آمادگی فرودگاه‌های کشور برای برقراری پروازهای نوروزی

آمادگی فرودگاه‌های کشور برای برقراری پروازهای نوروزی

قائم مقام مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در امور فرودگاه‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، با اشاره به اینکه نوروز یکی از مهم‌ترین ایام پیک پروازها در سال است، گفت: همه ساله در ایام پیک سفر شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران اقدامات خود را برای بررسی کارها و کسب آمادگی افزایش می‌دهد.

اسفندیاری با بیان اینکه شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران دو وظیفه اساسی  بر عهده دارد، افزود: تولی بخش ناوبری، اداره فضای کشور و فضای فرودگاه‌ها و همچنین ترمینال‌ها و محل‌های رفت‌وآمد مردم در فرودگاه‌ها بر عهده این شرکت است.

وی افزود: در بخش هوایی که شامل سیستم‌های ناوبری و کمک ناوبری، ارتباطی، راداری و نظارتی، عوامل پروازی نظایر باندها و اپرون‌ها، چراغ‌های روشنایی، سیستم‌های فنی و سیستم‌های آتش‌نشانی است، از حدود یک ماه پیش با ارسال دستورالعملی برای فرودگاه‌های کشور، فعالیت نوروزی شرکت فرودگاه‌ها آغاز شده است.

این عضو هیات مدیره شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران ادامه داد: تمامی این سامانه‌ها و دستگاه‌ها و عوامل پروازی مورد وارسی و بررسی مجدد قرار گرفته و می‌گیرند تا اشکالات احتمالی که می‌تواند در عملیات پروازی وقفه ایجاد کنند، برطرف شوند. به همین منظور به صورت مداوم با همکاران در فرودگاه‌ها ارتباط داریم و اقدامات آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

اسفندیاری با بیان اینکه ستاد عملیات نوروزی در شرکت فرودگاه‌ها به طور مستمر با معاونین و مسئولان ستادی شرکت جلسه تشکیل می‌دهد، گفت: اگرچه ما به صورت ۲۴ ساعته در تمام ایام سال به این مسائل می‌پردازیم، اما در ایام پیک سفرها مانند نوروز یا ایام حج به دلیل اینکه در مقطع کوتاهی تعداد زیادی سفر انجام می‌شود، حساسیت بیشتری وجود دارد.

الزام نمایش نرخ خدمات تجاری در پرتال فرودگاه‌ها

قائم مقام مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران به اقدامات انجام شده برای آماده سازی ترمینال‌ها برای سفرهای نوروزی نیز اشاره کرد و گفت: در بخش ترمینال‌ها و محوطه‌های فرودگاهی، اقدامات خوبی انجام شده تا محیطی شاد، زیبا و مفرح در فرودگاه‌ها برای مسافران نوروزی فراهم شود..

وی ادامه داد: این اقدامات شامل استمرار و بهبود خدماتی که در فرودگاه‌های کشور  ارائه می‌شوند و آماده سازی فضای  فرودگاه‌های مهرآباد، مشهد، شیراز، تبریز و سایر فرودگاه‌های کشور است. همچنین سعی شده تا عملیات ساختمانی و اقدامات توسعه‌ای در ترمینال‌ها تا پیش از این ایام به سرانجام برسد.

اسفندیاری با اشاره به ارتباط مستمر مدیران فرودگاه‌ها با گروه‌های درگیر در عملیات پروازی مانند ایرلاین‌ها، شرکت‌های هندلینگ و نیروهای انتظامی گفت: با برگزاری جلسات سعی شده است اشکالات و موانعی که می تواند موجب تاخیر پرواز شود، مرتفع شود. البته این مربوط به تاخیراتی است که قابل پیش‌بینی است. گاهی اوقات در حمل‌ونقل هوایی اتفاقاتی رخ می‌دهد که غیر قابل اجتناب است و قابل پیش‌بینی نیست و الزامات ایمنی موجب می‌شود گاهی اوقات تاخیری به وجود بیاید. سازمان هواپیمایی کشوری نیز در این زمینه بر تمام بخش‌ها اعم از فرودگاه‌ها و ایرلاین‌ها نظارت کافی داشته است.

