ازسرگیری فعالیت طرح آبرسانی غدیر برای انتقال آب به شهرها و روستاهای خوزستان

ازسرگیری فعالیت طرح آبرسانی غدیر برای انتقال آب به شهرها و روستاهای خوزستان


معاون طرح و توسعه شبکه‌های آبیاری و زهکشی سازمان آب و برق خوزستان در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون) افزود: به‌رغم پراکندگی تعمیرات و سیلاب‌های فراوان امسال، این تعمیرات طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده طی سه ماه در سه بازه به حدود ۴۹ کیلومتر در مدت زمان تعین شده به اتمام رسید.
"آرش محجوبی" با اشاره به اینکه این کانال با دبی عبوری حدود ۸۰ مترمکعب بر ثانیه علاوه بر تامین آب کشاورزی، در میان‌مدت نیز تامین‌کننده آب موردنیاز طرح آبرسانی غدیر است، ادامه داد: از آنجا که این کانال تامین‌کننده آب شرب بود، امکان تعمیرات سالیانه آن فراهم نبود و کانال دچار تخریب و شکستگی‌های اساسی شد.
وی تصریح کرد: با توجه به پیش‌بینی بارندگی‌های مناسب سال جاری، امکان قطع آب میسر شد و به‌منظور جلوگیری از قطع آب طرح غدیر در فصل گرما، تعمیرات اساسی آن در دستور کار سازمان آب و برق خوزستان قرار گرفت.
محجوبی خاطرنشان کرد: درحال‌حاضر جریان آب در کانال مذکور برای مصارف کشاورزی و تامین آب طرح آبرسانی غدیر از سر گرفته شده است.

انتقال آب شرب باکیفیت به شهرهای اهواز، آبادان، خرمشهر، شادگان، دشت‌آزادگان و روستاهای مسیر
معاون آبرسانی سازمان آب و برق خوزستان نیز از آغازبه‌کار مجدد تاسیسات ایستگاه پمپاژ ام‌الدبس به‌عنوان قلب تپنده طرح غدیر خبر داد و گفت: انتقال آب شرب باکیفیت و پایدار به شهرهای اهواز، آبادان، خرمشهر، شادگان، دشت‌آزادگان و روستاهای مسیر از سر گرفته شد.
"صابر علیدادی" افزود: با انجام تعمیرات و ترمیم شکستگی‌های کانال‌پای، از این پس با مشکل قطعی آب از این حیث در طرح غدیر مواجه نیستیم و انتقال آب باکیفیت به‌صورت مداوم انجام خواهد شد.
وی اظهار امیدواری کرد، با این اقدام و رصد لحظه‌ای سیستم‌های بهره‌برداری و نگهداری و عکس‌العمل سریع، پاسخگوی نیاز مردم در این زمینه بوده و انتقال آب باکیفیت و پایدار صورت گیرد.
کانال پای‌پل به‌طول ۱۰۷ کیلومتر با هدف تامین آب کشاورزی اراضی شمال کرخه در سال ۱۳۹۰ به بهره‌برداری رسیده است. در افق طرح غدیر، تامین آب آشامیدنی شهرهای تحت پوشش از سد دز پیش‌بینی شده، اما درحال حاضر به‌دلیل مسایل اعتباری، آب موردنیاز به‌صورت موقت از طریق کانال پای‌پل و سد کرخه تامین می‌شود.
لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات