نشاط اجتماعی از نظر تا مقام عمل

نشاط اجتماعی از نظر تا مقام عمل

اگر یکی از فلسفه‌های نوروز را، شروعی دوباره و ایجاد انگیزه و نشاط مجدد برای ادامه مسیر زندگی بدانیم، نقش اجتماع و داشتن یک نیرو و محرک جمعی برای شروع یک سال جدید، غیر قابل انکار است.

مردم ؛چه ساکنان یک شهر و چه مسافران و گردشگرانی که در ایام نوروز به شهرهای مقصد سفر می‌کنند، مجموعه‌ای را می‌سازند که می‌تواند برآیندی از آنچه به لحاظ روحیه و نشاط اجتماعی در حال و در آینده است، محسوب شوند.

در این میان، «شهر» به‌مثابه پایگاه اصلی هر جامعه که میزبانی از ساکنان و مسافران را بر عهده دارد، رکنی اساسی‌ست که آمادگی‌اش چه به لحاظ زیرساختی و چه از نظر تجمیع و مهارت نیروی انسانی، بسیار حیاتی و اثرگذار است.

اگر جزیی‌تر و به بهانه نوروز پیش رو، به «شهر» و موقعیت شمال کشورمان نگاه کنیم و با توجه به اینکه این خطه پهناور و زیبای ایران، در شروع  سال، پذیرای میلیون‌ها مسافر و گردشگر خارجی و داخلی‌ست، به نقش مهم شهرهای شمالی در فرآیند توسعه شهری و اجتماعی و ایجاد و بسط نشاطی پویا و فراگیر، بیشتر پی خواهیم برد.

در این بین، نقش مهم شهرداری‌ها، چیزی فراتر از آنچه که می‌پنداریم است.

ساری به‌عنوان مرکز استان مازندران که به دلیل همسایگی با دریای همیشگی خزر (مازندران) و نزدیکی به پایتخت، یکی از مراکز عمده هدف مسافری و گردشگر پذیری‌ست، همواره و نه فقط در ابتدای سال، مقصد بیشمار مسافر است.

شکی نیست که در سامان‌دهی شرایط کلی روزهای ابتدایی هر سال و نوروز، هماهنگی میان تمام دستگاه‌های کلان و خرد مازندران و مرکز این استان در ایجاد شرایط بهتر و مناسب‌تر برای مردم و گردشگران، امری واجب و لازم است که مدیریت کلان آن بر عهده استانداری به‌عنوان نماینده دولت است. اما هر کدام از سازمان‌ها و نهادهای مرتبط، خود دارای سازوکارهایی هستند که اگر در ابتدا توسط خودشان جدی گرفته نشود، آن هماهنگی کلی به وجود نخواهد آمد.

در ساری به‌عنوان مرکز استانی که قطب بزرگ گردشگری کشور محسوب می شود، شهرداری؛ به‌خصوص در این سال‌ها، نقشی غیرقابل انکار در ایجاد آمادگی بهتر مرکز استان جهت پذیرایی از مسافران نوروزی داشته است. شهرداری ساری که از زمان حضور «مهدی عبوری» توجه هم‌اندازه به فرهنگ و عمران را دستور کار خود و مجموعه مدیریت شهری قرار داده است، ضمن توجه به توسعه شهر از نظر زیرساخت فنی و عمرانی که در گسترش پل‌ها و بزرگراه‌ها و ترمیم راه‌های شهری (و تا جایی که از نظر قانونی و سازمانی امکان‌پذیر بود؛ حومه شهری) و ساخت اماکنی که تبدیل به هویت شهر ساری شدند و نکاتی جزیی‌تر مانند ترمیم آسفالت خیابان‌ها و سنگ‌فرش معابر و... نمود پیدا کرد، همزمان به برنامه‌ریزی فرهنگی و تحکیم و گسترش فرهنگ گردشگرپذیری و ایجاد یک محیط شهری شاداب جهت ارائه بهتر هویت و فرهنگ غنی مازندرانی به گردشگران، اهتمام ورزید.

نگاهی به برنامه‌های فرهنگی صورت گرفته توسط شهرداری ساری با این هدف همچون؛ راه‌اندازی تور رایگان ساری‌گردی برای مسافران با هدف شناساندن ظرفیت‌های متنوع گردشگری و تاریخی و فرهنگی به غیرمازنی‌ها، ایجاد کمپ‌های راهنمایی مسافران در سه نقطه اصلی شهر، نصب المان‌های نوروزی متنوع با نگاه ویژه به فرهنگ و هویت بومی مازندران و بسط فرهنگ فولکلور و توسعه و بسط طراوت شهری با نگاه خاص به مسافران و نگاه عام به کلیه شهروندان ساروی، بخشی از فرآیندی‌ست که شهرداری ساری در این سال‌ها پی گرفته و عملی ساخته که به گواه آمار و مستندات، مورد توجه اغلب گردشگران نیز قرار گرفته است.

درباره مازندران و ساری، همواره گفته شده و می‌شود که با توجه به ظرفیت‌های متنوع و متعدد و دارا بودن مواهب خدادادی و طبیعی و سرمایه عظیم و مستعد انسانی، می‌تواند و می‌بایست تبدیل به قطب اصلی گردشگری کشور و حتی خاورمیانه شود. این مساله که در کنار ایجاد اشتغال پایدار می‌تواند به لحاظ تزریق روحیه نشاط و سرزندگی اجتماعی هم بسیار موثر عمل کند، خوشبختانه توسط تیم مدیریت شهری ساری در این‌ سال‌ها مورد توجه قرار گرفته است و طبق همان اصل و نکته‌ای که پیشتر اشاره شد، اگر هماهنگی بهتری بین دیگر دستگاه‌ها و نهادها دراین باره صورت بگیرد، قطعا در آینده نزدیک شاهد شکوفایی هر چه بهتر و بیشتر گردشگری در ساری و مازندران و افزایش روحیه و نشاط اجتماعی خواهیم بود.

روابط عمومی و امور بین الملل شهرداری ساری

لینک اصل خبر در سایت شهرداری ساری

    منبع خبر

    شهرداری ساری

    شهرداری ساری

    شهرداری ساری یک شهرداری در شهر ساری می باشد

      نظرات