قنات تنها یک سازه نیست بلکه یک فرهنگ است

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی در سمینار قنات و سازگاری با کم آبی گفت: قنات فقط یک سازه پیچیده و استثنایی نیست بلکه یک فرهنگ و تمدن است و قنات مثل پدری است که موجب جمع شدن همه فرزندان دور هم می شود.

به گزارش روابط عمومی آب منطقه ای خراسان رضوی، محمد علایی اظهار داشت:  قنات تمدن و فرهنگ و سازه ای  جهانی بنا کرده که بی نظیر است. قنات همانند رشته تسبیحی است که در زمان های مختلف گفت و گو های درون بخشی و برون بخشی را ایجاد کرده است .

وی عنوان کرد: آدم هایی که در حوزه قنات هستند افرادی بسیار صلح جو هستند. در حوزه تمدن کاریزی افرادی مثل اسکندر و چنگیز و هیتلر و موسولینی و غیره نداشتیم.به عبارت دیگر قنات و تمدن کاریزی  گم شده دنیای امروز ماست. چکیده تمدن قنات همین حرف ها و شعار هایی است که امروز برای نجات آب سر می دهیم. از قبیل برداشت متعادل آب ، سازگاری با کم آبی کشت متعادل با میزان آب و غیره .

علایی با اشاره به این که در گذشته رفتار های اجتماعی هم متاثر از قنات بوده است افزود: در طول تاریخ و در تمدن کاریزی تامین و توزیع و حفاظت از آب توسط مردم انجام می شده و این باعث شده که نهاد های ریشه دار و کارامد و قوی مردمی در کنار این تمدن آبی شکل بگیرد. بسیاری از موارد مرتبط با آب و کشاورزی در گذشته توسط خود کشاورزان انجام می شد .

وی با اشاره به این که مدیریت آب بدون حضور کشاورزان و فقط توسط بخش دولتی قابل برنامه ریزی نیست ادامه داد: تجربه مدیریت یک طرفه آب و بدون مشارکت مردم ، تجربه ای شکست خورده و غلط است .

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: مدت ها پیش از آن که اروپایی ها به این موضوع برسند که آب کالاست ، در تمدن کاریزی این موضوع اثبات شده بوده و اجرایی می شده است . این موضوع بالاترین سطح سازگاری با کم آبی را برای تمدن کاریزی فراهم آورده بود .

علایی با اشاره به این که قدرت اجرایی عرف از قانون بیشتر است تصریح کرد: اقتصاد در تمدن کاریزی عرف و مبنا بوده است و این گمشده های ما در جامعه و مدیریت آب است و بر این اساس توسعه و پیشرفت ما باید با توجه به ظرفیت های محیط زیستی مان باشد .

وی اذعان داشت: حتی با تکنولوژی امروز هم نمیتوان قنات قصبه گناباد را حفر کرد و آب منطقه ای آماده است که پیش گام شود و از تحقیق های  جامع درباره تمدن آبی کاریزی و سازگاری با کم آبی حمایت کند .

لینک اصل خبر در سایت شركت آب منطقه‌ای خراسان رضوی

    منبع خبر

    شركت آب منطقه‌ای خراسان رضوی

    شركت آب منطقه‌ای خراسان رضوی یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات