ساخت کارخانه تولید کمپوست، برای سال آینده در دستور کار قرار دارد

ساخت کارخانه تولید کمپوست، برای سال آینده در دستور کار قرار دارد

سازمان مدیریت پسماند سال ۱۳۸۷ در شهرداری اراک بر اساس اساسنامه مصوب وزارت کشور تشکیل شد. از همان سال وظایف عمده خدمات شهری به سازمان مدیریت پسماند مانند مدیریت زباله ها، جمع آوری زباله ها، جمع آوری سگ های بلا صاحب و مبارزه با جوندگان و… محول شد.مدیریت این بخش از شهرداری اراک وظیفه ای بسیار عظیم است که همتی والا برای جلب رضایت مردم و رفاه آنان را می طلبد. به همین منظور مصاحبه ای برای تشریح عملکرد این سازمان با حمیدرضا قناتی، سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری اراک صورت گرفت که در ادامه خواهید خواند:
وی در این مصاحبه اظهار داشت: در سال جاری روزانه ۳۳۰ تن پسماند در سطح شهر توسط ۶۰۰ نیروی پاک بان جمع آوری شده و حدود ۱۱ میلیون مترمربع در شبانه روز پاک سازی و رفت و روب می شود. همچنین شستشوی علایم راهنمایی و رانندگی، تابلوهای ترافیکی ، رفیوژها و بلوارها در دستور کار سازمان به صورت نوبتی قرار دارد. حدود ۲۷۰۰ سطل مکانیزه در سطح شهر وجود دارد که توسط ۲۸ دستگاه خودرو شبانه تخلیه می گردند.
وی تصریح کرد: هر هفته تمامی مخازن سطح شهر یک بار شسته می شوند. چنانچه شهروندان مخازنی که نیاز به شستشوی مجدد دارد را اعلام کنند نیروهای ما برای شستشوی مجدد اعزام خواهند شد. برای این کار می توانند با سامانه ۳۸۰۳ تلفن گویای سازمان تماس گرفته و یا با سامانه پیامکی ۳۰۰۰۵۷۱۰ پیام های خود را ارسال کنند.
قناتی ادامه داد: در سال ۹۱ برنامه ریزی برای جمع آوری پسماند خشک از درب منازل و ادامه روند آن تا پایان سال ۹۵ به همان صورت بود اما در سال ۹۶ بازنگری شد و برخی موارد تغییر کرد. در سال ۹۷ موفق شدیم افتتاح رسمی مدرسه همیار بازیافت داشته باشیم. همچنین یک اتوبوس حمل و نقل عمومی که مفاهیم بازیافت به صورت استیکر روی آن درج شده است در سطح شهر داریم.
سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری اراک عنوان کرد: ما از انتهای سال ۹۵ تا سال جاری برای ۱۴۰ هزار خانوار در سطح شهر آموزش چهره به چهره انجام دادیم. به این صورت که آموزشگر علاوه بر مراجعه به منزل افراد جهت آموزش جداسازی پسماند خشک از پسماند تر، تفکیک پسماند تر و پسماند خشک در منازل ، ۲ کیسه آبی تجزیه پذیر تحویل خانوار می دادند.
وی به پارک بازیافت اشاره کرد و گفت: درواقع یک پارکی را از سازمان سیما و منظر و شهرداری درخواست کرده ایم که بر این اساس نمایشگاه دائمی المان از پسماندهای خشک در آنجا مستقر شود.
قناتی اذعان داشت: بعد از اصفهان اولین مخزن زیرزمینی جمع آوری پسماندهای شهری در اراک برای سال جدید نصب خواهد شد.به این صورت که مخازن پسماندهای که در معابر ما وجود دارد قرار است در زیر زمین مخفی شود که به دنبال آن، از تجمع حیوانات موذی جلوگیری شود و این یک اقدام خوب در جهت بهداشت شهری خواهد بود.
وی با اشاره بر اینکه در سال آینده اقداماتی خوبی در نظر داریم که برنامه ریزی در حوزه اجرایی و نظارتی برای آن صورت گرفته ، افزود: یکی دیگر از برنامه هایی که برای سال آینده در نظر داریم نصب و رنگ آمیزی مخازن برای طرح نهال پایش پسماند در شهر اراک است که این اقدام برای اولین بار در شهر اراک اجرا خواهد شد.
قناتی ادامه داد: ساخت کارخانه تولید کمپوست در دستور کار ما برای سال آینده قرار دارد که مطالعات آن نهایی شده و اگر منجر به انعقاد قرارداد با پیمانکار شود از سال آینده تولید کمپوست صورت می گیرد.
وی به پسماندهای ویژه پزشکی اشاره کرد و گفت: قرارداد امحای پسماندهای ویژه پزشکی با یک شرکت خصوصی بسته شده است . بر اساس ماده ۷ قانونی مدیریت پسماند ، جمع آوری پسماند برعهده تولیدکننده است اما در راستای حفظ حقوق شهروندان و جلوگیری از آلودگی محیط زیست، شهرداری خود را در کنار دیگر سازمان های خدماتی می داند که بر این اساس امحای پسماندهای ویژه پزشکی را به عهده گرفته است. همچنین مقرر شد دستگاه امحای بی خطرساز در سطح شهر اراک توسط بخش خصوصی نصب شود

:
لینک اصل خبر در سایت شهرداری اراک

    منبع خبر

    شهرداری اراک

    شهرداری اراک یک شهرداری در شهر اراک می باشد

      نظرات