مدیریت شهری ساری هرگز مانند دولت و مجلس رفوزه نخواهد شد/ محبوب تر از عبوری نداریم

مدیریت شهری ساری هرگز مانند دولت و مجلس رفوزه نخواهد شد/ محبوب تر از عبوری نداریم

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل شورای اسلامی شهر ساری، در این نشست که صبح سه شنبه ۲۱ اسفند ماه ۹۷ در تالار جلسات شورا برگزار و سه ساعت به طول انجامید، وضعیت نامناسب معیشت مردم، وضعیت بودجه سال های ۹۷ و ۹۸ شهرداری ساری، پروژه های اولویت دار شهرداری ساری در سال ۹۸ ، انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، چرایی عدم حضور عبوری در جلسات شورای شهر و استانداری، تخریب شهردار ساری در محافل و رسانه ها، نقش حاکمیت در معضل درآمدهای پایدار شهرداری ها، انتقاد از عملکرد استاندار سابق مازندران، تاکید بر عملکرد بهتر مدیریت شهری ساری نسبت به دولت، معضل استانی زباله در مازندران، آخرین وضعیت نیروگاه زباله سوز ساری و دعوت از مهندسین عمران ساری برای بررسی صورت وضعیت های پیمانکاران شهرداری ساری از جمله محورهای مهم صحبت های نائب رئیس شورای اسلامی شهر ساری بود.

مشروح اظهارات علی اکبر زلیکانی در این نشست خبری به شرح زیر است:

وضعیت نامناسب معیشت مردم

* متاسفانه احساس خوبی از رسیدن سال جدید ندارم چرا که می دانم همه مردم دغدغه های اقتصادی و معیشتی دارند. بهار در حال آمدن است اما به نظر می رسد کمتر کسی حس و حال بهاری داشته باشد.

* قبل از حضور در این نشست خبری، بازدیدی از یکی از پروژه های مبادی ورودی ساری از منطقه جنوب شهر داشتم که همکاران شهرداری در آنجا سخت مشغول بودند. متاسفانه در مسیر ساری تاکام باز هم دو تن از شهروندان ما بر اثر سانحه از بین ما رفتند.

وضعیت بودجه سال های ۹۷ و ۹۸ شهرداری ساری

* با اینکه سیاست ما (شورا) بستن بودجه انقباضی برای شهرداری ساری در سال ۹۸ بود اما با حساب و کتاب های انجام شده در کمیسیون بودجه و حقوقی برخی از ردیف ها افزایش یافت.

* بودجه شهرداری ساری در سال ۱۳۹۱ رقم ۸۰ میلیارد تومان بود که در آن زمان بودجه شهرداری بابل ۱۰ میلیارد تومان بیشتر از ساری بود. حالا در شرایطی هستیم که بودجه خالص شهرداری ساری (بدون احتساب سازمان ها) در سال ۹۸ مبلغ ۶۱۹ میلیارد تومان است. این در حالی است که بودجه شهرهای همطراز ما در استان به سختی به ۲۰۰ میلیارد تومان می رسد. براساس اطلاعات من حتی ۱۳۰ میلیارد تومان متمم بودجه برای سال ۹۷ به زودی در شورا بررسی خواهد شد چرا که بودجه سال جاری شهرداری صد در صد محقق شده است.

* در بودجه سال ۹۷ شهرداری قطعاً انحراف داریم. اصلاح بودجه هم برای همین است و برخی از ردیف ها باید اصلاح شوند. با اینکه بودجه امسال صد در صد محقق شده اما می دانیم که برخی از ردیف ها عیناً محقق نشده است.

پروژه های اولویت دار شهرداری ساری در سال ۹۸

* تونل شهری شهید علمدار در میدان هلال احمر بحمدلله جواب داده و مشکلات ترافیکی در آن منطقه کاهش یافته است. پروژه های زیادی نیز در دستور کار هستند. در سال جدید اعتبارات خوبی برای آسفالت معابر گذاشته ایم و برای عملیات آسفالت وارد بسیاری از کوچه ها و کوی ها خواهیم شد.

* در سال ۹۸ در کنار آسفالت معابر، دو پروژه مهم در اولویت هستند. یکی ادامه مسیر داراب که شامل امورات تملکات و اجرای پل کابلی خواهد بود و دیگری ادامه فاز دوم بوستان ملل که ماهیت ملی دارد. این پروژه به توسعه گردشگری، اشتغال زایی و ایجاد درآمد پایدار در ساری کمک خواهد کرد.

* بوستان بانوان هم به زودی در اختیار بانوان شریف ساروی قرار خواهد گرفت. باغ بانوان قرار بود محصور شود تا ساختمان های پیرامونی اشرافی به آن نداشته باشند اما در حال حاضر این کار به بیش از ۱۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. باغ بانوان کاربری های زیاد و بی نظیری دارد.

انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی؛ شومن نمی خواهیم

* انتخابات در سال ۹۸ مقوله بسیار مهمی است. بسیاری از افرادی که در دوره های اخیر در مشارکت هرچه بیشتری مردم در انتخابات نقش آفرینی کرده بودند الان نسبت به حضور مردم نا امید هستند. دولت و مجلس به اتفاق هم شرایط نامناسبی را در کشور به وجود آورده اند. مراجعات زیادی در طول روز به دلیل مشکلات معیشتی داریم. عملکرد دولت اصلاً قابل دفاع نیست.

* برای نمایندگی مردم در مجلس گزینه هایی باید انتخاب شوند که شومن نباشند. برخی از منتخبان ما در مجلس در موضوع انتقال آب دریای خزر به سمنان کتک خوردند اما این طرح در نهایت با رای ۸۲ درصدی تصویب شد و جالب است که آقایان اینجا قهرمانانه رفتار می کنند!

* جالب است که در این وضعیت نابسامانی که مردم با آن دست و پنجه نرم می کنند، عزیزانی که در لیست دولت بودند و از حوزه ساری و میاندورود رای آوردند و مدعی هستند با استاندار هم رابطه حسنه و خوبی دارند، آنها هم الان حرف می زنند و مدعی هستند.  آنها می خواهند هم از توبره بخورند هم از آخور!! مردم این بار دیگر فریب نخواهند خورد. متاسفانه هرآنچه خواستند سر ما آوردند.

* دیگر نمی شود با رفتارهای پوپولیستی از مردم رای گرفت. مردم دیگر با این رفتارها آشنا هستند و برای رای دادن به عملکردها نگاه می کنند. باید برای مشارکت مردم در انتخابات تلاش کنیم.

* ما موظف به شرکت در انتخابات هستیم. رای دادن ما موثر است. رای ندادن ما یعنی اینکه عده ای بدون مشارکت ما چهار سال برایمان تصمیم بگیرند. عدم مشارکت ممکن است نام نمایندگانی را از صندوق ها خارج کند که نماینده واقعی مردم نباشند.

* نباید انتخابات خودمان را به یک منطقه یا جریان خاص گره بزنیم. باید به دنبال افراد سالم باشیم تا با بزرگترین مشکل امروز در فضای اداری کشور که فساد باشد، مبارزه کند.

* تصمیم گیری های اشتباه برای هر فردی پیش می آید. ما به اشتباهاتمان اقرار می کنیم. بنده اذعان می کنم که در دو انتخابات اخیر برگزار شده یعنی ریاست جمهوری و مجلس اشتباه کردم و شاید اگر زمان به عقب برگردد در انتخابات ریاست جمهوری رای سفید به صندوق بیندازم.

* اینکه می گویند زلیکانی بخاطر منافع شخصی، راهش را از نماینده فعلی ساری در مجلس جدا ساخته، واقعاً درست نیست.

* بنده قطعا کاندیدای انتخابات مجلس در سال ۹۸ نیستم. با اینکه فشارهای زیادی به بنده می آورند که وارد عرصه شوم. من معتقدم در جایگاه شورا می توان بسیار مثمر ثمرتر از یک نماینده مجلس بود.

چرایی عدم حضور عبوری در جلسات شورای شهر و استانداری

* ارتباطات ما (شورا) با آقای عبوری خوب است. حضوری یا تلفنی مسائل را بررسی می کنیم. ایشان در جلسه هیات رئیسه شورا حضور پیدا می کند و پاسخگوی مسائل مطروحه می شود. در ارتباط با چرایی عدم حضورش در شورا با ایشان صحبت کردم. ایشان دلش نمی خواهد فضای مدیریت شهری وارد حاشیه شود.

* شورایی که همه یک حرف بزنند ایراد دارد. اما اینکه تضارب آراء باشد نشان دهنده کارآمد بودن آن است. آقای دکتر قاسمی خواهرزاده شهردار است و در بین مسئولان نزدیک تر از ایشان به آقای عبوری نداریم اما همه می بینند که ایشان (قاسمی) به صراحت از برخی عملکردهای شهرداری انتقاد و مسائل را نیز پیگیری می کند.

* در خصوص عدم حضور عبوری در جلسات استانداری  من از شما (رسانه ها) می پرسم خروجی جلسات استانداری چیست؟ اینکه شهرداران مازندران را از شرق تا غرب دورهم جمع کنند و متکلم وحده شوند صحیح نیست. با این وضع، من هم باشم در آن جلسه شرکت نمی کنم.

زیرکی های خاص عبوری در کسب درآمدها قابلیت رسانه ای شدن ندارد

* آقای عبوری با اینکه رسانه ای و صدا و سیمایی است اما زیاد اهل حضور در رسانه ها نیست. ایشان شاید در زمان افتتاح پروژه ها در فضای رسانه ای و شبکه های اجتماعی حضور پیدا کند، اما تمایلی به حضور در رسانه ها ندارد.

* ای کاش می توانستیم هرآنچه که آقای عبوری در حوزه درآمدی انجام می دهد را رسانه ای کنیم. متاسفانه در خصوص دریافت اوراق تسویه از دولت که ایشان برای ساری اقدام کرده بودند در راهپیمایی ۲۲ بهمن امسال عده ای تلاش هایی برای سنگ اندازی کردند و به وزیر اقتصاد تاختند که چرا این اعتبارات را به ساری  می دهید. اتفاقاً به نتایجی هم رسیدند.

* من نمی توانم زیرکی ها و حربه های درآمدی های آقای عبوری را در بین رسانه ها مطرح کنم چرا که متعاقب آن تلاش های مسئولان شهرهای همسایه برای سنگ اندازی آغاز می شود.

* علیرغم مشکلاتی که در کار آقای عبوری وجود دارد، اما معتقدم محبوب تر از ایشان نداریم.

تخریب عبوری!

* متاسفانه از تریبون شورا برای تخریب آقای عبوری استفاده می شود. من در آغاز دوره چهارم شورا به آقای عبوری رای ندادم چرا که معتقد بودم شهردار نباید وارد فضای سیاسی و انتخابات شود. در ادامه دیدم که ایشان به خواسته های ما توجه می کند. وسط کار دیدم باید از ایشان حمایت کرد. امروز هم می گویم اگر دوستان نابخردی به خرج نمی دادند شاید شرایط از اینی که هست هم بهتر بود.

* عبوری متولد سال ۱۳۶۰ و جوان است. طبیعی است که ایراداتی هم داشته باشد. ایشان با رئیس مجلس، معاون رئیس جمهور و وزرا به راحتی جلسه می گذارد در حالی که بسیاری از مسئولان رده بالاتر از ایشان در این استان نمی توانند این جلسات را ترتیب دهند.

نقش حاکمیت در معضل درآمدهای پایدار شهرداری ها

* درآمد پایدار شهرداری ها موضوعی است که اولین بار شخص بنده آن را در استان مطرح کردم. این مشکل مبتلابه تمام شهرداری های کشور است. در تمام کشورها ۷۰ درصد درآمد شهرداری ها از طریق دولت تامین می شود اما در ایران از سال ۱۳۶۲ شهرداری ها تشکیلات خودگردان شناخته شدند و دیگر باید به سمت کسب درآمد می رفتند.

* تا زمانی که حاکمیت که در راس آن دولت قرار دارد، به شهرداری ها و مدیریت شهری نقش ندهد، برای شهرداری ها هیچ درآمد پایداری ایجاد نخواهد شد.

* در همین مازندران، در حوزه میوه و تره بار ما تنها شهرداری در استان هستیم که دارای سازمان میوه و تره بار می باشیم. این حوزه ارتباط مستقیمی با گل و گیاه دارد. متولی برقراری این ارتباط کیست؟ استانداری متولش اش هست که باید خوب عمل کند. اگر این موضوع انجام شود هم کشاورزان به پول شان می رسند هم شهرداری ها به منابع درآمدی پایدار می رسند.

* متاسفانه ما به جای این کارها به طرح های تفصیلی و طرح های جامع شهری فکر می کنیم. ما در حوزه گل و گیاه توانایی صادرات به خارج از کشور را داریم. متاسفانه در سفرهای مسئولان استانی در این رابطه به خارج از کشور، شهرداران جایی ندارند در حالی که وقتی از کشورهای دیگر به ایران می آیند شهرداران حضور دارند.

* در حوزه درآمدهای پایدار من حرف ها و طرح های زیادی دارم و می توانم کتاب بنویسم لذا این موضوع در قالب یک جلسه نمی گنجد. آنچه از دستمان برمی آید انجام داده ایم. مثلاً در بخش ورزشی در حالی که متولی اش نیستیم با احداث چند سالن ضمن ایجاد درآمد پایدار، به گسترش ورزش کمک کردیم مضافاً اینکه وظایف بسیاری از دستگاه ها را انجام می دهیم. خیلی از دستگاه ها در اجرای وظایف شان ازسوی  شهرداری ساپورت و پشتیبانی می شوند. از جمله آنها دستگاه های متولی حوزه فرهنگی هستند.

انتقاد از عملکرد استاندار سابق مازندران

* ما درخواست جلسه با استاندار در زمان آقای اسلامی را داشتیم تا در توسعه استان نقش آفرین باشیم. متاسفانه ایشان در زمان حضور یکساله شان در مازندران حتی یک جلسه هم با شوراهای سراسر استان نداشته است!

* آقای اسلامی در این یکسال جز جلسه با علماء هیچ کاری برای استان نکرد.

عملکرد مدیریت شهری ساری از دولت بهتر است

* به عملکردمان در شورای دوره پنجم نمره ۱۰ می دهم اما مطمئنم مانند دولت و مجلس هرگز رفوزه نخواهیم شد. حقوق، عیدی، پاداش، سنوات و معوقات پرسنل را پرداخت کرده ایم و برای سال جدید هم مشکل خاصی نخواهیم داشت. اگرچه بسیاری از شهرها از ما عقب تر هستند اما احساس می کنم ما در خدمت به شهروندان شریف ساری همچنان عقب هستیم.

* من حامیان دولت که معتقدند دولت بهتر از شورای شهر و شهرداری ساری عمل کرده است را دعوت به مناظره می کنم. بنده یک اصلاح طلب هستم و دو دوره به رئیس دولت رای دادم اما در عین حال در مقابل واقعیت نمی ایستم.

* بارها به آقای حسین زادگان گفتم که برای آینده استان برنامه ریزی کنیم اما کسی برنامه ریزی نمی کند. صرف برگزاری ورزش صبحگاهی، استان به پیشرفت نمی رسد.

معضل عدم وجود مطالعات فاز صفر برای پروژه ها در ایران!

* ما در ایران مطالعات فاز صفر برای پروژه ها نداریم. همین نیروگاه زباله سوز ساری که در دولت آقای احمدی نژاد استارت خورد بدون مطالعات آغاز شد. در خصوص تونل شهری شهید علمدار نیز همین موضوع صورت گرفت. اما در تصویب اصلاح متمم قرارداد دیگر همه فهمیده اند که اشتباه محاسباتی صورت گرفته است و به شهروندان عزیز ساروی هیچ اجحافی نشده و حقی از آنها ضایع نشد.

* سازمان مدیریت بحران مسئولیت طرح ریزپهنه بندی در استان را برعهده دارد. مازندران روی سه گسل فعال قرار دارد. یکی از آن ها از وسط میدان ساعت ساری می گذرد. هرچه به سمت دریا می رویم وضعیت بهتر است اما متاسفانه شهر ساری را تا دانشگاه روزبهان محدود کرده اند که این موضوع نشان می دهد مطالعات در حوزه تقسیمات نیز صحیح و عملیاتی نیست.

معضل استانی زباله در مازندران و وضعیت نیروگاه زباله سوز ساری

* زباله به معضلی استانی تبدیل شده است. نیروگاه زباله سوز ساری متاسفانه بدلیل عدم پیشرفت پروژه بر اساس برنامه زمانبندی با اعمال ماده ۴۸ توسط شرکت TTS تغییر پیمانکار داده است. به نظر می رسد پروژه با روند فعلی حتی در سال ۹۸ هم شاید به سختی به مرحله افتتاح برسد.

* به عنوان یک کارشناس می گویم هیچ جای دنیا زباله را ۱۳۰ کیلومتر حمل نمی کنند. با این کار هم محیط زیست اهالی چهاردانگه را به مخاطره انداختیم و هم هزینه های زیادی را به شهروندان تحمیل کردیم اما خدا گواه ماست که با همه توان مان در حال جلو بردن پروژه هستیم. امیدوارم تا پایان دوره پنجم شورا بتوانیم آن را به سرانجام برسانیم.

دعوت از مهندسین عمران ساری برای بررسی صورت وضعیت های پیمانکاران

* در خصوص صورت وضعیت های چندبرابر برخی پیمانکاران در شهرداری باید عنوان کنم بنده خودم فقط در یک مورد در بوستان ولایت جلوی یک فقره پرداخت ۴ میلیاردی را گرفتم. در بیشتر پروژه ها وضع به همین منوال است. در عین حال معتقدم باید کارها را کارشناسی کرد.

* از همه مهندسین عمرانِ کارکرده شهرم دعوت می کنم اگر دوست دارند به شهرشان کمک کنند، بیایند تا صورت وضعیت های پروژه ها را در اختیارشان بگذارم تا به اتفاق هم بررسی کنیم و خروجی بررسی ها را در اختیار مردم بگذاریم.

در دستگاه قضایی شاکی دارم اما تبرئه خواهم شد

* در خصوص موضوع شکایت از بنده در دادگاه باید عرض کنم چند روز پیش در دادگاه تجدیدنظر حاضر شدم و دفاعیاتم را ارائه دادم و به احتمال فراوان طی روزهای آینده تبرئه خواهم شد.

* متاسفانه این موضوعی است که از جریان مقابل ما اتفاق افتاد. وکیل بنده در جلسه دادگاه از شاکی پرسید: آیا زلیکانی آن مطالب را منتشر کرده است؟ که ایشان هیچ جوابی نداشت.

سایر موضوعات...

* وسعت پیدا کردن دامنه کار در شهرداری ساری امورات نظارتی را دشوار نموده است. این موضوع فقط مختص ساری نیست و مبتلابه همه ی شوراهای کشور می باشد. همانطور که مجلس هم در نظارت بر دولت رفوزه شده است.

* یکی از برنامه هایی ما در ۶ سال گذشته تبدیل کردن ساری به شهری گردشگر پذیر بوده است. موضوعی که در قبل از شورای دوره چهارم نبوده اما الان هست. سالانه گردشگران زیادی به ساری می آیند. معاونت خدمات شهری شهرداری در حال تبدیل وضعیت نیروهای این حوزه در شهرداری به پرسنل شرکتی است تا این عزیزان بدون دغدغه به انجام وظایف محوله شان اقدام کنند.

* ساماندهی دستفروشان در خیابان های اصلی شهر از جمله خیابان قارن ضروری است و شهرداری با کمک فرمانداری در حال برنامه ریزی در این خصوص هستند.

* دستبرد به کتب درسی دانش آموزان با پیگیری خود بنده رسانه ای شده و به مسئولان ذیربط منتقل شد. در زمان انتخابات آتی مجلس از نماینده ای که مجدداً کاندیدا می شود در مورد نتیجه این موضوع سوال خواهم کرد.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر ساری

    منبع خبر

    شورای شهر ساری

    شورای شهر ساری یک شورای شهر در شهر ساری می باشد

      نظرات