بررسی وضعیت منابع آبی و شیوه نامه های اجرایی ساماندهی و کنترل...

جلسه بررسی وضعیت منابع آبی و شیوه نامه های اجرایی ساماندهی و کنترل سیلاب رودخانه ها و ساماندهی آب بندان ها و تالاب های آستارا با حضور مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گیلان ، نماینده شهرستان آستارا در مجلس شورای اسلامی و مدیران اجرایی شهرستان در محل فرمانداری آستارا برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای گیلان، مهندس وحید خرّمی مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گیلان در این جلسه ، هدف از اجرای شیوه نامه ساماندهی آب بندان ها و تالاب ها را مهار و مدیریت روان‌‌آب‌ها و افزایش ظرفیت و حجم ذخیره‌سازی آب توسط آب‌بندان‌ها و تالاب­ها برای تامین مصارف کشاورزی؛ تقویت منابع آب زیرزمینی؛ ایجاد امکان بهره‌برداری چندمنظوره، اشتغال­زا و درآمدزا از آب‌بندان‌ها و تالاب­ها اعم از ذخیره و تامین آب، شیلات و پرورش ماهی، پرورش پرندگان آبی، گردشگری، ورزشهای آبی و ... با اولویت تامین آب کشاورزی عنوان کرد.

وی در ادامه در خصوص شیوه نامه ساماندهی و کنترل سیلاب های رودخانه ها افزود : این شیوه نامه با هدف ساماندهی رودخانه‌های استان، کاهش مخاطرات و خسارات ناشی از سیل، شفاف سازی و ساده سازی فرآیند برداشت از مصالح رودخانه‌ای استان و با حضور دستگاه‌های ذیربط و نهادهای نظارتی برای اجرا ابلاغ شد .

مهندس خرّمی با اشاره به وقوع بارندگی‌های متناوب در سطح استان و خسارات ناشی از طغیان رودخانه‌ها به لزوم ساماندهی و برداشت رسوبات و آورد‌های سیلاب و نیز اصلاح و بهسازی مسیل‌ها توسط تله‌های رسوب گیر، گابیون‌بندی و سایر عملیات بهسازی تاکید نمود.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گیلان با اشاره به کمبود اعتبارات استانی برای لایروبی انهار ، از لایروبی و ساماندهی رودخانه های شهرستان آستارا خبر داد و گفت: خوشبختانه پروژه لایروبی انهار و ساماندهی رودخانه های شهرستان آستارا همزمان با دهه مبارک فجر در شهرستان شروع شده است.

وی در  ادامه با اعلام آمادگی با توجه به شیوه نامه ساماندهی آب بندان ها و تالاب ها در خصوص ساماندهی تالاب استیل و آب بندان های یازده گانه شهرستان آستارا به مساحت ۲۰۵ هکتار تاکید نمود.

مهندس خرّمی در خصوص اجرای شیوه نامه ساماندهی و کنترل سیلاب رودخانه ها در شهرستان آستارا افزود: در سال جاری با لایروبی رودخانه مرزی آستارا چای ، خطر سیلاب در اراضی مجاور شهر و روستاهای اطراف از جمله روستا های خشکه دهنه و جلال آباد و باغچه سرا تقریبا به صفر رسید.

بازدید مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گیلان از پروژه دیواره سازی رودخانه مرزی آستارا چای

مهندس خرمی مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گیلان ضمن بازدید از پروژه دیواره سازی رودخانه مرزی آستارا چای گفت: هدف از اجرای این طرح ، اصلاح مسیر رودخانه بر اساس پروتکل مرزی سال ۱۳۳۶ و تثبیت آن ، حفاظت ساحل رودخانه برای جلوگیری از فرسایش و جابجایی مرز و کنترل سیلاب و حفاظت از مناطق شهری و روستایی است.

مهندس خرّمی طول رودخانه مرزی آستارا چای را ۳۶ کیلومتر اعلام نمود که از این مقدار ۳۰ کیلومتر با کشور جمهوری آذربایجان بطور مشترک است و افزود: الویت ساماندهی این رودخانه به میزان ۱۲.۵ کیلومتر می باشد که تا کنون ۷.۵ کیلومتر آن به صورت دیواره بتنی وزنی و خاکی با پوشش سنگی انجام شده است.

وی تصریح کرد: تا کنون حدود ۱۲ میلیارد تومان در این پروژه هزینه شده و برای تکمیل پروژه ۳۰ میلیارد تومان نیاز می باشد.

بازدید مهندس خرمی از سد لاستیکی خانه های آسیاب آستارا

در این بازدید مهندس خرمی مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گیلان از نزدیک  در روند اجرای پروژه و مشکلات آن قرار گرفت و به رفع موانع طرح تاکید نمود.

سد لاستیکی خانه های آسیاب آستارا بر روی رودخانه ملا هادی آستارا در روستای خانه های آسیاب به فاصله ۸ کیلومتری شهرستان آستارا واقع شده است. این سد با هدف توسعه و بهبود آبیاری ۱۰۰ هکتار از اراضی شالیزاری منطقه ، تامین آب روستا های محدوده سد، فراهم نمودن جاذبه های گردشگری مناسب در منطقه با پیشرفت فیزیکی ۲۳ درصدی در حال اجداث می باشد.حجم مخزن سد ۷۲۰ هزار متر مکعب و حجم تنظیم سالیانه ۷.۱ میلیون متر مکعب است.

لینک اصل خبر در سایت شركت آب منطقه‌ای گیلان

    منبع خبر

    شركت آب منطقه‌ای گیلان

    شركت آب منطقه‌ای گیلان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات