تحویل و رها سازی یک قطعه کبک دری  در فیروزکوه

تحویل و رها سازی یک قطعه کبک دری در فیروزکوه


سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان فیروزکوه، از تحویل و رها سازی یک قطعه کبک دری  در این شهرستان خبر داد.
به گزارش روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان تهران، فرشاد فیروزنیا   با اعلام این خبر گفت: روز گذشته یکی از اهالی روستای لزور با مسئول سر محیط بانی ارجمند تماس گرفته و اعلام نموده که این پرنده وارد روستا شده و قادر به پرواز نم یباشد .
وی با اشاره به اینکه  مامورین اجرائی مستقر در سرمحیط بانی ارجمند  فورا به محل عزیمت نمودند و پرنده بی حال را برای مداوا به پاسگاه  ارجمند منتقل کردند،افزود:  این پرنده بعد از نگهداری و تیماراولیه  و بهبود وضع جسمی در زیستگاه های طبیعی شهرستان رها سازی شد .
گفتنی است این پرنده جثه‌ای بزرگ به رنگ خاکستری نخودی دارد. پرهای پروازش سفیدرنگ است و غالباً در مناطق بسیار مرتفع کوهستانی که ارتفاع آن در حدود ۱۸۰۰ تا ۳۰۰۰ متر است، زندگی می‌کند. اندازه بدن پرنده نر ۵۸ سانتی‌متر و پرنده ماده ۵۵ سانتی‌متر است. رنگ شکم تیره و در انتها قرمز کم‌رنگ به نظر می‌آید. در پهلوها رگه‌های طولی پهن به رنگ دارچینی دیده می‌شود که لابه‌لای آن‌ها خاکستری است. دوسوم طول شاهپرهای نخستین و ثانوی بال از سمت قاعده سفیدرنگ است که هنگام پرواز در زیر بال به صورت نوار پهن و مشخصی دیده می‌شود. طرح خاص صورتش که شامل نوار چشمی و گلوی سفید، تارک خاکستری و خط خاکستری پر رنگ کنار گردن است از فاصله نزدیک قابل تشخیص می‌باشد. تفاوت پرنده ماده با نر در این است که در پرنده ماده تضاد نقش و نگار صورت کمتر است ضمناً پرنده ماده کوچک‌تر، کم‌رنگ و تاج و گلو نخودی‌تر است. پرنده نر در پا سیخک یا مهمیز دارد.ه دلایلی شکار بی‌رویه و غیره در حال حاضر این پرنده از گونه‌هایی است که در معرض خطر انقراض نسل قرار دارد و زیستگاه اصلی این پرنده رشته های کوههای البرز می باشد .

لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات