توزیع میوه نوروزی در ۳۵ نقطه شهر/ بازار گل و گیاه بازگشایی می‌شود

توزیع میوه نوروزی در ۳۵ نقطه شهر/ بازار گل و گیاه بازگشایی می‌شود

در واپسین روزهای سال جمعیت زیادی از مردم را در خیابان‌های شهر می‌بینیم که برای خرید کالاهای مورد نیاز شب عید در رفت و آمد هستند، در این میان بسیاری شهروندان برای خرید مایحتاج خود به بازارهای شهرداری مراجعه می‌کنند.

در جوامع شهری امروزی اکثر شهروندان بخشی از مایحتاج روزانه خود را از بازارهای روز می‌خرند ، بازارهایی که حلقه اتصال مستقیم تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان است و با تعدیل قیمت‌ها فرصت مناسبی برای خرید مردم فراهم می‌سازد.

از سال ۱۳۸۹ با نگاهی جدید؛ بازارهای روز کوثر با عرضه مستقیم میوه و تره بار، فرآورده‌های پروتئینی و لبنی، خوار و بار، کالاهای بازرگانی و به طور کلی مایحتاج عمومی و سبد کالای خانوار و با هدف تامین نیاز و مایحتاج روزمره شهروندان در نقاط مختلف شهر احداث شده است و در حال حاضر با بررسی‌های انجام شده توانسته همواره با تحصیل رضایت مردم و موفقیت همراه شود .

در سال‌های اخیر توسعه کمّی بازارهای تحت پوشش سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری اصفهان مورد توجه بوده، اما بُعد کیفی آنها مورد غفلت قرار گرفته بود که در این دوره کیفی‌سازی ارائه کالا و خدمات انجام شده است و به گفته مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری اصفهان در آستانه سال جدید عرضه اقلام با کیفیت در اولویت کار سازمان قرار دارد .

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص طرح‌های کمّی و کیفی بازارهای کوثر، نحوه توزیع میوه‌های نوروزی، نحوه نظارت بر کیفیت و قیمت گوشت و مواد پروتئینی، بازگشایی بازار گل و گیاه همدانیان، آخرین اخبار از پروژه بازار خشکبار اصفهان گفت و گویی را با «محمد مجیری» مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری اصفهان انجام داده‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

تحولات کمّی و کیفی عرضه مایحتاج مردم در فروشگاه‌های کوثر در سال‌جاری چگونه بوده است؟

۱۴ فروشگاه عرضه مستقیم کالاها و مایحتاج مردم با برند «کوثر» در موقعیت‌های مختلف جغرافیایی شهر اصفهان دائر شده است؛ از زمانی که مسئولیت این سازمان را عهده‌دار شدم، بر کیفی‌سازی خدمات در فروشگاه‌های کوثر تاکید داشتم و خوشبختانه طی یکسال اخیر موفق به ارتقای سطح کیفی خدمات در این بازارها شدیم.

دگرگونی خاصی تحت عنوان پوست‌اندازی بازارها ایجاد شده و بازارها از لحاظ نور، سرمایش، گرمایش و ارائه خدمات مجهز شدند که این اقدام در نوع خود طی مدت زمانی کوتاه بی‌نظیر بوده است.

یکی دیگر از موارد مهم بازارهای کوثر عرضه میوه و مواد پروتئینی است؛ بسیاری مردم درخواست دست‌چین کردن میوه‌ها را داشتند که این خواسته شهروندان در سال‌جاری محقق شد و به شهروندان نوید می‌دهم که در تمامی بازارها این امکان وجود دارد و در جهت تکریم مردم وکیفی‌سازی خدمات اتفاق می‌افتد، چرا که اعتقاد داریم انتخاب مواد غذایی حق مردم است و چیزی نباید به آنها تحمیل شود.

با توجه به نوسانات قیمت‌ها، توزیع مواد پروتئینی در بازارهای کوثر چگونه است؟

طی روزهای اخیر با توجه به افزایش قیمت مواد گوشتی و پروتئینی، توزیع این کالاها با هماهنگی ستاد تنظیم بازار و پشتیبانی امور دام انجام و گوشت قرمز و سفید گرم و منجمد با هدف تنظیم بازار در کوثرهای ۱۴ گانه شهرداری اصفهان عرضه کردیم تا قیمت‌ها به تعادل برسد.

برای توزیع میوه شب عید چه برنامه‌ای دارید؟

پرتقال و سیب وارداتی یا خریداری شده از طریق تعاونی روستایی در فروشگاه‌های کوثر از ۲۴ اسفندماه در ۳۵ نقطه شهر توزیع می‌شود که شامل ۱۴ بازار کوثر، ۱۰ مرکز تعاونی روستایی و ۱۱ مرکز تعیین شده توسط اتاق اصناف است.

توزیع گوشت منجمد در بازارهای کوثر چه زمانی انجام می‌شود؟

در حال حاضر عرضه گوشت کم است و میزان گوشتی که توسط ستاد پشتیبانی امور دام استان اصفهان به بازارهای کوثر اختصاص داده می‌شود، در این بازارها توزیع می‌شود؛ ممکن است در طول هفته یک یا دو روز سهمیه گوشت دولتی به اصفهان اختصاص پیدا کند، به هر حال تقاضا زیاد و عرضه کم است و باید به مشکلات رسیدگی کرد تا مردم برای تامین گوشت با مشکل مواجه نباشند.

هر مقدار گوشت به بازارهای شهرداری اختصاص یابد، به صورت کامل در بین خریداران توزیع می شود، البته مردم باید ثبت‌نام کرده و شماره دریافت کنند تا طبق نوبت، خرید خود را انجام دهند.

متاسفانه نمی‌توان اعلام کرد که گوشت دولتی چه روزی در بازارهای کوثر توزیع می‌شود، هرچند بهره‌برداران این بازارها می‌توانند زمان توزیع گوشت را با ارسال پیامک به مشتریان خود اطلاع رسانی کنند؛ باید سهمیه گوشت استان و شهر اصفهان با توجه به جمعیت آن افزایش پیدا کند که ستاد تنظیم بازار در این باره تمهیداتی در نظر گرفته است.

نحوه نظارت بر کیفیت و قیمت گوشت و مواد پروتئینی بازارهای کوثر چگونه است؟

یکی از افتخارات فروشگاه‌های کوثر وجود ناظران بهداشتی و دامپزشکی است که به صورت دائم در این بازارها مستقر هستند؛ این ناظران که با لباس فرم مشخص در بازارهای کوثر حضور دارند، ضمن نظارت بر کیفیت محصولات پروتئینی به سوالات شهروندان نیز پاسخ می‌دهند.

علاوه بر این ناظران، بازرسان سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری اصفهان به صورت محسوس و نامحسوس قیمت اجناس را کنترل می‌کنند، بدین صورت که بازرسان همه روزه ساعت ۴:۳۰ بامداد به میدان مرکزی میوه و تره بار مراجعه و قیمت میوه‌ها را احصا و برای بازارها فاکس می‌کنند؛ فروشندگان موظف به درج قیمت‌ها بر روی کالاهای خود هستند.

توزیع میوه در بازار کوثر روزانه است؟

از ۲۴ اسفندماه میوه شب عید که از سوی ستاد تنظیم بازار خریداری شده در ۱۴ بازار کوثر عرضه می‌شود؛ در میدان مرکزی میوه و تره بار اصفهان نیز آمادگی لازم از سوی سازمان وجود دارد و سرویس‌دهی به میوه فروشی‌های خرد از طریق این میدان انجام می‌شود؛ در این میدان بیش از ۲۲۰ واحد غرفه فروش میوه و ۲۵۰ واحد فروش سبزی به صورت شبانه روز فعال هستند.

خوشبختانه در روزهای پایانی سال با کمبود هیچ گونه میوه‌ای در میدان روبه رو نیستیم و اقلام با قیمت مناسب به دست مردم خواهد رسید.

گویا مرغ دولتی دیگر در بازارهای کوثر توزیع نمی‌شود؟

میزان توزیع مرغ کم و کفاف جمعیت شهر اصفهان را نمی‌دهد؛ معتقدیم آنچه هست باید توزیع شود تا تعادل در بازار ایجاد و نوسانات قیمت کاهش پیدا کند؛ باید سهمیه شهر و استان افزایش پیدا کند تا مردم برای تامین مایحتاج پروتئینی خود نگرانی نداشته باشند.

ساعت فعالیت بازار کوثر در نوروز چگونه خواهد بود؟

بازارهای روز کوثر در طول ایام نوروز ۹۸ به غیر از روز اول و سیزدهم نوروز آماده سرویس‌دهی به شهروندان است.

بسیاری از شهروندان برای گل آرایی سفره‌های هفت سین به بازار گل و گیاه مراجعه می‌کنند، از حال و هوای این بازار برای مردم بگویید.

مردم اصفهان علاقه عجیبی به گل و گیاه دارند، مراجعه زیاد و حجم بالای خرید آنها از بازار گل وگیاه همدانیان مُهر تاییدی بر این صحبت است.

بازار گل و گیاه شامل بخش گل‌های شاخ بریده، گل‌های آپارتمانی، گل‌های باغچه‌ای، غرفه گل‌آرایی، ماهیان زینتی و بخش لوازم آلات مربوط به گل و گیاه است؛ به طور معمول در هفته گروه‌های دانش‌آموزی از مدارس مختلف شهر برای بازدید از بازار گل و گیاه همدانیان به این محل مراجعه می‌کنند تا با فرهنگ استفاده از گل بیشتر آشنا شوند.

از مدتی قبل مناسب‌سازی بازار گل و گیاه همدانیان در دستور کار قرار گرفت و تغییرات خوبی برای ارائه خدمات بهتر به شهروندان در آن صورت گرفته است که روز چهارشنبه هفته جاری ساعت ۱۹ با بازدید شهردار اصفهان از این مجموعه، شاهد بازگشایی مجدد بازار خواهیم بود.

منتظر حضور مردم در آیین بازگشایی بازار گل وگیاه همدانیان هستیم تا با کیفی‌سازی خدمات در بازار گل وگیاه آشنا شوند و در مقایسه با شرایط قبل، تفاوت‌ها را احساس کنند.

با توجه به اینکه غرفه‌هایی در این بازار به مشاغل خانگی اختصاص یافته، فعالیت این غرفه‌ها چگونه است؟

یکی از مواردی که در جهت آیین‌نامه ماده ۱۶ قانون بهبود فضای کسب و کار جزء وظایف شهرداری‌ها به شمار می‌رود حمایت از مشاغل خانگی است.

در بازار گل و گیاه همدانیان غرفه‌هایی در نظر گرفته شده تا افرادی که در منزل فعالیت‌های هنری انجام می‌دهند، آنها را بدون واسطه به مردم ارائه کنند؛ حتی شهروندان می‌توانند مایحتاج سفره هفت‌سین خود را از بازار گل وگیاه همدانیان خریداری کنند، زیرا خرید تولیدات کسانی که محصول هنر دست خود را بدون واسطه عرضه می‌کند، بسیار مقرون به صرفه خواهد بود؛ پس از انتقال بازار گل و گیاه به باغ تندرستی، محل فعلی به صورت کامل به بازار مشاغل خانگی اختصاص می‌یابد.

افرادی که دارای پروانه مشاغل خانگی بوده و متقاضی غرفه در این بازار هستند می‌توانند به سازمان ساماندهی مشاغل و فرآورده های کشاورزی شهرداری اصفهان به نشانی حدفاصل خیابان‌های هشت بهشت و رکن الدوله، کنار گذر اتوبان شهید صیادشیرازی، نبش کوچه احسان مراجعه کنند.

البته در راستای مناسب‌سازی جمعه بازار نیز با کمک شهرداری منطقه ۱۴ و سازمان خدمات موتوری خدمات خوبی انجام شده که تا پایان سال شهروندان نتیجه این اقدامات را مشاهده خواهند کرد.

عملکرد سازمان در سال ۹۷ چگونه بوده است؟

همانگونه که از عنوان سازمان «ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده های کشاورزی» مشخص است، ساماندهی مشاغل یکی از مهمترین اهداف مهم این سازمان به شمار می‌رود؛ در شهر اصفهان ۸۰ هزار واحد صنفی فعالیت دارند که بسیاری از این مشاغل مزاحم یا آلاینده هستند و باید به خارج شهر منتقل شوند.

در شهر اصفهان مطالعات جامعی داریم که نتیجه آن تا پایان سال مشخص و صنوف به دسته‌های مختلف تقسیم‌بندی شده تا بر اساس اولویت به خارج شهر منتقل یا در محل ساماندهی شود.

یکی از پروژه‌های در حال انجام، پروژه بازار خشکبار در میدان مرکزی میوه و تره بار اصفهان است، در واقع قصد داریم ۱۱۱ واحدی که در حال ساخت است را برای انتقال واحدهای خشکبار خیابان‌های ولی عصر، جهاد، صارمیه اختصاص دهیم.

این اتفاق چه زمانی محقق می‌شود؟

روز گذشته در شورای شهر لایحه‌ای تصویب شد که بر اساس آن ۲۷ واحدی که در پروژه بازار خشکبار آماده شده تا اوایل سال آینده در اختیار صنف خوار و بار و خشکبار اصفهان قرار گیرد و مابقی نیز به ترتیب واگذار شود؛ به اذعان واحدهای صنفی که از تهران و تبریز به اصفهان سفرکرده و مجموعه خوارو بار و خشکبار در حال احداث میدان مرکزی میوه و تره بار شهرمان را بازدید کردند، قطب بزرگ خوارو بار و خشکبار استان اصفهان در حال شکل‌گیری است که در ایجاد اشتغال و ساماندهی صنوف بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری اصفهان

    منبع خبر

    شهرداری اصفهان

    شهرداری اصفهان

    شهرداری اصفهان یک شهرداری در شهر اصفهان می باشد

      نظرات