جلسه هم اندیشی بررسی مسایل آموزشی هیات مدیره با گروه های تخصصی سازمان برگزار شد

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان البرز، در ابتدای این نشست هم اندیشی، مهندس کوروش غفاری با اشاره به تحولات صنعت ساخت و ساز و فن آوریهای نوین صنعت ساختمان در رشته های مختلف، بر ضرورت به روزرسانی دانش مهندسان عضو سازمان در این خصوص تاکید کرد.

عضو هیات مدیره سازمان از اعضای گروه های تخصصی سازمان خواست با بررسی فن آوریهای نوین در خصوص رشته تخصصی خود، دوره های آموزشی مورد نیاز اعضای رشته مربوط به خود را جهت بررسی و ظرفیت سنجی در کمیته آموزش، به هیات مدیره سازمان پیشنهاد بدهند.

غفاری سفر اعضای سازمان به استانهای دیگر برای گذراندن دوره های تخصصی در حالی که اساتید همان دوره ها اغلب از استان البرز هستند را غیر قابل قبول خواند و تصریح کرد برگزاری دوره های ی آموزشی می تواند اغاز فصل نوینی در ارتقای سطح دانش مهندسان در رشته های مختلف باشد.



وی با یادآوری این نکته که در خصوص آموزش سیستم های نوین بعضا شاهد کمبود مباحث و مقررات مصوب هستیم، افزود: باید در خصوص ایجاد محتوای مورد نیاز آموزش های نوین پیشرو باشیم و در صورت لزوم با مکاتبه با دفتر تدوین مقررات ملی ساختمان نسبت به ثبت و اخذ مجوز این آموزش ها اقدام کنیم.

مهندس غفاری ابراز امیدواری کرد سال ۹۸ سال آموزش و پزوهش در سازمان باشد و از گروههای تخصصی خواست با معرفی دوره های آموزشی و اساتید مربوطه به ویژه در فن آوریهای نوین، در این زمینه به طور جدی فعال باشند.

موضوع بعدی مورد اشاره مهندس غفاری موضوع نحوه گزارش نویسی در هر رشته بودذ که وی بر وحدت نظر گروههای  و ارایه سیلابس مورد نظر با مشورت واحد حقوقی سازمان تاکید کرد.



وی همچنین با اشاره به ظرفغیت های علمی فراوان اعضای دارای تحصیلات تکمیلی، پیشنهاد داد ، از این اعضا دعوت شود تا پایان نامه و یا تحقیقات خود را تحت عنوان نشست های علمی به سایر اعضای علاقمند ارایه دهند.

وی سپس از نمایندگان گروههای تخصصی خواست تا نظرات خود را در خصوص پیشنهادهای مطرح شده، شرح دهند.

در ابتدا مهندس پرویز سیروسی عضو هیات مدیره و رییس گروه تخصصی معماری، در سخنانی بر لزوم پر رنگ شدن دغدغه های آموزشی به ویژه آموزش مستمر مهندسان تا پایان زمان ارایه خدمات مهندسی توسط ایشان تاکید کرد.

وی همچنین با اشاره به تشکیل کارگروه ویژه به نمالیندگی از همه گروههای تخصصی در شورای مرکزی خواستار تسریع در ارایه پیشنهادات گروه های تخصصی استان البرز به این کار گروه شد.



مهندس میردارمادی نماینده گروه تخصصی عمران نیز در سخنانی ضمن تاکید بر لزوم تقویت گروه های تخصصی ، خواستار حمایت هیات مدیره سازمان از کار گروههای تخصصی شد.

مهندس افتخاری نماینده گروه تخصصی نقشه برداری با اشاره به برنامه های آموزشی مستمر در انجمن نقشه برداری البرز، از ادامه این دوره ها در سازمان استقبال کرد.



مهندس سیاوش خیرخواه رییس گروه تخصصی برق سازمان با اشاره به تلاشهای انجام گرفته در گروه تخصصی برق، خواستار هماهنگی بیشتر نمایندگان رشته های مختلف در هیات مدیره با گروههای تخصصی شد.

خیرخواه بروز رسانی با تاخیر مقررات را یک ایراد جدی برشمرد و افزود: نباید منتظر تغییر از بالا باشیم بلکه باید همانند همه دنیا تشکل های مردم نهاد تخصصی را وارد این کار کنیم.

وی همچنین بر رجحان دادن آموزش عینی و کاربردی بر آموزش های تئوری تاکید کرد.




مهندس مریخ از اعضای گروه تخصصی مکانیک نیز آموزش کاربردی را لازمه ارایه خدمات مهندسی برشمرد.

وی همچنین بر هماهنگی رشته های مختلف در ارتباط با دیگررشته ها به ویژه در طراحی ها تاکید کرد و مواردی از عدم طراحی مناسب سازه و معماری برای اجرای تاسیسات ساختمان اشاره کرد.

موضوع آموزش مجریان و پیمانکاران نیز مورد تاکید مهندس مریخ قرار گرفت و تصریح کرد عدم آموزش ایشان مهندسان ناظر را برای اجرای اصولی ساختمان با مشکلات فراوانی روبرو کرده است.

این عضو گروه تخصصی مکانیک با اشاره به برگزاری دو هفته یکار جلسات گروههای تخصصی خواستار موافقت برای برگزاری جلسات مستمر هفتگی شد.



در ادامه مهندس غلامی ریاست سازمان در سخنانی ضمن تشکر از حضور اعضای گروههای تخصصی و دغدغه های ایشان در خصوص آموزش مهندسان به ویژه در خصوص فن آوریهای نوین، بر تحولات سازمان در دوره جدید و لزوم برگزاری جلسات مستمرگروههای تخصصی و تشکیل کارگروههای تخصصی مرتبط تاکید کرد.

وی با اشاره به نامه وزارت کشور در خصوص تبصره ۲ ماده ۲۴ آیین نامه ماده ۳۳ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان و امکان بازگشت نظام ارجاع کار، آموزش های پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه را برای مهندسان به منظور ارایه خدمات مهندسی، بسیار با اهمیت خواند.

رییس سازمان همچنین با اشاره به موارد زیان دیدن مهندسان در اثنای ارایه خدمات مهندسی، بر اهمیت آموزش مباحث حقوقی به مهندسان تاکید کرد.



غلامی مشکلات ناشی از مجریان و کارگران فاقد صلاحیت را بسیار جدی خواند که نیاز به تغییر اساسی دارد.

وی نبود شناسنامه فنی و ملکی ساختمان را نیز یک مشکل جدی برای همه بهره برداران ساختمان و حتی مهندسان خواند که هیات مدیره با جدیت آن را دنبال می کند.

رییس هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان البرز سبقه تشکل های مهندسی در البرزو پیشرو بودن استان در کشور را امری بدیهی و پیش فرض خواند که باید از این جایگاه حفاظت کرد.

غلامی با اشاره به مقاومت سازندگان در برابر اجرای وظایف قانونی سازمان و تاکید برلزوم صیانت از حقوق بهرهبرداران و سهم ناچیز خدمات مهندسی در هزینه تمام شده ساختمان،  از همراهی و حمایت ارگانهای مسوول استان در استای انجام وظایف قانونی سازمان خبرداد.



وی تحقق بیمه مهندسان و رایزنی های انجام شده با نمایندگان مجلس برای اصلاح قانون در این مسیر یکی دیگر از پیگیری های انجام شده در چهار ماه اخیر دانست.

رییس سازمان از عقد تفاهم نامه های مختلف همکاری با شهرداری های سراسر استان برای ارایه خدمات مشاوره در خصوص سیما و منظر شهری و مباحث شهر سازی و ترافیکی خبرداد.


وی همچنین اجرایی شدن مجریان با صلاحیت را موقوف آموزش مجریان و کارگران ماهر برشمرد که سازمان در حال ساماندهی آن است.

مهندس فرهاد غلامی با اشاره به در شرف تشکیل بودن هیات چهار نفره استان البرز، از گروههای تخصصی خواست هر چه زودتر پیشنهادهای خود را جهت طرح در این نشست به هیات رییسه سازمان ارایه کنند.


لینک اصل خبر در سایت سازمان نظام مهندسی ساختمان استان البرز

    منبع خبر

    سازمان نظام مهندسی ساختمان استان البرز

    سازمان نظام مهندسی ساختمان استان البرز

    سازمان نظام مهندسی ساختمان استان البرز یک انجمن در شهر کرج می باشد

    نظرات