سیمولاتور، دستگاهی برای آموزش و ارتقای دانش راهبران قطار

سیمولاتور، دستگاهی برای آموزش و ارتقای دانش راهبران قطار

شهریار تبریز/ محمود نصیرپور: سیمولاتور، دستگاه شبیه ساز آموزش راهبری با هدف کوتاه نمودن زمان کسب تجربه، آموزش اولیه، افزایش مهارت ها با هزینه کم و بهره برداری مطلوب برای حذف فضای واقعی مخاطره آمیز است. از جمله مزایای دیگر بکارگیری این دستگاه، علاوه بر سنجش مهارت راهبران قطار و صدور گواهینامه معتبر راهبری، می توان به ارتقای دانش و آگاهی راهبران از حوادث ریلی و نقص های فنی قطار و خطوط اشاره کرد.

منحصر به فرد ترین مرکز آموزشی مترو در ایران

ایرج شهین باهر شهردار تبریز در حاشیه افتتاح مرکز آموزش و سیمولاتور سازمان قطار شهری تبریز و حومه،  با اشاره به اینکه این مرکز با مساحت ۹۳۰ متر مربع و با داشتن دستگاه سیمولاتور، یکی از منحصر به فرد ترین مراکز آموزشی مترو در ایران محسوب می شود، گفت: در این مرکز سیستم راهبری مترو بصورت عملی آموزش داده می شود که در کل کشور فقط در تبریز و تهران از این نوع سیستم وجود دارد و از قابلیت آموزش برای تمامی راهبران کشور را برخوردار است.

وی ادامه داد: راه اندازی و بهره برداری از این مرکز، هم در بحث آموزش نیروهای مترو و هم در بحث درآمد برای شهرداری و مترو اهمیت زیادی دارد. به نوعی آخرین تکنولوژی در این حوزه تهیه و در این مرکز نصب شده است و اکنون با برخورداری مترو تبریز از این سیستم، از این پس دوره های آموزشی راهبران متروهای سایر شهرها نیز در تبریز برگزار می شود و پیش بینی می کنیم که برای تمامی فعالان و راهبران کل کشور خدمت رسانی کنیم.

آگاهی راهبران قطار از حوادث ریلی با دستگاه شبیه ساز

شهردار تبریز در تشریح عملکرد دستگاه سیمولاتور، گفت: این دستگاه آموزشهای لازم در بحث راهبری مترو را بصورت عملی نشان می دهد و سیستم شبیه سازی مشابه سیستمی است که در آموزش خلبانی بکار گرفته می شود. با استفاده از این دستگاه، علاوه بر سنجش مهارت راهبران قطار و صدور گواهینامه معتبر راهبری، می توان به ارتقای دانش و آگاهی راهبران از حوادث ریلی و نقص های فنی قطار و خطوط اشاره کرد.

وی با تاکید بر اهمیت بحث های آموزشی در مترو، افزود: در کنار دستگاه سیمولاتور، امروز ساختمان شرکت بهره برداری نیز با حضور استاندار محترم و تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی افتتاح شد که برای هر دو مجموعه رقمی نزدیک به ۸۰ میلیارد تومان هزینه شده است. در مقابل این هزینه، ما می دانیم که از طریق آموزش عملی راهبران می توانیم از رخ دادن حوادث ریلی و خسارات جانی و مالی نشای از عدم آموزش جلوگیری کنیم و از طرفی آموزش به شکل عملی چون باید روی واگن ها و دیزل ها انجام شود، با جایگزینی دستگاه شبیه ساز و آموزش مجازی می توانیم مانع از خسارت دیدن دستگاه ها و واگن ها شویم.

