نیازمند تغییر رویکرد در حوزه مهندسی هستیم

نیازمند تغییر رویکرد در حوزه مهندسی هستیم


شهردار شیراز با تاکید بر اینکه نیازمند تغییر رویکرد در حوزه مهندسی هستیم، گفت: از مهندسان می خواهم با همگرایی و همگامی حرکتی نوین را آغاز نموده و با نگاهی متفاوت فرصت هایی جدید را برای شیراز ایجاد کنیم.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری شیراز، مهندس حیدر اسکندرپور در آیین گرامیداشت روز مهندسی ضمن اشاره به اینکه شیراز در تعاملات بین المللی دارای هویت فرهنگی، تاریخی و تمدنی شاخص است افزود: شیراز شهری در طراز بین المللی است و ما می توانیم همفکری و تغییر رویکرد این هویت را با تکیه بر داشته های غنی اش همچون مجموعه باغات قصردشت و بافت تاریخی - فرهنگی حفظ کنیم و کارهای بزرگی را در این کلانشهر انجام دهیم، بدین دلیل که اینگونه پروژه ها می توانند هویت و تاریخ پیشین شیراز را احیا کنند.
شهردار شیراز خطاب به مهندسین حاضر در نشست وضعیت کنونی شهر را خوب یا بد حاصل کار مهندسان دانست و اضافه کرد: مهندسان باید با همگرایی به شعار 《شیراز باید شبیه شیراز باشد》عمل کنند. شیراز دارای داشته هایی است که آن را از سایر شهرها متفاوت می کند، از این رو استراتژی توسعه این کلانشهر نیز باید با مقتضیات و هویت این شهر همخوانی داشته باشد و نباید دنباله روی روند توسعه سایر شهرها و صرفا توسعه فیزیکی باشد.
مهندس اسکندرپور تاکید کرد: همیشه نباید از گذشته صحبت کرد بلکه باید میراثی ماندگار برای آینده بسازیم و من از مهندسان می خواهم که با همگرایی و همگامی حرکتی نوین را آغاز نموده و نگاهی جدید و دوباره به شهر شیراز داشته باشیم.
وی ضمن تشریح دیدگاه شورا و شهرداری نسبت به شهر گفت: مجموعه مدیریت شهری نگاهی نرم افزاری به شهر دارد و معتقدیم که باید لطیف تر با شهر برخورد کرد. این تغییر رویکرد نیازمند صرف هزینه های سنگین نیست بلکه با حاکم کردن رویکردهای همچون باززنده سازی بافت تاریخی، احیای باغات قصردشت و ایجاد پیاده راه به طول هشت کیلومتر و ۴۰۰ متر، توسعه پیاده راه در مسیر تاریخی فرهنگی دروازه قرآن - بازار وکیل و احیای بازار وکیل شمالی شاهد حضور بیشتر شهروندان و مسافران در این مناطق و احیای هویت پیشین شیراز باشیم.
شهردار شیراز با بیان اینکه مشکلات امروز ناشی از رویکردها و برنامه ریزی های ناصحیح است، خاطرنشان کرد: مجموعه مدیریت شهری معتقد است که نگاه سخت افزاری به شهر نمی تواند مشکلات آن را حل کنید بلکه با غلبه نگاه نرم افزاری می توان شاهد کاهش میزان مسائل شهری بود.
مهندس اسکندرپور با ذکر مثالی از راهکارهای نرم افزاری حل مشکل ترافیک گفت: در حال حاضر ۲۶ درصد از کل شیراز را معابر آن می سازند،  اما ساخت معابر بیشتر به معنای حضور بیشتر خودروها و ترافیک افزون تر است. طبق مطالعات دانشگاه شیراز طی سال های آینده ترافیک در مرکز شهر شیراز بسیار سنگین و معابر قفل می شوند.  بدین علت تلاش مجموعه مدیریت شهری در راستای سوق دادن شهروندان به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی است اما مدیریت حمل و نقل عمومی و ایجاد رضایت نسبی در شهروندان نیازمند صرف هزینه های سنگین است. از این رو با تغییر رویکرد به دنبال غلبه نگاه نرم افزاری برای حل مساله ترافیک، توسعه دوچرخه سواری به عنوان یک مد حمل و نقل و توسعه زندگی پیاده در شهر به ویژه در مرکز شهر هستیم.
وی همچنین راهکار حفظ مجموعه باغات قصردشت را تغییر رویکردهای حاکم بر حفظ این پهنه دانست و افزود: استراتژی حفظ باغات باید به روز شود، باغ برای مالکانش سوددهی داشته باشد و اقتصادی شود.
براساس این گزارش آیین گرامیداشت ۵ اسفندماه روز مهندسی با حضور جمعی از اعضای شورای شهر، مدیران شهری و استانی و پیشکسوتان عرصه مهندسی برگزار شد.
لینک اصل خبر در سایت شهرداری شیراز

    منبع خبر

    شهرداری شیراز

    شهرداری شیراز یک شهرداری در شهر شیراز می باشد

      نظرات