خروجی آب از سد کرخه کاهش یافت

خروجی آب از سد کرخه کاهش یافت

حمیدرضا لشکری در گفت وگو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: پیش بینی هواشناسی نشان می دهد که میزان بارندگی ها کاهش می یابد و در یک ماه آینده در شرایط نرمال و در بهار بالاتر از نرمال خواهد بود، به همین دلیل فعلا نگرانی از بابت حوضه های آبی استان (به ویژه حوضه کرخه) وجود ندارد.
وی با بیان اینکه میزان خروجی آب از سدهای خوزستان کاهش یافته افزود: دبی خروجی از سد کرخه که چهارشنبه گذشته به ۴۵۰ مترمکعب برثانیه رسیده بود، امروز به ۳۹۶ مترمکعب برثانیه کاهش یافته و ورودی به این سد نیز ۵۷۹ مترمکعب برثانیه است.
لشکری اضافه کرد: ورودی به سد دز ۵۱۶ و خروجی آن ۵۴۰ مترمکعب برثانیه، ورودی به سد گتوند علیا (حوضه کارون) ۵۲۰ و خروجی ۶۷۷ مترمکعب برثانیه و ورودی به سد مارون ۱۸۱ و خروجی آن ۲۰۰ مترمکعب برثانیه است.
وی همچنین با اشاره به احتمال وقوع سیلاب های بهاره بیان کرد:آمادگی همه تیم ها تا اردیبهشت آینده در دستور کار این سازمان است.
لشکری افزود: شرایط اکنون در کنترل است و در صورت افزایش خروجی آب سدها، اطلاع رسانی صورت می گیرد.
افزایش خروجی آب از سد کرخه تا ۴۵۰ مترمکعب برثانیه، از ۲۵ بهمن، نگرانی از وقوع سیلاب در شهرستان های دشت آزادگان و هویزه را افزایش داده بود.
در تاریخ ۲۵ بهمن خروجی سد دز ۶۰۴ مترمکعب برثانیه، خروجی سد گتوند (حوضه کارون) ۴۶۰ مترمکعب برثانیه است و خروجی سد مارون ۲۰۰ مترمکعب برثانیه بود.
جلسه بررسی شرایط منابع آبی حوضه ‌های رودخانه های خوزستان، برای مدیریت سیلاب ها امروز با حضور حاج رسولی ها معاون وزیر نیرو بدون حضور خبرنگار در سازمان آب و برق خوزستان برگزار شد.
این نشست همچنین ۲۴ بهمن با حضور وزیر نیرو، استاندار خوزستان، رییس سازمان مدیریت بحران کشور، رییس سازمان هواشناسی کشور، معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در تهران تشکیل شده بود.
حدود ۲ هفته پیش با افزایش خروجی آب از سدهای دز و کرخه، مناطقی از ۶ شهرستان در خوزستان در معرض سیلاب قرار گرفتند.
وزارت نیرو امروز اعلام کرد: حجم آب ورودی به مخازن سدهای حوضه کارون بزرگ، کرخه و مارون از ابتدای سال آبی ۹۸-۹۷ تاکنون ۱۵ میلیارد و ۲۵۸ میلیون متر مکعب بوده که نسبت به سال آبی گذشته ۴۴۵ درصد (افزایش ۴.۵ برابر) افزایش داشته است.
حجم آب ورودی به سدهای کارون ۴، کارون ۳، شهید عباسپور، مسجد سلیمان و گتوند علیا (حوضه کارون) در خوزستان پنج میلیارد و ۷۳۳ میلیون مترمکعب گزارش شده که نسبت به پارسال در همین مدت از ۳۱۴ درصد افزایش برخوردار بوده است.
بر این اساس، سد مارون با ۸۸۳ میلیون مترمکعب ورودی آب، از بیشترین میزان ورودی نسبت به سدهای خوزستان برخوردار بوده که این میزان افزایش، رشد ۸۹۸ درصدی ورودی را در مقایسه با سال آبی گذشته به ثبت رسانده است.
بر اساس این گزارش، هم اکنون ۸۱ درصد مخازن سدهای حوضه کارون بزرگ، کرخه و مارون پر شده که نسبت به مدت مشابه در پارسال ۷۷ درصد رشد داشته است.

لینک اصل خبر در سایت شركت بهره برداری از شبكه آبیاری و زهكشی دز-شمال خوزستان

    منبع خبر

    شركت بهره برداری از شبكه آبیاری و زهكشی دز-شمال خوزستان

    شركت بهره برداری از شبكه آبیاری و زهكشی دز-شمال خوزستان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات