جمالی نژاد: امضای تفاهم نامه با سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر گامی برای توانمندسازی روستاییان در برابر بحران است

جمالی نژاد: امضای تفاهم نامه با سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر گامی برای توانمندسازی روستاییان در برابر بحران است

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و رییس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور تفاهم نامه امضا شده میان این سازمان و سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر به منظور جذب دهیاران و اعضای شوراهای روستا به عنوان نیروی داوطلب این جمعیت را گام مهمی در زمینه توانمندسازی روستاییان در برابر بحران برشمرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور، مهدی جمالی نژاد که ۱۷ بهمن در مراسم امضای تفاهم نامه فوق الذکر سخن می گفت، افزود: بیش از ۲۰ میلیون جمعیت کشور روستایی هستند و در حال حاضر بر اساس قوانین جاری از طریق راه‌اندازی ۳۷ هزارو۴۸ دهیاری اداره می‌شوند که بهره‌گیری از توان و ظرفیت جوامع محلی، کمک موثری در مدیریت بحران در مناطق روستایی می‌نماید و باید در بحث پیشگیری و موضوعاتی که به ایمنی روستاها بازمی گردد، دغدغه داشته باشیم و پیگیر موضوعات آنها باشیم.

وی در ادامه اظهار کرد: این در حالی است که؛ پراکندگی نقاط روستایی و جمعیت اندک آنها و همچنین قرارگرفتن کشور ایران در پهنه پرخطر زلزله و سایر بلایای طبیعی و عدم امکان استقرار واحدهای امدادی در کل پهنه کشور، امدادرسانی به روستاها را در مواقع بروز بحران با دشواری‌هایی روبرو می‌سازد.

وی همچنین گفت: سازمان شهرداری ها و دهیاری‌های کشور به عنوان مرجع و متولی هدایت، راهبری و آموزش شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، اقدامات متعددی را برای تسهیل اجرای وظایف شهرداری‌ها و دهیاری‌ها انجام داده است که مساعدت‌های مالی، واگذاری ماشین‌آلات و تجهیزات مورد نیاز، آموزش منابع انسانی شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، تهیه دستورالعمل‌ها و شیوه نامه‌ها و انعقاد تفاهم نامه با دستگاه های اجرایی از آن جمله هستند.

جمالی نژاد افزود: به منظور استفاده حداکثری از ظرفیت دهیاری‌ها و مشارکت دستگاه‌های مسئول در روستاها، این سازمان تاکنون اقدام به انعقاد ۲۷ تفاهم نامه‌های همکاری مشترک با نهادها و دستگاه‌های اجرایی کرده است که به منظور ارتقا سطح ایمنی در روستاها ۲ تفاهم‌نامه در سالهای پیشین با سازمان مدیریت بحران و سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر منعقد و اجرایی کرده است.

وی ادامه داد: تفاهم نامه ای که امروز امضا شد کار ارزشمندی در ادامه ایجاد خانه های هلال در روستاهای مختلف است که توانستیم روستاییان را توانمند کنیم و مشارکت آنها را برای ایمن شدن روستاهایشان داشته باشیم.

وی اضافه کرد: این تجربه را در شهرها داشتیم هر شهری به تبع وضعیت خود یعنی کلانشهرها، شهرهای میانی و شهرهای کوچک دارای آتش نشانی هستند و ظرفیت ها و تجهیزات مختلف در آنها وجود دارد.

رییس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور اضافه کرد: ۹۲ درصد جمعیت روستاها تحت پوشش دهیارهای هستند و نیاز است به صورت مویرگی و شبکه ای برای امنیت روستاها برنامه ریزی شود. تفاهم‌نامه‌ای که امروز با سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر امضا شد، تصمیم گیری سیاست گذاری برای توانمند کردن روستاییان با آموزش دادن و آشنا کردن آنان با اقدامات قبل از بحران، حین بحران و بعد از بحران است تا بتوانیم این افراد را با موضوع درگیر کرده و با این اقدام بسیاری از دغدغه‌های دولتمردان را کاهش دهیم.

جمالی نژاد تصریح کرد: تجربه همکاری با هلال احمر و شبکه ای که در روستاها برای پیشگیری ایجاد کردیم، در زلزله کرمانشاه نمود بسیار خوبی داشت و اگر همکاری دهیاران نبود مشکلات روستاییان به مراتب بیشتر می شد؛ به همین دلیل فکر می‌کنم این تفاهم نامه بتواند بسیار کمک کند تا روستاییان در بازسازی و نوسازی کمک موثر باشند.

جمالی نژاد خاطر نشان ساخت: بی‌شک همکاری و هم‌افزایی دستگاه‌های ذیربط و ایجاد تعامل و مشارکت موثر بین سطوح ملی و محلی می‌تواند در کاهش اثرات بلایای طبیعی و تسریع در امدادرسانی به مناطق حادثه دیده کمک شایانی نماید.

محمد نصیری رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر هم طی سخنانی اظهار کرد: بیشترین آسیب ها بعد از وقوع بحران ها چه سیل و چه زلزله در روستاها رخ می دهد و روستاهای زلزله زده استان کرمانشاه در سال گذشته شاهدی بر این مدعا است.

وی ادامه داد: هدف ما از امضای این تفاهم نامه همکاری های مشترک با سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور آماده سازی جوامع روستایی برای کاهش مخاطرات حوادث طبیعی، غیرطبیعی و انسان ساخت است.

رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر اضافه کرد: دو سال پیش سازمان مدیریت بحران کشور ابلاغی مبنی بر تشکیل خانه های هلال در روستاها با همکاری سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور داشت تا بتوانیم روستائیان را در موضوع آموزش برای مقابله با زلزله و سایر حوادث طبیعی آماده کنیم.

نصیری توضیح داد: نخستین افرادی که پس از وقوع حوادث در جوامع روستایی حضور دارند، سازمان ها و گروه های امدادرسان نیستند، بلکه ساکنان محلی روستاها از جمله همسایه ها و اقوام افراد حادثه دیده هستند که گسترش این آمادگی ها باعث می شود که خسارت های بعدی کاهش پیدا کند.

تصاویر مرتبط

لینک اصل خبر در سایت سازمان شهرداریها و دهیاریها

    منبع خبر

    سازمان شهرداریها و دهیاریها

    سازمان شهرداریها و دهیاریها

    سازمان شهرداریها و دهیاریها یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات