شهرهای ارزان برای سکونت

شهرهای ارزان برای سکونت

www.BanaNews.irبررسی مقایسه‌ای بازار مسکن در شهرهای مختلف گویای برقراری تعادل قیمتی در حوزه خرید و فروش مسکن در کل کشور - به غیر از شهر تهران- است. دفتر اقتصادی وزارت مسکن، ۲۵ مرکز استان- شهرهای اصلی- را به لحاظ قیمت مسکن رتبه‌بندی کرده که در این فهرست به ترتیب تهران و اصفهان گران‌ترین و ایلام ارزان‌ترین شهر معرفی شده‌اند. متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در کشور در نیمه سال ۸۹ با ۴ درصد افت به ۷۰۰ هزار تومان رسید که این نرخ کمتر از نصف قیمت مسکن در شهر تهران گزارش شده است.

«قیمت مسکن در تهران دو برابر متوسط قیمت در مراکز استان‌ها

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) وزارت مسکن از روی داده‌های سامانه رهگیری معاملات املاک، مراکز استان‌ها مهم کشور –شهرهای اصلی- را به لحاظ «قیمت خرید آپارتمان‌ مسکونی» رده‌بندی کرده است و فهرست تهیه شده حاکی از آن است که تهران گران‌ترین شهر و ایلام ارزان‌ترین شهر برای سکونت محسوب می‌شوند.

نتایج این رتبه‌بندی نشان می‌دهد شهر تهران به عنوان شهر پیشتاز در بازار مسکن، فاصله دو برابری با سایر شهرها دارد به طوری که میانگین ارزش معاملاتی واحد مسکونی در پایتخت متر مربعی یک میلیون و ۶۷۵ هزار تومان و در سایر شهرها بین ۵۰۰ هزار تا نهایت ۹۰۰ هزار تومان در نوسان است.

گزارش دنیای‌اقتصاد از فهرست قیمت آپارتمان در شهرها که برای نیمه اول سال۸۹ محاسبه شده، همچنین حاکی است: متوسط قیمت مسکن در کل کشور به متری ۶۹۸ هزار تومان رسیده که این رقم در مقایسه با نیمه اول سال۸۸، حدود ۴ درصد کاهش داشته است. میانگین قیمت آپارتمان در کل کشور طی نیمه اول سال۸۸ و نیمه دوم همان سال به ترتیب متری ۷۲۸ هزار و ۷۱۸ هزار تومان بوده است.

در بین ۲۵ شهر اصلی و بزرگ کشور اصفهان مقام دوم را به لحاظ گران‌ترین کلان‌شهر به خود اختصاص داده است به طوری که میانگین قیمت خرید هر متر مربع واحد مسکونی در شهر اصفهان ۸۸۲ هزار تومان است.

بعد از تهران و اصفهان، شهر اراک گران‌ترین شهر در بین ۲۵ شهر کشور است به طوری که هر متر مربع واحد مسکونی در اراک را می‌توان با ۷۸۴ هزار تومان خریداری کرد.

در فهرست ارزان‌ترین شهرها برای سکونت، ایلام مقام اول را دارد. قیمت مسکن در این شهر متر مربعی ۴۵۴ هزار تومان است. بعد از ایلام، بیرجند – مرکز استان خراسان جنوبی- دومین شهر ارزان در بازار مسکن کل کشور محسوب می‌شود که هر متر مربع واحد مسکونی در آن ۵۲۷ هزار تومان ارزش معاملاتی دارد.

آنچه در فهرست رده‌بندی شهرهای کشور به لحاظ قیمت مسکن قابل توجه به نظر می‌رسد نزدیکی قیمت بین شهرها است.

در اغلب مراکز استان‌ها، قیمت مسکن در دامنه متری ۶۰۰ هزار تومان قرار دارد که این نشان دهنده وضعیت یکسان بازار مسکن در اغلب شهرها است.

عدم مشاهده نوسان یا فاصله شدید بین قیمت مسکن در شهرهای اصلی کشور می‌تواند به این معنی باشد که تقریبا در کل کشور به غیر از تهران و یکی دو کلان‌شهر دیگر، نه تنها علایمی از رشد قیمت مسکن دیده نمی‌شود، بلکه سطح قیمت نیز در حد قابل قبولی قرار دارد.

مقایسه قیمت مسکن در تهران با سایر شهرها و همچنین ارتباط زنجیره‌ای که بین قیمت مسکن عمده شهرهای کشور وجود دارد می‌تواند فرضیه فوق را تایید کند.

جدولی که متوسط قیمت یک متر مربع آپارتمان در سطح مراکز استانی کشور در آن آمده است، مشخص می‌کند در بیش از ۲۰ شهر کشور، قیمت مسکن طی نیمه سال۸۹ در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از آن، روند کاهشی داشته است.

هر چند میزان افت قیمت ناچیز بوده، اما با توجه به اینکه در تهران طی سال گذشته قیمت مسکن متناسب با نرخ تورم رشد کرد و از افت قیمت خبری نبود، کاهش قیمت ملک در کل کشور امیدوارکننده است.

در سال ۸۹ قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در شهر تهران در مقایسه با سال قبل از آن ۴/۱۲ درصد افزایش پیدا کرد و به یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسید.

 

    نظرات