این عضو هیات مدیره شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران به اقدامات صورت گرفته برای نظارت بر قیمت کالاها و خدمات در ترمینال‌های فرودگاهی اشاره کرد و افزود: نگاه ویژهای وجود دارد که نرخ های مجموعه‌های تجاری و خدمت‌رسان منصفانه و مشخص باشد. از فرودگاه‌ها خواسته‌ایم که نرخ‌ها بر روی پرتال نوروزی هر فرودگاه قرار گیرد.

وی ادامه داد: نظارت حتما وجود دارد. اما مهم این است که مردم از نرخ خدمات آگاه باشد. کسی حق ندارد خدمات خود را با نرخ‌های لحظه‌ای به فروش برساند. هزینه در فرودگاه‌ها ممکن است درصد اندکی از باقی نقاط بیشتر باشد و در همه جای دنیا نیز چنین است. البته سطح خدمات نیز باید بالاتر باشد.

اسفندیاری افزود: تاکید ما بر این است که در بخش‌های مختلف تجاری در فرودگاه‌ها، برندها حضور داشته باشند. چراکه برند مجموعه‌ای از اعتبار و اعتماد مردمی است و همواره مراقبت می‌کند که اعتبار خود را با نرخ‌های غیرمنصفانه تخریب نکند.

آمادگی برای دریافت گزارش‌های مردمی

قائم مقام شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با اشاره به راهکارهای ثبت شکایت‌ها و پیشنهادها درباره فرودگاه‌های کشور گفت: برای همه فرودگاه‌های کشور یک سامانه پیامکی با شماره ۱۰۰۰۷۰۶۹ پیش‎بینی شده است واگر هموطنان نقصی در فرودگاه می‌بینند و یا پیشنهاد یا انتقادی دارند، می‌توانند با استفاده از این شماره گزارش کنند. از آنجا که شماره افراد در این سامانه ثبت می شود، حتما نتیجه اقدام به اطلاع خواهد رسید.

وی ادامه داد: ما موظفیم که خدمت‌رسانی لازم را به مسافران در حیطه کاری خود انجام دهیم. بخش های مختلفی در فرودگاه‌ها مشغول به کارند که سعی می کنند در قالب یک مجموعه نظام مند و هماهنگ کار خود را انجام دهند. اگر مردم از بخش های دیگر نیز شکایتی داشته باشند، حتی اگر در حیطه فعالیت‌های شرکت فرودگاه‌ها نباشد، این شرکت پیگیری این شکایات را وظیفه خود می‌داند. بنابراین از مردم خواهش می کنیم اگر شکایتی دارند چه به صورت حضوری و چه به صورت پیامکی موضوع را اطلاع دهند.

اسفندیاری با اشاره به اینکه ستاد نوروزی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران از ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ آغاز به کار کرده است، گفت: از این تاریخ جلسات منظم ستاد نوروزی هم در ستاد شرکت فرودگاه ها و هم در فرودگاه ها بر گزار شده و بر همین اساس یک دستورالعمل ۳۰ بندی نیز برای برگزاری هرچه بهتر پروازهای نوروزی به فرودگاه ها ارائه شده است.

وی ادامه داد: سفرهای نوروزی اساسا از ۲۵ اسفند ماه شروع شده و تا ۱۵ فروردین ادامه دارد. هرچند این بازه ممکن است به علت تعطیلی‌های قبل یا بعد از عید نوروز کمی طولانی‌تر شود. در این بازه پروازها بر حسب استقبال مردم و بر اساس نیازی که در بازار وجود دارد، توسط شرکت‌های هواپیمایی برنامه‌ریزی می‌شوند. شرکت فرودگاه‌ها برای پذیرش تمام پروازهای برنامه‌ای و فوق‌العاده در این بازه آمادگی دارد.

اسفندیاری در انتها گفت: امیدواریم با مجموعه این اقدامات، هموطنان عزیز در ایام نوروز سفرهای خوبی را در فرودگاه‌های مبدا و مقصد تجربه کنند و از سفر خود لذت ببرند.

لینک اصل خبر در سایت اداره کل راه و شهرسازی استان گلستان

    منبع خبر

    اداره کل راه و شهرسازی استان گلستان

    اداره کل راه و شهرسازی استان گلستان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات