محاسبه بیلان آب در ۶۰۹ محدوده مطالعاتی/ به‌‌دنبال طراحی نسخه کاربردی برای حسابداری ملی آب ایران هستیم

محاسبه بیلان آب در ۶۰۹ محدوده مطالعاتی/ به‌‌دنبال طراحی نسخه کاربردی برای حسابداری ملی آب ایران هستیم

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، "بنفشه زهرایی" امروز (شنبه) در نخستین روز کارگاه بین‌المللی حسابداری آب در سالن اجتماعات ساختمان وزارت نیرو گفت: تجربیات گذشته برای محاسبه بیلان آب در سطح ملی در ۶۰۹ محدوده مطالعاتی زمینه بسیار خوبی برای پیاده سازی حسابداری آب ایجاد کرده است.
وی ادامه داد: تقریباً ۲ سال است که پروژه‌ای در وزارت نیرو آغاز شده تا دستورالعمل‌های استاندارد مربوط به بیلان‌ آب، بررسی، بروز رسانی و در قالب مدل‌های رایانه‌ای پیاده‌سازی شود که قدم مهمی در حرکت به‌سوی راه‌اندازی حسابداری ملی آب است.
مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و ارتقای بهره‌وری آب و آبفای وزارت نیرو با بیان اینکه پروژه‌ای برای طراحی سامانه حسابداری ملی آب و پیاده‌سازی آن در حوضه‌های مطالعاتی پایلوت برنامه‌ریزی شده که به زودی آغازبه‌کار خواهد کرد، افزود: به‌منظور هماهنگی فرابخشی برای راه اندازی حسابداری ملی آب، کارگروهی متشکل از وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مختلف ذی‌نفع و ذی‌مدخل در این موضوع از جمله وزارت جهاد کشاورزی، سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان هواشناسی، مرکز آمار ایران و بانک مرکزی در شرکت مدیریت منابع آب تشکیل و جلسات متعددی را هم برگزار کرده است که نقش مهمی در ایجاد یک نگرش مشترک در این ارگان‌ها در مورد اهداف و انتظارات از پیاده‌سازی حسابداری ملی آب داشته است.
زهرایی خاطرنشان کرد: درصدد تخصیص علمی آب به‌عنوان یک محصول اقتصادی هستیم و حسابداری ملی آب، اولین قدم در این مسیر است.
مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و ارتقای بهره‌وری آب و آبفای وزارت نیرو اظهار کرد: ایران جزو کشورهایی است که زیرساخت‌های لازم برای حسابداری آب در آن تا حدود زیادی فراهم شده است.
وی اظهار کرد: محاسبه بیلان آب از دهه ۴۰ تا ۶۰ شمسی در حوضه‌های آبریز مختلف کشور به‌صورت پراکنده انجام شده و پس از آن به تدریج در سطح ملی در حوضه‌های آبریز درجه دو و از سال ۱۳۸۵ در ۶۰۹ محدوده مطالعاتی کشور انجام شده است. طرح‌های جامع آب نیز از جمله مطالعاتی بوده اند که در آنها به شکل گسترده ای به بیلان آب پرداخته شده است.
زهرایی یادآور شد: طرح‌هایی همچون اطلس ملی منابع آب در شفاف‌سازی وضعیت کمی و کیفی منابع آب کشور موثر بوده و راه را برای پیاده‌سازی حسابداری ملی آب هموارتر کرده است.

پرداختن به مفاهیم و ابزارهای حسابداری آب برای طیف وسیعی از مخاطبان
"نرگس ظهرابی" رئیس مرکز منطقه‌ای تحقیقات آبیاری و زهکشی و کمیسیون بین‌المللی آبیاری و زهکشی ICID نیز گفت: در این کارگاه رویکردهای عملی و برنامه‌های ملی در پایش مصرف آب در بخش کشاورزی و همچنین نقش حسابداری آب در برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری استراتژیک برای بخش‌های آب و کشاورزی مورد بررسی قرار گرفته و اهمیت برنامه‌های موسسات مختلف در دستیابی به یک سیستم حسابداری و حسابرسی آب مورد تحلیل قرار می‌گیرد.
وی با اشاره به حضور شرکت کنندگان خارجی و مجموعه های فائو و جایکا، سفارت هلند، سفارت سوئد، موسسه روسی و گرجستانی و کره جنوبی حاضر در این کارگاه گفت: هدف از برگزاری این کارگاه به‌عنوان اولین همکاری تخصصی مشترک بین FAO و ICID و IRPID-IRN پرداختن به مفاهیم و ابزارهای حسابداری آب برای طیف وسیعی از مخاطبان از جمله تصمیم‌گیران سطح ملی، مدیران بخش صنعت، دانشگاهیان و به‌طور کلی متخصصان بخش آب و کشاورزی است.
ظهرابی افزود: این رویداد فرصت مناسبی برای حضور و استفاده از همکاری‌های بین المللی است و امید داریم دامنه این فعالیت‌ها در آینده افزایش یابد.
کارگاه بین المللی حسابداری آب به همت مرکز منطقه‌ای تحقیقات آبیاری و زهکشی با حمایت وزارت نیرو، شرکت مدیریت منابع آب ایران و سازمان آب و برق خوزستان در تهران برگزار شد.
نخستین روز کارگاه بین المللی حسابداری آب چهارم اسفند در تهران و روزهای پنجم تا هفتم اسفند در خوزستان و به میزبانی سازمان آب و برق خوزستان از سرگرفته می‌شود.
لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات