ضرورت بازنگری نظام مسکن و شهرسازی با محوریت خانواده

ضرورت بازنگری نظام مسکن و شهرسازی با محوریت خانواده


مهندس امین مقومی رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم در نشست خبری به مناسبت پنجم اسفندماه روز مهندس که با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه استان قم برگزار شد اظهار داشت: بر اساس آمارهایی که ارائه شده ؛ ایران دومین کشور از نظر فارغ التحصیلان رشته های مهندسی است که البته این مسئله هم تهدید و هم فرصت است و مسئولین باید برای اشتغال این تعداد از فارغ التحصیلان فکری کنند چرا که اکنون تناسبی بین آن وجود ندارد .

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم افزود: در استان قم نیز شاهد افزایش رشته های مهندسی در دانشگاه ها هستیم که مسئولان می بایست راهکاری برای استفاده از این ظرفیت پیش بینی کنند.

مغفول ماندن حوزه های انرژی و نگهداری در مقررات ملی ساختمان

وی بیان داشت: در راستای اجرای مقررات ملی ساختمان ، اقدامات خوبی صورت گرفته اما برخی از موضوعات همانند انرژی و نگهداری ساختمان مغفول مانده است.

مقومی ابراز داشت: در سیاست های کلی نظام به بحث ارتقاء و کارآمدی نظام مهندسی تاکید شده است و رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب نیز به موضوع مهم سبک زندگی اشاره کردند که در واقع ارتباط مستقیمی با موضوعات معماری و شهرسازی دارد.

نشست خبری ریاست سازمان به مناسبت روز مهندس

در سیاست‌های کلی نظام به بحث ارتقاء و کارآمدی نظام مهندسی تاکید شده است

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم اضافه کرد: در سیاست های کلی نظام در بخش خانواده ،  به موضوع بازنگری نظام مسکن و شهرسازی با محوریت خانواده اشاره شده است که رسانه ها می بایست در این مقوله مطالبه گری کنند تا این موضوع در دستور کار دولت و مجلس قرار گیرد و عملیاتی شود.

مقومی با اشاره به اهمیت مقررات ملی ساختمان و ضرورت توجه به این مقررات بیان داشت: قبل از تصویب قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان ، شاهد وقوع زلزله رودبار و منجیل بودیم که تلفات جانی فراوانی داشت و در زلزله بم نیز که در آن زمان ، این قانون شکل گرفته بود اما هنوز اجرایی نشده بود شاهد جان باختن تعداد زیادی از هموطنانمان بودیم ؛ اما در زلزله کرمانشاه که پس از اجرای مقررات ملی ساختمان بوده است شاهد کاهش چشمگیر تلفات جانی و مالی بوده ایم که بخشی از همین خسارات ها ناشی از عدم اجرای درست مقررات ملی ساختمان ، عدم استفاده از مصالح استاندارد و حضور افراد فاقد صلاحیت ساخت و ساز بوده است.

مقومی بیان داشت: امروز در زمینه استحکام بنا و احداث یک ساختمان ایمن ؛ فرهنگ سازی لازم صورت گرفته و پیش بینی تمهیدات برای موضوع ایمنی و استحکام در بین مردم جا افتاده است.

وی گفت: در بخش های دیگر ، نقاط ضعفی را شاهدیم از جمله مباحث معماری و نماها که در شهر قم نیز این آسیب دیده می شود و امروز نماهای رومی در واقع با موضوع ایمنی و  فرهنگ ما سنخیتی ندارد که در سالهای اخیر برای جلوگیری از گسترش آن اقدامی در کمیته سیما و منظر شهری صورت گرفته که کافی به نظر نمی رسد.

جلوگیری از تخلفات ساختمانی مانع از هدر رفت سرمایه‌های ملی می‌شود

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم ادامه داد: وزیر کشور اخیرا در راستای برخورد با تخلفات ساختمانی ابلاغیه هایی صادر کرده که جلوگیری از تخلفات ساختمانی در حقیقت مانع از هدر رفت سرمایه های ملی  می شود.

مقومی با اشاره به آماری از میزان ساخت و سازها در قم اظهار داشت: در ده ماهه گذشته شاهد افزایش ساخت و سازها و رشد قابل توجهی در قم بوده ایم .

وی گفت: در دوره هفتم هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم اجرایی شدن مجری ذیصلاح دنبال شده بود که البته بر اساس قانون تمامی ساختمان ها می بایست داری مجری ذیصلاح باشند و در این راستا با تخلفات صورت گرفته پیگیریهای لازم از مجاری قانونی صورت می گیرد.