افتتاح ساختمان شرکت بهره برداری همزمان با افتتاح مرکز آموزش

همچنین مصطفی مولوی فرد مدیرعامل سازمان قطار شهری تبریز و حومه با اشاره به افتتاح ساختمان شرکت بهره برداری همزمان با افتتاح مرکز آموزش و سیمولاتور سازمان قطار شهری تبریز و حومه، گفت: ساختمان شرکت بهره‌برداری با هزینه ۱۴ میلیارد و پانصد میلیون تومان، همزمان با افتتاح این مرکز مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد . ساختمان سیمولاتور در مساحتی بالغ بر ۹۳۰ مترمربع و ساختمان بهره برداری در مساحتی بالغ بر ۲۷۰۰ متر مربع با سازه فولادی ساخته شده است .
وی ضمن تقدیر از مدیران سابق سازمان قطار شهری تبریز و حومه، عنوان کرد: موفقیت های سازمان قطار شهری تبریز و حومه مرهون تلاش های تمامی مدیران، کارکنان، مهندسان و کارگران خدوم این مجموعه است و از عوامل مربوطه و تمام پیمانکارانی که با وجود نوسانات قیمت ها و وضعیت آشفته بازار، در کنار مجموعه قطار شهری هستند و با تمام توان برای اتمام پروژه ها تلاش می کنند، سپاسگزاریم .
مولوی فرد با اشاره به زمان دقیق افتتاح مجموعه های فوق، گفت: افتتاح مرکزآموزش و سیمولاتور و ساختمان شرکت بهره‌برداری ساعت ۱۱ و نیم صبح چهارشنبه ۲۴ بهمن (امروز) در محل پایانه‌ لاله خط یک، واقع در لاله، شهرک نور، برگزار می‌شود و حضور شهروندان عزیز باعث دلگرمی تلاشگران این مجموعه است .

سیستمی که فقط در تبریز و تهران موجود است

نوع اسکلت این مرکز، فولادی است که در دو طبقه متشکل از چهار اتاق در طبقه همکف به همراه پنل دستگاه سیمولاتور و موتور خانه و چهار کلاس آموزشی در طبقه دوم با هزینه ای بالغ بر سه میلیون و ۴۸۰ هزار یورو (قیمت دستگاه سیمولاتور) و مبلغ شش میلیارد و هفتصد میلیون تومان هزینه احداث ساختمان و ... در محل پایانه لاله خط یک قطار شهری تبریز، آماده راه اندازی و بهره برداری شده است. با استفاده از این دستگاه، علاوه بر سنجش مهارت راهبران قطار و صدور گواهینامه معتبر راهبری، می توان به ارتقای دانش و آگاهی راهبران از حوادث ریلی و نقص های فنی قطار و خطوط اشاره کرد. با توجه به قابلیتهای فنی سازمان قطار شهری تبریز، دستگاه سیمولاتور در قالب قرارداد ۳۱۵ واگن بین سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور با شرکت پوژن، خریداری شده و در مرکز آموزش سازمان قطار شهری تبریز واقع در پایانه لاله خط یک، نصب و راه اندازی شده و ساختار آن شامل کابین، سیستم حرکتی، سیستم تصویری، سیستم صوتی، جایگاه مربی، جایگاه فراگیران و نرم افزار است.

این سیستم تنها در دو شهر تهران و تبریز موجود است و برای آموزش سایر سازمان های قطار شهری در کشور، به دلیل مشابهت های فنی با واگن های اصفهان و شیراز، این بستر را فراهم می سازد که راهبران شهرهای مذکور در مرکز آموزش سازمان قطار شهری تبریز، آموزش های لازم را فراگیرند. همچنین استفاده از دستگاه مذکور برای آموزش راهبران قطار شهری تبریز در خطوط چهارگانه و خط برون شهری، جزو رسالت های این مرکز محسوب می شود.

همچنین ساختمان شرکت بهره برداری قطار شهری تبریز، به مساحت ۲۷۰۰ متر مربع در پایانه لاله خط یک قطار شهری تبریز، احداث شده است. اسکلت ساخت این ساختمان فولادی است که در سه طبقه متشکل از ۴۱ اتاق (زیرزمین شش اتاق با مورتور خانه، طبقه همکف ۱۰ اتاق، طبقه اول هفت اتاق، طبقه دوم ۹ اتاق، طبقه سوم ۱۰ اتاق) برای استقرار اداری شرکت مورد بهره برداری قرار می گیرد.

پایانه لاله خط یک قطار شهری تبریز علاوه بر این مزیت که مرکز آموزش و ساختمان شرکت بهره برداری در آن محل قرار دارد، در زمینی به مساحت ۱۴ هکتار با ۳۲ساختمان و با بیش از ۳۵۷۰۰ متر مربع زیربنا دارای کاربری های مختلف است. پایانه مذکور حدود ۹ کیلومتر ریل گذاری دارد و سرویس دهی به ۱۷۵ واگن (۳۵ رام قطار) در این پایانه انجام خواهد شد.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری تبریز

    منبع خبر

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز یک شهرداری در شهر تبریز می باشد

      نظرات