مهندس حاج رسولی ها در اهواز : تجاوز به حریم رودخانه‌ها و...

مهندس حاج رسولی ها در اهواز : تجاوز به حریم رودخانه‌ها و...

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: عدم رعایت حریم رودخانه‌ها، مداخله انسانی در تالاب‌ها و فعالیت‌های توسعه‌ای نفت در استان خوزستان باعث کاهش ظرفیت رودخانه‌ها و در نتیجه شکل‌گیری سیلاب‌ها شده است.

به‌گزارش شبکه خبری سازمان آب و برق خوزستان، "محمد حاج‌رسولی‌ها" صبح امروز (یکشنبه) در جلسه بررسی شرایط منابع آبی و اقدامات انجام شده در حوضه‌های کرخه و کارون که با حضور مدیرکل بحران استانداری، جمعی از فرمانداران شهرهای استان و مدیران شرکت مدیریت منابع آب ایران در سالن جلسات سازمان آب و برق خوزستان در اهواز برگزار شد، افزود: پس از ۱۱ سال، استان خوزستان سال بی‌سابقه‌ای را در حوزه بارش در حال تجربه کردن است که لازم است با انجام بعضی اقدامات، میزان خسارات در مناطق هدف را به کمترین حد ممکن برسانیم.
حاج‌رسولی‌ها در ادامه افزود: در شرایط عادی، رودخانه‌ها بایستی به سادگی قادر باشند تا سیلاب دو ساله طبیعی را در کانال اصلی خود جاری نمایند که متاسفانه امروز این وضعیت در رودخانه‌های خوزستان وجود ندارد و لازم است با اتخاذ تمهیدات لازم از جمله دیواره‌سازی و لایروبی این بستر فراهم شود.
وی به چرایی شکل‌گیری این وضعیت نیز اشاره کرد و افزود: دوره‌های طولانی خشکسالی و رسوب‌گذاری، پیشروی اراضی روستایی، کشاورزی و کاهش ظرفیت تالاب‌های هورالعظیم و بامدژ در اثر مداخله انسانی و فعالیت‌های توسعه‌ای نفت باعث کاهش ظرفیت رودخانه‌ها و شکل‌گیری سیلاب‌ها شده است.
مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با اشاره به اهمیت احداث سد بختیاری گفت: در مورد احداث سد بختیاری، وزارت نیرو هیچ ابهامی ندارد و کارشناسان ما احداث این سد را یکی از الزامات رودخانه کارون می‌دانند، اما مشکل اصلی در این زمینه نبود منابع مالی است که باید این مشکل مرتفع شود.

لایروبی رودخانه‌های خوزستان به ۴۷۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد
مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان در این جلسه  به ضرورت لایروبی رودخانه‌ها  اشاره کرد و گفت: در طول ۱۰ سال گذشته، ۷.۵ میلیون مترمکعب از مساحت رودخانه‌های استان لایروبی شده و برای لایروبی کامل رودخانه‌های استان به اعتباری بالغ بر ۴۷۰ میلیارد تومان نیاز داریم.
"محمدرضا شمسایی" با اعلام این موضوع که لایروبی رودخانه‌ها کاری دائمی و مستمر است، افزود: کارهای مطالعاتی لازم در مورد لایروبی رودخانه‌ها انجام شده و وزارت نیرو نیز موافقت خود را در این زمینه اعلام کرده است، اما تاکنون از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور تامین اعتبار آن صورت نگرفته است.
وی ضمن رد بعضی آمارها در مورد میزان خسارات سیل اخیر به کشاورزان اظهار کرد: برخلاف آمارهای منتشر شده، طبق اسناد رسمی کمتر از چهار هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی به زیر سیل رفت که از این میزان نیز مساحتی کمتر از یک‌هزار هکتار خارج از حریم بستر رودخانه‌ها بوده و مابقی اراضی در بستر رودخانه‌ها بوده‌اند.

اگر سدها نبودند، خوزستان با مشکلات بیشتری مواجه می‌شد
مدیرکل بحران استانداری خوزستان نیز در این جلسه با انتقاد از برخی نقدهای غیرکارشناسانه در مورد سدسازی گفت: برخی سدسازی را زیر سوال می‌برند و این در حالی است که اگر سدها نبودند، ما امروز با مشکلات بسیار زیادتری روبرو بودیم. سیل سال ۹۶ شهرستان لالی را سد گتوند کنترل کرد و اگر امروز سد بختیاری در مدار قرار داشت، شاهد بروز سیلاب‌های اخیر نبودیم.
"کیامرث حاجی‌زاده" در ادامه خواستار برخورد با متجاوزان به حریم رودخانه‌ها شد و اظهار داشت: متاسفانه در مواردی شاهد هستیم که حریم رودخانه‌ها توسط دوایر دولتی و یا افراد شخصی مورد تعرض قرار گرفته است که از سازمان آب و برق می‌خواهیم با این موضوع به صورت جدی برخورد کند و مجموعه استانداری هم با همه توان در این مسیر همکاری می‌کند.
مدیرکل بحران استانداری خوزستان به لزوم معرفی یک متولی در بحث رودخانه‌ها اشاره کرد و گفت: در ساختار جدید کارگروه سیل، این مشکل حل شده و وزارت نیرو به عنوان متولی اصلی رودخانه‌ها معرفی شده است.

بارش‌های امسال استان خوزستان بی‌سابقه بوده است
مدیرکل هواشناسی استان خوزستان در این جلسه، بارش‌های امسال استان را بی‌سابقه دانست و افزود: میانگین بارش امسال در استان ۳۹۵ میلی‌لیتر بوده که در مقایسه با سال گذشته شش برابر شده است.
"محمد سبزه‌زاری" افزود: طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته، روند بارش‌ها در اسفندماه به‌صورت نرمال خواهد بود و در فروردین و اردیبهشت ماه میزان بارش‌ها بالاتر از حد نرمال پیش‌بینی می‌شود.

لینک اصل خبر در سایت شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    منبع خبر

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران یک شرکت در شهر تهران می باشد

      نظرات