وی با بیان اینکه در خصوص موضوع مقاوم سازی بافت های فرسوده در طی سه سال گذشته اقدامات خوبی صورت گرفته است افزود: در این مدت برای بیش از ۱۰۰ نفر از مهندسان در بخش های طراحی و نظارت دوره ها و سمینارهای آموزشی مختلفی برگزار شد و هم اکنون این امکان وجود دارد تا افراد ساکن در بافت فرسوده در صورتی که بخواهند  ساختمان خود را مقاوم سازی کنند از ظرفیت این مهندسان استفاده کنند .

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم دو موضوع انطباق اراضی شهری و عارضه سنجی ترافیک را دو خدمت جدید نظام مهندسی قم در عرصه شهرسازی و ترافیک برشمرد و گفت: در حوزه گودبرداری نیز اقدامات خوبی صورت گرفته و در زمینه بازرسی گاز صنایع هم مذاکراتی با شرکت گاز جهت عملیاتی کردن آن مانند ساختمان های معمولی صورت گرفته و توسعه خدمات آزمایشگاهی نیز از جمله برنامه های سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم بوده است.

نشست خبری ریاست سازمان به مناسبت روز مهندس

برنامه‌های نظام مهندسی قم در زمینه ارائه خدمات الکترونیکی


وی بیان داشت: در خصوص احراز هویت، پرداخت مالیات مهندسان، مباحث رفاهی، آموزشی و عضویت نیز، اقدامات به صورت الکترونیکی صورت می‌گیرد و امیدواریم در آینده نزدیک بحث ارسال و کنترل نقشه‌ها نیز به صورت الکترونیکی دنبال شود که هم اکنون در مرحله اجرای آزمایشی است.

مقومی افزود: صدور پروانه اشتغال مهندسان نیز با توجه به تفاهم‌نامه‌ای که با اداره کل راه و شهرسازی استان صورت گرفته از ابتدای سال آینده به صورت الکترونیکی صورت می‌گیرد.


رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم افزود: صدور پروانه اشتغال مهندسان نیز با توجه به تفاهمنامه ای که با اداره کل راه و شهرسازی استان صورت گرفته از ابتدای سال آینده به صورت الکترونیکی صورت می گیرد.

وی یکی از چالش های حوزه ساخت و ساز در قم را استفاده از شرکت های غیر بومی که در قبال کار خود پاسخگو نیستند برشمرد و گفت: در این حوزه سیاست سازمان تشویق به منظور تشکیل دفاتر حقوقی بوده است.

مقومی یکی از فعالیت های سازمان را عرصه پژوهش و آموزش برشمرد و ابراز داشت: در زمینه آموزش مهندسان؛ از سال ۹۴ تاکنون رشد چشمگیری را شاهد بوده ایم.

وی با بیان اینکه آموزش های ارائه شده نه تنها برای مهندسان بلکه برای سایر گروه های شغلی مرتبط با صنعت ساختمان نیز بوده است افزود: در ماه های گذشته برای استادکاران برق دوره های آموزشی خوبی با هزینه سازمان برگزار شد که برای گروه های دیگری مثل آرماتوربندها نیز این آموزش ها برگزار می شود که این اقدامات در مجموع موجب ارتقاء کیفیت ساخت و ساز خواهد شد.

نشست خبری ریاست سازمان به مناسبت روز مهندس

پیگیری قضایی اشخاص فاقد صلاحیت در ساخت و ساز قم

مقومی عنوان کرد: پیگیری قضایی اشخاص فاقد صلاحیت در حوزه های طراحی، نظارت و اجرا در استان در دستور کار است تا از فعالیت این افراد در قم جلوگیری شود.

وی با اشاره به دیگر برنامه های سازمان در حوزه اجتماعی بیان داشت: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم در زلزله کرمانشاه محور جمع آوری کمک های نظام مهندسی استانهای کشور شد و چند محموله کمک های مهندسان به مناطق زلزله زده ارسال شد.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم گفت: برنامه رادیویی نظام ساخت توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم با حضور کارشناسان سازمان با هدف آشنایی بیشتر شهروندان با موضوعات مرتبط با ساخت و ساز تهیه و از رادیو قم پخش می شود.

وی ابراز داشت: تلاش می شود تا عمده فعالیت های سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم به صورت الکترونیکی و بدون نیاز به مراجعه حضوری ارائه شود و شهروندان نیز باید مهندسان را به عنوان مشاور امین خود نگاه کنند .

مقومی با اشاره به آماری از تعداد اعضای سازمان بیان داشت: هم اکنون بیش از پنج هزار و ۸۸ نفر عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم در رشنه های هفت گانه مهندسی هستند.

لینک اصل خبر در سایت سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم

    منبع خبر

    سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم

    سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم

    سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم یک انجمن در شهر قم می باشد

      نظرات