملیاتی و گشت‌های راهداری در استان‌ها هماهنگ شده تا سریع‌تر رفع انسداد این محورها انجام گیرد.

آشوری در پایان خدمات متنوع دیگر سامانه جامع ۱۴۱ را تشریح کرد و گفت: از خدمات دیگر سامانه‌های برخط و تلفنی ۱۴۱ می‌توان امکان شکایت‌های صنفی فعالان حوزه، اطلاع‌رسانی از مدت‌زمان سفر، وضعیت تردد در محورهای مواصلاتی و  امکان شکایت از  مسافران از حمل‌ونقل عمومی می‌توان نام برد.

لینک اصل خبر در سایت اداره کل راه و شهرسازی استان گلستان

    منبع خبر

    اداره کل راه و شهرسازی استان گلستان

    اداره کل راه و شهرسازی استان گلستان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات