مهندسان سرمایه های فکری برای توسعه همه جانبه هستند

مراسم گرامیداشت روز مهندس با همکاری نظام های مهندسی ساختمان ، کشاورزی و معدن و نیز بسیج مهندسین استان قم برگزار شد.

در ابتدای این مراسم مهندس مقومی رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم با خیر مقدم گویی به مهندسان و مسئولان حاضر در این مراسم ضمن عرض تبریک به مناسبت روز مهندس و میلاد حضرت فاطمه زهرا(س) رسالت مهندسان در رشته های مختلف در جهت عمران و آبادانی کشور را خطیر برشمرد.

در ادامه نمایندگان تشکل های مهندسی استان قم به بیان نظرها  و مشکلات  رشته های خود پرداختند.

دکتر بهرام سرمست استاندار قم  نیز در این مراسم ، طی سخنانی ضمن تبریک میلاد حضرت فاطمه زهرا (س)، با اشاره به جرقه های توسعه کشور در قرن معاصر اظهار کرد: در قرن حاضر تلاش های زیادی برای جبران عقب ماندگی ها صورت گرفت.

وی تئوری های توسعه که دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی متولی آن هستند را مورد توجه قرار داد و با اشاره به تئوری خطی دنباله روی از غرب برای توسعه افزود: در مقابل این تئوری کسانی قرار دارند که بازگشت به سنت ها را در پیش گرفته اند.

وی گفت: به نظر می آید رویکردی بینابینی وجود دارد و آن پاسداری از الگوهای ایرانی و اسلامی و در عین حال عدم غفلت از نوآوری و فناوری های جدید است.

سرمست افزود: این الگو باید مورد توجه مهندسین در حوزه های مختلف خصوصا ساختمان سازی باشد.

آینده پژوهی  در راستای ایفای نقش مهندسین ضروری است

استاندار قم همچنین آینده پژوهی را در راستای ایفای نقش مهندسین ضروری دانست و گفت: بایستی تاریخ خود را شناخته و با آشنایی با شرایط حال و چشم انداز آینده برنامه ریزی کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ترسیم جایگاه نظام مهندسی در بخش های مختلف را مورد تاکید قرار داد و گفت: توصیه من به تمام مسئولین اجرایی استان این است که خود را بی نیاز از مشورت با تشکل ها و مهندسین در حوزه های مختلف نبینند.

نماینده عالی دولت در استان با بیان اینکه برای پیشرفت کشور تنها منابع طبیعی کافی نیست گفت: مهندسین که جزء منابع انسانی کشور اند، سرمایه های فکری برای توسعه همه جانبه هستند.

سرمست اجرای صحیح سیاست های دولتمردان در کشور را یکی از رسالت های جامعه ی مهندسی دانست و خاطرنشان کرد: در کنار این وظیفه ی خطیر مهندسین باید بر سیاست های کلان نظارت کرده و دولت را در سیاست گذاری یاری دهند.

تولید و صدور خدمات فنی و مهندسی ر یکی از اقتضائات دنیای جدید است

استاندار قم تولید و صدور خدمات فنی و مهندسی را یکی از اقتضائات دنیای جدید دانست و گفت: مهندسین نباید محدود به یک عرصه خاص شوند.

جعفر محمد نژادم عاون سازمان انرژی‌های تجدید پذیر و تولید برق وزارت نیرو نیز در این مراسم اظهار داشت: پایین بودن بهره‌وری مهم‌ترین مشکل کشور است.

وی افزود: بهره‌وری انرژی در ادارات کشور وضع بسیار اسفباری دارد، با اجرای برخی اصول و راهکاری‌های بی هزینه مبحث بهره‌وری انرژی به‌راحتی در ساختمان‌های دولتی امکان‌پذیر است، اگر فقط لامپ‌های کم‌مصرف در ادارات دولتی نصب شود ۲۵ درصد در مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌شود.

بیشترین حجم از اسراف و هدر رفت انرژی در دل ساختمان‌های دولتی اتفاق می‌افتاد


معاون سازمان انرژی‌های تجدید پذیر و تولید برق وزارت نیرو گفت: بیشترین حجم از اسراف و هدر رفت انرژی در دل ساختمان‌های دولتی اتفاق می‌افتاد، در همین مکانی که امروز این مراسم برگزار می‌شود حجم بسیار زیادی انرژی و لامپ بی‌مورد روشن است، با ادامه وضع موجود تابستان سال آینده شاهد خاموشی‌های پی‌درپی خواهیم بود.

محمد نژاد ابراز کرد: از ظرفیت ۶۰ هزار مگاواتی برق کشور ۳۰ هزار مگاواتی در زمینه سرمایشی در ۲۰ روز پیک مصرف فصل تابستان، مصرف می‌شود، استان قم با داشتن ۳۰۰ روز آفتابی و کویر برای احداث انرژی‌های تجدید پذیر دارای ظرفیت مثال‌زدنی است اما تاکنون از این ظرفیت هیچ استفاده‌ای نشده است.

وی مشکل آب در کشور را خطرناک دانست و تاکید کرد: آب در بسیاری از مناطق ایران از مرز بحران گذشته که توسعه فرو چاله‌ها از نمودهای بیرونی آن است، با احداث و توسعه انرژی‌های تجدید پذیر می‌توان از بحرانی شدن بیشتر کشور در مسئله آب جلوگیری کرد.

معاون سازمان انرژی‌های تجدید پذیر و تولید برق وزارت نیرو اسراف در مواد خوراکی و عدم استفاده مجدد از ظرفیت زباله‌ها را مورد توجه قرار داد و عنوان کرد: ۷۰ درصد زباله‌های تولیدشده در ایران پس‌مانده خوراکی است، در کشور ژاپن اخیر سطل‌های زباله با فرهنگ‌سازی درست از سطح خیابان‌های عمومی شهر کاملاً جمع‌آوری‌شده است.

محمد نژاد اضافه کرد: امروز ۷۰۰ مگاوات انرژی‌های تجدید پذیر در کشور تولید می‌شود، توسعه انرژی‌های تجدید پذیر وظیفه تمام نهادها و سازمان‌هایی که نسبت به معضل ریز گردها، خشک‌سالی، بیکاری‌ها و مهاجرت دغدغه دارند، ایران درگذشته نه‌چندان دور سردمدار انرژی‌های تجدید پذیر در جهان بوده و امروز قرار نیست اتفاق خاصی بیفتد باید به دنبال احیای ظرفیت‌های مغفول شده باشیم.

در بخش پایانی مراسم تعدادی از مهندسان نظام های مهندسی ساختمان ، کشاوری و معدن مورد تجلیل قرار گرفتند.

لینک اصل خبر در سایت سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم

    منبع خبر

    سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم

    سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم

    سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم یک انجمن در شهر قم می باشد

      نظرات